וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הסימן הזה בשירותים יכול לנבא אלצהיימר?

עודכן לאחרונה: 8.3.2022 / 10:59

מחקר סטטיסטי נרחב שנערך על ידי קבוצת חוקרים מצא כי קיימים עשרה סימנים מוקדמים שמגיעים שנים רבות לפני שמחלת האלצהיימר מאובחנת. אז מה הם? ואיך עצירות קשורה לכל זה?

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

אלצהיימר היא מחלה חשוכת מרפא והתבגרות האוכלוסיה העולמית בעשורים האחרונים רק מגבירה את השכיחות שלה. יותר ויותר מחקרים מנסים לגלות את התסמינים הראשוניים של המחלה - כאלה שמופיעים אפילו 15 שנים לפני ההתפרצות שלה - כדי לנסות ולאתר אותה מוקדם ובכך אולי להצליח לעצור או לעכב אותה בעתיד.

צוות רב תחומי של חוקרים מפרויקט Aramis בשיתוף מכון המוח של פריז ניתח את רישומי הבריאות האנונימיים של כמעט 80,000 חולים. המדענים זיהו עשר פתולוגיות שפותחו בתדירות גבוהה יותר על ידי חולים שדיווחו על דמנציה בתוך 15 שנה מאשר על ידי חולים אחרים באותו גיל. התוצאות שלהם התפרסמו בכתב העת היוקרתי The Lancet Digital Health.

למרות המספר ההולך וגדל של ממצאים, הידע על גורמי הסיכון והתסמינים המוקדמים של מחלת האלצהיימר נותר חלקי. עד כה, לא נערך מחקר ממצה על מדגם גדול מאוד של חולים שמנתח גורמי סיכון אפשריים הרבה לפני האבחנה של אלצהיימר.

לראשונה, צוות חוקרים ניגש לנתונים רפואיים אנונימיים של כמעט 40,000 חולים עם מחלת אלצהיימר ושל אותו מספר של נבדקים בקבוצת הביקורת שלא פיתחו מחלות ניווניות במהלך התקופה הנחקרת.

מוח. Giphy
האם אפשר לזהות אותה קודם? גיף של מוח/Giphy

המומחיות של צוות ארמיס שעוסק במודלים מתמטיים אפשרה לבצע ניתוח ללא השערות מוגדרות מראש, ולבדוק את הקשר האפשרי בין הופעת מחלת האלצהיימר ל-123 גורמים בריאותיים. מחקרים סטטיסטיים של רשומות רפואיות היסטוריות הניבו רשימה של 10 המצבים הנפוצים ביותר שחווים חולים שיפתחו בתוך 15 שנים אלצהיימר.

מה התסמינים המוקדמים?

דיכאון עמד בראש הרשימה, ואחריו חרדה, חשיפה ללחץ גבוה, אובדן שמיעה, עצירות, דלקת חוליות הצוואר, אובדן זיכרון, עייפות (ואי נוחות), ולבסוף ירידה פתאומית במשקל. "הקשרים שנוצרו אפשרו לנו לאשר קשרים ידועים, כמו בעיות שמיעה או דיכאון, וגורמים פחות ידועים אחרים או תסמינים מוקדמים, כמו ספונדילוזיס של הצוואר או עצירות. עם זאת, אנחנו מדווחים רק על קשרים סטטיסטיים. אלה יצטרכו להיות הנושא של מחקרים נוספים להבנת המנגנונים הבסיסיים", אומר החוקר תומס נדלק, מצוות ארמיס, "נשארת השאלה האם הבעיות הבריאותיות בהן נתקלים הן גורמי סיכון, תסמינים או סימני אזהרה של המחלה".

למרות שתוצאות המחקר עדיין צריכות להשתכלל, הן כבר בעלות ערך עבור אנשי מקצוע בתחום הבריאות וכל העוסקים במניעה, שיכולים לנסות לטפל בגורמי הסיכון הללו ברגע שהם יתגלו ולקוות למנוע את המחלה הלא פשוטה הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully