וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תלמדו את הילדים לפתח את הערך החשוב הזה בגיל צעיר

ד"ר מיכל ביטרמן

עודכן לאחרונה: 13.5.2022 / 8:46

בשנים האחרונות מסתמנת תופעת בזבוז המזון כבעיה רחבה ומדאיגה שעלולה לפגוע מאוד בסביבה. אם אתם רוצים להשאיר לילדים שלכם עולם טוב ונקי יותר - זה מתחיל מהבית של כל אחד מאיתנו

בשנים האחרונות מסתמנת תופעת בזבוז המזון כבעיה עולמית, שגורמת לאובדן עצום של משאבי סביבה, חברה וכלכלה. ישראל מייצרת מידי שנה 2.5 מיליון טון פסולת מזון - כשליש מהייצור המקומי (על פי נתוני דוח לקט ישראל 2021). 50 אחוזים מהמזון שנזרק ראוי למאכל אדם, ומגיע לאשפה כתוצאה מדפוסי התנהגות, חוסר מודעות, הרגלי הקנייה שלנו ועוד. זה מצטבר לכרבע מהאוכל שאנו קונים הביתה שהולך לפח. החדשות הטובות הן שעם קצת מודעות ונכונות - נוכל לצמצם את בזבוז המזון בישראל.

ילדים הם השותפים הכי טובים שיש לצריכה ושימוש נכון במזון, והחוויה איתם יכולה להיות יצירתית ומהנה. בנוסף, כהורים לילדים יש לנו אחריות להעביר להם את המסר לצמב"ז - לצמצמם בזבוז מזון. ילדים לומדים כיצד להתנהג בעיקר דרך המעשים והמסרים שאנו מעבירים להם. אם בפועל הם רואים אותנו זורקים את תכולת הסיר שעמד במקרר או מעמיסים בארוחות במלון צלחות שבמהרה יהפכו לפסולת, זה המסר שהם יפנימו.

הנה כמה רעיונות שיעזרו לילדים שלכם לפתח תחושת ערך כלפי המזון כבר מגיל צעיר, ועם הזמן להתחיל לצמב"ז:

ילדה שותלת שתילים בגינה. ShutterStock
קשה יותר לזרוק משהו שיש לך כבוד אליו. ילדה עובדת בגינת ירק/ShutterStock

1. טפחו גינת חמד

נצלו שטחים על הגג, במרפסת או בגינה הקהילתית כדי לגדל יחד עם הילדים ירקות, פירות או תבלינים שיוכלו לשמש אחר כך לבישול הביתי. כך ילדים יתקרבו אל האוכל שהם אוכלים, יכירו מהם המשאבים שדרושים לגידול מזון ובכך תיווצר תחושת ערך כלפי המזון שלנו. קשה יותר לזרוק משהו שיש לך כבוד אליו.

עוד בוואלה!

5 טעויות שכל ההורים עושים בנושא גבולות

לכתבה המלאה

2. לא להעמיס מזון

השאיפה של רוב ההורים היא שהילדים יסיימו בכל ארוחה צלחת עמוסה במגוון סוגי מאכלים, אך בפועל כמה ארוחות הסתיימו אצלכם כשצלחת עמוסת אוכל נזרקה לפח? התאימו את ההיצע על הצלחת לכמויות שהילד אוכל, ולא לשאיפות שלכם.

3. התנדבו עם הילדים

עוד דרך להגביר את תחושת הערך כלפי המזון בקרב הילדים ולצמב"ז היא לקחת אותם לפעילות התנדבותית במקום המאפשר קטיף ואיסוף פירות וירקות. ניתן גם להתנדב ב"פרויקט לקט" לאיסוף מזון לנזקקים ממסעדות בסוף היום.

4. תקדמו שעת בישול משותפת

הזמינו את הילדים להצטרף אליכם למטבח כשאתם מכינים עוגת בננות מבננות שהשחירו, פשטידה מגבינות שיפוג תוקפן בקרוב או מטבוחה מעגבניות שלא מעוררות תיאבון. בדרך זו הם יוכלו לראות כיצד מרכיבים שהם כביכול פחות אטרקטיביים הופכים למאכלים טעימים במיוחד.

אבא וילד עובדים במטבח יחד. ShutterStock
תכניסו אותם למטבח. שיראו!. אבא וילד מבשלים/ShutterStock

5. צאו לקניות עם הילדים

בעידן האון ליין חלקנו בקושי מגיעים לחנויות או לסופר, אבל כשכן הולכים שווה לצרף אלינו את הקטנים. מומלץ להראות שגם הירקות והפירות הפחות יפים או המיוחדים למראה יתאימו לסלט שלנו ואפילו לקחת מוצרים שתוקפם קרב אם אנחנו מתכננים לבשל איתם היום או מחר. ואם לא יצאתם לקניות, תכננו ביחד את הארוחות והיוועצו איתם מה ירצו לקנות ולהכין לאכול.

כל פעולה שנקדם למען צמצום בזבוז מזון תאפשר לנו לדאוג לחוסנה של מדינת ישראל ולתרום לרווחת החברה בהווה ובעתיד עבורנו ועבור ילדינו. מוזמנים להיכנס עוד לאתר LoveFoodNotWaste

הכותבת היא מנכ"לית ומייסדת של ארגון The Natural Step ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully