וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבעבועות הקוף: הווירוס החדש שמדאיג את העולם

עודכן לאחרונה: 19.5.2022 / 12:45

עשרות מקרים של המחלה הוויראלית התגלו כבר ברחבי אירופה, מה שגורם לדאגה בקרב ארגוני הבריאות. מה זה בכלל אבעבועות הקוף, ועד כמה זה מסוכן?

בווידאו: תדרוך של רופאים מבית החולים של מסצ'וסטס על מקרה ראשון של אבעבועות הקוף/צילום: רויטרס

נרגעתם מהקורונה? כי יש מחלה ויראלית חדשה שמטרידה את ארגוני הבריאות - בעיקר בשל היכולת שלה לעבור מבני אדם לבני אדם, שלא כמו בעבר.

ספרד ופורטוגל זיהו השבוע למעלה מ-40 מקרים חשודים של אבעבועות הקוף (monkeypox), זיהום ויראלי מאוד נדיר באירופה, כאשר שתי ההתפרצויות מרוכזות באזור מדריד וליסבון. בנוסף, מקרה של אבעבועות הקוף זוהה במסצ'וסטס בארה"ב אתמול (רביעי), כאשר גורמי הבריאות הסבירו כי מדובר באדם בוגר שחזר לאחרונה מקנדה, שם נדבק במחלה, ורשויות הבריאות הבריטיות אמרו כי גילו שבעה מקרים עד כה החודש. ארגון הבריאות העולמי חוקר את ההתפרצות.

אז מה זה בכלל אבעבועות הקוף ומה גורם להתפשטות הנוכחי על פי הערכות מומחי הבריאות?

המקרה הראשון של אבעבועות הקוף תועד בשנת 1970 ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו (DRC) במרכז אפריקה, במהלך מאמצים אינטנסיביים למצוא ולהעלים אבעבועות שחורות.

באתר משרד הבריאות הישראלי נכתב כי "אבעבועות הקוף היא מחלה ויראלית המאופיינת בחום, כאבי ראש, כאבי שרירים ועייפות, כאשר עד 3 ימים לאחר מכן ישנה פריחה אופיינית. אבעבועות הקוף שייכת לקבוצת מחלות האבעבועות שיכולה להופיע במינים שונים ודומה במהותה לאבעבועות רוח אך עם פצעים שונים באופיים. המחלה נמשכת לרוב 2 עד 4 שבועות וחולפת מעצמה ללא טיפול".

אדם עם אבעבועות קופים בהתפרצות של המחלה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. CDC/Brian W.J. Mahy, רויטרס
הגיעה מאפריקה. אדם עם אבעבועות הקוף בהתפרצות של המחלה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו/רויטרס, CDC/Brian W.J. Mahy

ההדבקה מתרחשת בעיקר באמצעות החלפת רסס טיפתי נשימתי במהלך מגע ממושך של פנים אל פנים, כך על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן. הנגיף יכול להתפשט גם באמצעות מגע ישיר עם נוזלי גוף, נגעים או פריטים שבאים איתם במגע, כמו בגדים או מצעים.

פקידי בריאות במדינות אירופה ציינו שחלק מההדבקות הללו עשויות להיות באמצעות מגע מיני - מה שיהווה התפתחות חדשה בהבנת האופן שבו הנגיף מועבר. המקרים שדווחו בבריטניה ובקנדה היו בעיקר בקרב גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים. גם בפורטוגל דווח על חמישה מקרים של הנגיף בקרב גברים צעירים.

אדם עם אבעבועות קופים בהתפרצות של המחלה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. CDC/Brian W.J. Mahy, רויטרס
אדם עם אבעבועות קופים בהתפרצות של המחלה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו/רויטרס, CDC/Brian W.J. Mahy

בהצהרה, רשויות הבריאות באזור מדריד אמרו שהם זיהו "23 מקרים אפשריים של אבעבועות הקוף", מה שמצביע על כך שכולם הועברו באמצעות פעילות מינית. "באופן כללי, ההעברה שלו היא באמצעות רסס טיפתי, אבל המאפיינים של 23 הזיהומים החשודים מצביעים על העברה דרך נוזלי הגוף במהלך יחסי מין", נכתב בהודעה. "המקרים היו כולם בקרב גברים, רובם צעירים, עם נגעים כיביים", נכתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully