וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרעלה בארומה: מה ממיס שומנים יכול לעשות בגוף, ועד כמה זה מסוכן?

עודכן לאחרונה: 4.4.2022 / 15:22

גבר בן 50 הובהל לבית החולים לאחר ששתה תה כורכום קר אליו הוכנס בטעות ממיס שומנים. מה ניתן לעשות במצב כזה ולמה אסור לכם לנסות ולהקיא במקרה ששתיתם אותו בטעות? הנה כל ההסברים

בן 50 הובהל לבית החולים, לאחר שעל פי החשד הוא שתה ממיס שומנים בסניף "ארומה" שהיה בכוס השתיה שלו. הגבר פונה לבית החולים מאיר בכפר סבא ודיווח כי הוא חש מצוקה בבליעה וצריבה בפה לאחר שתיית משקה ברשת בתי הקפה. מבדיקת מעבדה עלה חשד כי במשקה היה מסיר שומנים.

ד"ר קובי מצגר, רופא במלר"ד מרכז רפואי מאיר, מסר כי "המטופל הגיע בהכרה אולם עם קשיים הבליעה, תחושת צריבה מהפה עד לאזור החזה, נפיחות בשפתיים והקאות. מיד כשהבנו כי לא מדובר בתגובה אלרגית אלא בתגובה לחשיפה כימית הזעקנו באופן מיידי צוות אף אוזן גרון. הצוות אבחן כי קיימת חסימה בנתיב האוויר והוא נלקח באופן מיידי לחדר ניתוח על ידי רופאים מרדימים לצורך אבטחת נתיב האוויר וביצוע הרדמה והנשמה".

זו לא הפעם הראשונה שדבר כזה קורה. בשנת 2017 התרחש אירוע דומה במסעדת ג'ירף בתל אביב בו שני סועדים ומנהל המסעדה אושפזו לאחר ששתו משקה לימונדה שנמהל במסיר שומנים. השלושה הובהלו לבית החולים איכילוב שבעיר, כשמצבו של אחד הסועדים ושל מנהל המסעדה היה בינוני, ומצב הסועדת השלישית קל. ארטיום ווסטרוילוב, אחד הסועדים שאושפז, סיפר מיד לאחר האירוע לוואלה! כי "אני לא יכול לאכול מוצקים בכלל, רק נוזלים, וגם זה בקושי, ובעיקר אני שותה מים".

לוגו של ארומה תל אביב, 16 באוקטובר 2019. שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, מערכת וואלה!
מסיר שומנים בכוס תה כורכום. שלט של ארומה/מערכת וואלה!, שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

איזה נזק יכול להתרחש משתיה של מסיר שומנים?

חומרים כימיים להמסת שומנים שכיחים מאוד, גם במטבחים ביתיים וגם במטבחים תעשייתיים. מדובר על חומרים שהחומר הפעיל העיקרי בהם מבוסס על אשלגן קאוסטי שהוא חומר פעיל מאוד, בסיסי (ההיפך מחומצה), אשר בבליעה ואפילו בשאיפה עלול לגרום לתגובה חריפה עד כדי כוויות בכל רקמה שבאה במגע עם החומר - החל מהשפתיים, דרך הלשון הלוע ומערכת העיכול. שאיפה של החומר עלולה להסב נזק משמעותי לדרכי הנשימה ולריאות.

כ-80 אחוזים ממקרי הבליעה של מסירי שומנים בעולם מתרחשים בילדים, והם לרוב של כמויות קטנות ולפיכך מסבות נזק קל בלבד. דווקא אצל מבוגרים רוב המקרים מערבים שתייה בשוגג או מכוונת (כניסיון אובדני) של כמויות גדולות, וכך גם מידת הנזק גדלה. הנזקים כוללים כוויות בלוע ובדרכי העיכול העליונות, עד כדי פגיעה שגורמת לניקוב צינור העיכול וזיהומים מסכני חיים. הסכנות לטווח הארוך כוללות הצטלקויות של צינור העיכול שיכולות לגרום להפרעות בליעה בעיקר בשל היצרויות בוושט.

עוד בוואלה!

בעקבות מות התינוק בנתיבות: 8 כללי זהירות שכל הורה חייב להכיר

לכתבה המלאה

מה עושים במקרה כזה?

אם חלילה בלעתם מסיר שומנים, בבית או במסעדה, אל תנסו להקיא את החומר לאחר בליעה מתוך חשש יצירת נזק כפול (בבליעה ובהקאה) ולהחמרה בתסמינים. כן מומלץ לשתות הרבה מים על מנת לדלל את ריכוז החומר ולפנות בהקדם לטיפול רפואי בבית חולים. הדבר נכון גם בחשיפה לעיניים - שטיפה מהירה במים רבים ופנייה למיון.

בבית החולים לרוב יש צורך בבדיקה פולשנית שכוללת החדרת צינור גמיש עם מצלמה דרך הפה על מנת להעריך את היקף וחומרת הפגיעה, והטיפול נקבע בהתאם למידת הנזק, והוא בעיקר תיקון של הנזקים. חשוב לציין שחומרים תעשייתיים לרוב מרוכזים יותר ומסוכנים יותר מאלה הביתיים.

הפתרון - מניעה

הדבר החשוב ביותר לעשות במקרי הרעלה מחומרי ניקוי הוא כמובן מניעה - הקפידו לא להחזיק חומרי ניקוי במכלים הדומים למכלים של דברי מזון, או סמנו אותם באופן בולט מאוד כרעילים. זה נכון גם לגבי המטבח הביתי - שימרו את חומרי הניקוי הרחק מהמטבח, הקפידו להשאיר אותם בארון הרחוק מהישג ידם של ילדים, ואף פעם אל תעבירו חומרים מסוכנים לבקבוקי שתייה קלה - זה לא שווה את הסיכון שבטעות תשתו מזה בהיסח הדעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully