וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם זו הדיאטה שיכולה למנוע דיכאון בגברים?

עודכן לאחרונה: 13.6.2022 / 7:23

רובנו בישראל אוכלים כדרך קבע תזונה ים תיכונית הכוללת דגים, אגוזים , שמן זית והרבה פירות וירקות. כעת מחקר חדש חשף כי זה יכול להפחית תסמינים של דיכאון - דרך פעולה אחת חשובה

בר אילן/בר אילן

דיכאון הוא מחלה שאולי לא נראית כלפי חוץ, אבל פוגעת במאות מיליוני בני אדם ברחבי העולם. מחקר חדש מצא כי הקפדה על תזונה ים תיכונית יכולה לעזור לגברים צעירים להתגבר על דיכאון. חוקרים מאוניברסיטת סידני טוענים שרופאים צריכים לשלוח צעירים המתמודדים עם תסמיני דיכאון לתזונאי.ת כחלק מתוכנית הטיפול שלהם.

הניסוי הקליני המדובר הוא הראשון להעריך את ההשפעה של תזונה ים תיכונית - המורכבת מפירות וירקות טריים, דגים, אגוזים, שמן זית ודגנים - על בריאותם הנפשית של גברים צעירים. במחקר הקטן שכלל 72 גברים בגילאי 18 עד 25, קבוצה אחת עברה לתזונה ים תיכונית במשך 12 שבועות בעוד קבוצה אחרת השתתפה בטיפול הקרוי befriending therapy.

החוקרים העריכו את בריאותם הנפשית של המשתתפים בתחילת הניסוי ושוב לאחר ששה ו-12 שבועות. לגברים בדיאטה הים תיכונית היה ציון איכות חיים גבוה יותר "באופן מובהק" מהקבוצה שהשתתפה במפגשים. הציון שלהם, נמדד על פי שאלון בֶּק להערכת דיכאון שהוא מדד נפוץ לתסמיני דיכאון, והוא גם השתפר מהר יותר.

החוקרים אומרים שהתזונה עשויה לעזור לאנשים הסובלים מבריאות נפשית לקויה בכך שהיא עוזרת למעיים שלהם לשחרר סרוטונין. הכימיקל נוצר על ידי חיידקים במעיים, אבל הם צריכים לצרוך סיבים כדי לעבוד היטב. למרבה המזל, פירות וירקות מכילים כמויות גבוהות של סיבים.

דיאטה ים תיכונית. ShutterStock
עוזרת למעיים שלהם לשחרר סרוטונין. מרכיבי תזונה ים תיכונית/ShutterStock

"תוצאות אלו מדגישות את התפקיד החשוב של תזונה לטיפול בדיכאון", כותבים חוקרים ב-The American Journal of Clinical Nutrition, "ההתמקדות העיקרית הייתה בהגברת איכות התזונה עם מזונות מלאים טריים תוך הפחתת צריכת מזון מהיר, סוכר ובשר אדום מעובד", אומרת החוקרת הראשית ג'סיקה בייס מהאוניברסיטה לטכנולוגיה סידני.

"יש הרבה סיבות לכך שמבחינה מדעית אנחנו חושבים שאוכל משפיע על מצב הרוח. לדוגמה, כ-90 אחוזים מהסרוטונין, כימיקל שעוזר לנו להרגיש מאושרים, נוצר במעיים שלנו על ידי חיידקי המעיים. יש עדויות לכך שחיידקים אלה יכולים לתקשר למוח דרך עצב הוואגוס, במה שנקרא ציר המעי-מוח", מוסיפה בייס, "כדי שיהיו לנו חיידקים מועילים, אנחנו צריכים להאכיל אותם בסיבים, שנמצאים בקטניות, בפירות ובירקות".

כשליש מהגברים המדוכאים לא מצליחים להגיב לטיפולים סטנדרטיים, וחוקרים מקווים שהם יעזרו לאנשים שאולי לא מגיבים היטב לטיפולים קיימים.

"הופתענו מכמה שהגברים הצעירים היו מוכנים לקחת על עצמם תזונה חדשה", אמרה בייס, "אלה שהיו בקבוצה של השינוי לתזונה הים תיכונית הצליחו לשנות באופן משמעותי את התזונה המקורית שלהם, בהנחיית תזונאית, על פני מסגרת זמן קצרה".

"המסקנות מראות שרופאים ופסיכולוגים צריכים לשקול להפנות גברים צעירים מדוכאים לתזונאי.ת כמרכיב חשוב בטיפול בדיכאון קליני. כמעט כל המשתתפים שלנו נשארו עם התוכנית, ורבים היו להוטים להמשיך בדיאטה לאחר שהמחקר הסתיים, מה שמראה עד כמה הם מצאו את ההתערבות יעילה, נסבלת וכדאית", מסכמים החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully