וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכאב ראש עד התקף לב: האובך בחוץ מסוכן לבריאות שלכם

האובך שבחוץ הוא לא רק מטרד סביבתי. יש לו השפעה על הבריאות של כולנו. זה יכול להתבטא בכאבי ראש טורדניים, אבל גם יכול לפגוע בהתפתחות מוח העובר או לגרום לשבץ מוחי

אובך בתל אביב. 1 באפריל 2022. ראובן קסטרו
מלא חלקיקים מזהמים. אובך בתל אביב/ראובן קסטרו

המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות מתריעים כי היום (ה') שורר זיהום אוויר גבוה עד גבוה מאוד בכל אזורי הארץ - בשל ריכוזים גבוהים של חלקיקים נשימים ושיפור הדרגתי באיכות האוויר חזוי רק במהלך שעות הערב.

מעבר לכך שהוא חיבל לרובכם בניקיונות הפסח, לאובך הזה, שנוצר בעקבות זיהום האוויר, השפעות מזיקות על הבריאות שלנו, שהוכחו בעשרות רבות של מחקרים במשך השנים.

"זיהום אוויר לא רק פוגע במערכת הנשימה וגורם גירוי בעיניים, אלא פוגע גם באיברים נוספים", מסביר פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית, באתר זווית. "חלקיקים הקטנים מ-2.5 מיקרון נכנסים דרך הריאות לכלי הדם וסותמים אותם. החלקיקים האלה יכולים להגיע לאיברים שונים בגוף על ידי זרם הדם וכך לגרום להתקפי לב ולפגיעה במוח, במיוחד באוכלוסיות רגישות. רוב התמותה היא מנזקים שקשורים לסתימה של כלי הדם בלב הגורמת לאוטם שריר הלב, אבל גם המוח רגיש מאוד, במיוחד בתקופת ההתפתחות, לכן פעוטות ועוברים הם אוכלוסייה רגישה במיוחד".

סיכון לאנשים עם מערכת חיסון מוחלשת

כשהאוויר בחוץ מזוהם, קיים סיכון מיידי לאנשים בעלי מערכת חיסון מוחלשת, בהם חולי לב, חולי ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהיריון. מומלץ להם להימנע היום מפעילות גופנית מאומצת בחוץ. לאוכלוסייה הרגילה מומלץ לצמצם פעילות גופנית מאומצת בחוץ.

פגיעה בעוברים ופעוטות

"כשאישה הרה נושמת את האבק, החלקיקים עוברים דרך הריאות למחזור הדם שלה, ודרכו מגיע גם למוח המתפתח של העובר, שהתפתחותו מאוד מורכבת", מסביר פרופ' לוין, "במוח יש כלי דם קטנים, ואם חלקיקים מגיעים לכלי הדם האלה וסותמים אותם, זרימת הדם למוח נפגעת, ולכן התפתחותו של העובר נפגעת. ההרכב והגודל של החלקיק משנים את סוג הפגיעה וחומרתה. זמן החשיפה גם הוא משנה ואפילו מין העובר יכול להיות חשוב. יש הרבה פקטורים שיכולים להשפיע ולכן צריך לחקור יותר".

הוא מוסיף כי ההתפתחות של המוח ממשיכה גם בשנה הראשונה לחיים ואפילו לאחר מכן, ולכן גם פעוטות הם אוכלוסייה רגישה במיוחד. "אנחנו יודעים שזיהום אוויר פוגע בהתפתחות של המוח ויכולות להיגרם הפרעות קוגניטיביות שונות ואפילו אוטיזם. למרות שעוברים ופעוטות הם אוכלוסייה רגישה במיוחד בנושא זה, ההשפעה היא כנראה בכול מעגלי החיים. החשיפה יכולה להשפיע בכל גיל ורב הנסתר על הגלוי. לכן הזיהום החריג הוא לא רק סיכון אלא גם הזדמנות ללמוד על ההשפעות על הבריאות על מנת שנוכל למנוע תחלואה ותמותה".

עוד בוואלה!

בערים האלה בישראל זיהום האוויר גרם ליותר אנשים לחלות בקורונה

לכתבה המלאה

כאבי ראש

מחקר שבוצע במרכז הרפואי סורוקה בשנת 2016 ופורסם בכתב העת Cephalalgia, מצא קשר הדוק בין זיהום אוויר לבין תלונות על כאבי ראש. מתברר שזיהום אוויר המתרחש באביב הוא הבעייתי ביותר, וקשור בעלייה של 32 אחוזים בפניות למיון עם כאבי ראש.

"נכון שאינטואיטיבית קל לקשור בין זיהום אוויר לכאבי ראש, אבל עד היום הקשר הזה לא הוכח מדעית", הסביר אז ד"ר גל איפרגן, מנהל המחלקה הנוירולוגית בסורוקה וסגן מנהל בית החולים. המסקנות נגזרו ממחקר רחב היקף, שהתפרש על פני כעשור (2002-2012) וכלל מידע על יותר מ-18 אלף אנשים שפנו לחדר המיון בסורוקה עם תלונות על כאבי ראש. סך הכל, מדובר היה ב-22,021 פניות. רוב הפונים (57 אחוזים) היו נשים וכן צעירים מתחת לגיל 40 (60 אחוזים).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully