וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק 13 מיליון בעולם: זה שילוב צבע השיער והעיניים הנדיר ביותר

עודכן לאחרונה: 15.5.2022 / 11:30

רבים מסתכלים על אנשים עם שיער בלונדיני ועיניים כחולות כעל שילוב המושלם, אבל האמת היא שיש שילוב אחד שהוא באמת מיוחד, והוא לגמרי ראוי להתפעלות

טריילר לסרט Into The Red על כנס הג'ינג'ים הגדול ביותר בעולם/Geoffrey Taylor

כל ההורים אוהבים לחשוב שהילד שלהם הוא מיוחד, אבל האם יש לילדים שלכם את שילוב צבעי השיער והעיניים הנדיר ביותר אי פעם? ולא, אנחנו לא מדברים על עיניים כחולות ושיער בלונדיני.

התואר של שילוב צבע השיער וצבע העיניים הנדיר ביותר שייך לאנשים ג'ינג'ים עם עיניים כחולות. לפי המדיקל דיילי, גם עיניים כחולות וגם שיער אדום הן תכונות רצסיביות, כך שהסבירות ששתי התכונות יופיעו יחד היא למעשה די קלושה.

שיער ג'ינג'י לבדו מופיע בשכיחות של 1 עד 2 אחוז מאוכלוסיית האדם, זו הסיבה שבכל שנה מישהו מעלה חשש שהגן הג'ינג'י עומד להכחד מהעולם. עיניים כחולות לעומת זאת מופיעות בכ-17 אחוז מאוכלוסיית העולם. מבחינה טכנית, המשמעות היא ש-0.17 אחוז (או כ-13 מיליון איש) מאוכלוסיית העולם שהם בעלי שיער אדום ועיניים כחולות. אבל מכיוון שמספר גורמים משפיעים על הסבירות לשילוב הזה, קשה לאשר את החישוב הסטטיסטי הזה.

אמה סטון. פסטיבל ונציה, GettyImages
שילוב נדיר מאוד. השחקנית אמה סטון/GettyImages, פסטיבל ונציה

כל תכונה בגוף שלנו, כמו צבע שיער, צבע עיניים, צורת האף ועוד מאפיינים, מקודדים ביחידה גנטית שנקראת "גן". כל גן מורכב משני מקטעי DNA הנקראים אללים - אחד שקיבלנו מאמא ואחד מאבא.

אללים יכולים להיות דומיננטיים או רצסיביים, וממש כמו אנשים, הדומיננטיים באים לידי ביטוי על חשבון הרצסיביים. האלל שמקודד לצבע השיער הג'ינג'י הוא רצסיבי, כך שאם ירשתי מאמי את האלל הג'ינג'י ומאבי אלל דומיננטי לצבע שיער שחור, יהיה לי שיער שחור, כי זהו האלל שיבוא לידי ביטוי. רק אם ירשתי מהורי שני אללים ג'ינג'יים, הם יבואו לידי ביטוי וצבע שערי יהיה כתום.

במהלך האבולוציה תכונות מסוימות עוברות ברירה טבעית. חלקן נכחדות ואילו אחרות משגשגות ועוברות האלה לדורות הבאים. אך הברירה יכולה לפעול רק על תכונות שבאות לידי ביטוי. לכן תכונות דומיננטיות עוברות ברירה טבעית פשוטה הרבה יותר ויכולות להיכחד בקלות רבה יותר. תכונות רצסיביות, לעומת זאת, יכולות להישאר "רדומות" במשך דורות רבים, והן ישפיעו על סיכוייו של הפרט להביא צאצאים רק במקרים המעטים שבהם הן באות לידי ביטוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully