וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורונה מי? מקרה ראשון של שפעת העופות התגלה אצל ילד בן 4 בסין

עודכן לאחרונה: 28.4.2022 / 9:56

המקרה שפורסם מוביל לדאגה גדולה ברחבי העולם באשר להתפרצות אפשרית של נגיף שפעת העופות בקרב בני אדם. אז איך נמנעים מהדבקה?

בווידאו: אלפי עגורים בעמק החולה מתו משפעת העופות/צילום: רויטרס

הקורונה אולי הורידה מעט את ראשה בחודשים האחרונים, אבל שלא תחשבו שזה אומר שאין לעולם יותר מה לדאוג. נציבות הבריאות הלאומית הסינית (NHC) דיווחה השבוע על המקרה הראשון של שפעת העופות H3N8 באדם - ילד בן ארבע ממחוז הנאן שחלה מוקדם יותר החודש.

"[החולה] פיתח חום ותסמינים אחרים ב-5 באפריל, והוא אושפז במוסד רפואי מקומי לטיפול עקב החמרה במצבו", נכתב בהודעת NHC שפורסמה. "ב-24 לאפריל, המרכז הסיני לבקרת ומניעת מחלות ערך בדיקה... התוצאה הייתה חיובית לנגיף שפעת העופות H3N8", נמשכת ההצהרה, "מחוז הנאן ביצע תצפית רפואית ובדיקות דגימה במגעים הקרובים של הילד, ולא נמצאה חריגה".

זן השפעת H3N8 נפוץ למדי בסוסים ובכלבים, ואף נמצא בכלבי ים, אך מעולם לא אושר בבני אדם בעבר. עם זאת, כמה מומחים מאמינים שהזן עמד מאחורי מה שמכונה "השפעת הרוסית" של 1889-1890, וזה גורם ל"דאגה גדולה לסיכון של הנגיף", אמר אריק קרלסון, סגן ראש היחידה הוירולוגית במכון פסטר לסוכנות הידיעות רויטרס. "אנחנו צריכים להיות מודאגים מאירוע ההעברה של הנגיף", הזהיר.

התפרצות שפעת העופות: אלפי עגורים בעמק החולה מתו מהמחלה
2.1.22. רויטרס
סיכון להתפרצות אנושית. ההתפרצות בעמק החולה/רויטרס

לפני שחלה, מסבירים בהצהרה, הילד חי בסמיכות רבה למגוון מיני עופות בר ומבוייתים, כולל עורבים, ברווזים ותרנגולות. ניתוחי רצף הגנום המלא של זן השפעת משקפים זאת, אמר לרויטרס ניקולה לואיס, מומחה לשפעת מהמכללה הווטרינרית המלכותית בבריטניה, מכיוון שהם מצביעים על כך שנגיף H3N8 במקרה אנושי זה כולל גנים מנגיפים שהתגלו בעבר בעופות ובציפורי בר.

עם זאת, ה-NHC רואה את הסיכון להתפרצות אנושית - הדבקה של בני אדם מבעלי חיים (סוג הדבקה המכונה הדבקה זואונוטית) - כנמוכה. בדיקות שנערכו על אנשי הקשר הקרובים של הילד חזרו כולן שליליות, נאמר בהצהרה, ו"הערכות ראשוניות של מומחים מאמינות ש-H3N8... הוא ממקור עופות ועדיין לא הייתה לו את היכולת להדביק ביעילות בני אדם". עוד נמסר כי "ההתפרצות הזו היא הדבקה מדי פעם בין ציפור לאדם בין מינים, והסיכון למגיפה בקנה מידה גדול הוא נמוך".

רק בדצמבר האחרון התרחש אירוע חסר תקדים בישראל של התפרצות שפעת העופות בלולים בצפון הארץ ואצל עגורים שנדבקו באגמון החולה - מה שגרם למותם של מאות אלפי בעלי כנף. "שפעת העופות נפוצה כיום במדינות רבות ברחבי העולם, אמרה לוואלה! אז המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, פרופ' נגה קרונפלד שור.

"ההתפרצות של מחלות מדבקות שהמקור שלהן בחיות הולכת ועולה, כמעט כל המגיפות הגדולות שהיו בעולם בשנים האחרונות הן מחלות שנבעו מבעלי חיים - איידס, קורונה, שפעת העופות ועוד מחלות רבות אחרות", פירטה קרונפלד שור. "אנחנו גורמים למצב של הרס בתי גידול, יותר אינטראקציה, התקבצות של בעלי חיים ודחיקתם לעבר מקומות יישוב". החשש העולמי הוא שייווצר וריאנט שיהיה יותר מדבק בבני אדם. שפעת העופות נחשבת בעולם לסיכון הגדול ביותר להתפרצות פנדמיה".

לעת עתה, ה-NHC ממליץ לאנשים "להימנע ממגע עם עופות חולים ומתים בחיי היומיום, ולהימנע ממגע ישיר עם עופות חיים ככל האפשר; שימו לב להיגיינה תזונתית, והפרדו בין מזון גולמי למבושל במהלך עיבוד המזון". נוסף על כך, ההצהרה ממליצה ללבוש מסכה ולפנות לעזרה רפואית אם אתה מרגיש חולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully