וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדיר: התרופה הנפוצה שגרמה לגבר "לשמוע את אלוהים"

עודכן לאחרונה: 11.2.2022 / 7:21

לא כולנו שמים לב להתוויה של התרופה שאנחנו נוטלים ולתופעות הלוואי שרשומות שם. אצל מטופל אחד שנטל אנטיביוטיקה זה הסתיים באפיזודה פסיכוטית מפחידה במיוחד

נוסעת צעקה אני אלוהים בטיסה ורצה לדלת המטוס/צילום: KTVUKTVU

אנחנו נוהגים ליטול תרופות שנרשמות לנו, כמו אנטיביוטיקה, מבלי לחשוב על תופעות לוואי כאלה או אחרות, אבל מסתבר שיש לא מעט מהן, ואפילו מוזרות מאוד. מקרה נדיר מאוד של אדם "ששמע את אלוהים" בתגובה לתרופות האנטיביוטיות שלו, דווח בכתב העת BMC Psychiatry.

הגבר בן ה-50 הגיע לבית החולים עם אבחון של דלקת ריאות, שם רשמו לו אמוקסיצילין וחומצה קלאוולאנית - אנטיביוטיקה משולבת הנפוצה לטיפול בזיהומים חיידקיים (אוגמנטין, למשל) - ולאחר מכן השתחרר. אולם כאשר התסמינים הנשימתיים לא נעלמו, הוא הובא בחזרה לבית החולים והחל ליטול אנטיביוטיקה אחרת - קלריתרומיצין - שיעילה נגד מגוון חיידקים ומסייעת בטיפול בין היתר בדלקת ריאות או ברונכיטיס קשה.

יומיים לאחר שקיבל את מרשם האנטיביוטיקה השני, בני משפחתו הבחינו בשינוי קיצוני בהתנהגותו, עם מה שמכונה בעגה רפואית לוגוריאה חריגה, או 'דברת' בעברית (נטייה לדבר הרבה), עצבנות, פעילות גופנית מוגברת, מצב רוח מוגבר, דווח בדוח המקרה. בנוסף לזה הסימפטום הבולט ביותר היה: "מחשבות שהוא בקשר עם אלוהים".

המטופל שהיה ללא היסטוריה של מחלות פסיכיאטריות, נטילת סמים או שימוש לרעה באלכוהול, ומעולם לא נטל אנטיביוטיקה לפני כן - דיווח לרופאים שבלילה הראשון שנטל את האנטיביוטיקה, הוא הרגיש שהוא גוסס, והחל להזות שהוא "הוא שמע את אלוהים שמדבר איתו ואומר שהוא נבחר למשימה מיוחדת".

אילוסטרציה. ShutterStock
שמע את אלוהים. שמיים/ShutterStock

הערכה פסיכיאטרית אישרה את התסמינים שתוארו על ידי בני המשפחה. במקום להתחיל מיד בטיפול אנטי פסיכוטי - מכיוון שהמטופל היה מודע חלקית לכך שהקולות שהוא שומע היו הזויים - הצוות החליט להפסיק את הקלריתרמיצין, מתוך הבנה שאם זה לא יעבוד, ייתכן שיהיה צורך בתרופות אנטי פסיכוטיות. כאשר הטיפול בקלריתרומיצין הופסק, הסימפטומים שלו דעכו תוך 12 שעות, עד שהוא היה מודע יותר לכך שהוא פשוט הזה.

"מכיוון שהמטופל היה בן 50, ללא היסטוריה פסיכיאטרית, בהתחשב בסמיכות הזמנים ההדוקה בין צריכת הקלריתרמיצין והאפיזודה המאנית, בנוסף לשיפור המהיר לאחר הפסקת קלריתרומיצין, האבחנה הייתה של אפיזודה מאנית הנגרמת על ידי קלריתרומיצין", כתב הצוות בדוח. "ראינו את האירוע הזה כתגובת לוואי אפשרית לתרופה".

החולה שוב שוחרר. הפעם, הוא קיבל שוב את האנטיביוטיקה הראשונית - אמוקסיצילין וחומצה קלאוולאנית - כטיפול לדלקת הריאות שלו. הסימפטומים הפסיכוטיים שלו חזרו כמעט מיד, ובחצות הוא החל לשמוע קולות פעם נוספת וחזר לבית החולים למחרת.

הצוות כותב כי אפיזודות של הזיות שכיחות לאחר מתן של תרופות הקשורות לירידה בחומצה גאמא-אמינובוטירית (חומצה אמינית לא חלבונית). הרופאים לא היו בטוחים בטוחים אם תגובה בין שני סוגי התרופות האנטיביוטיות הייתה אשמה בהזיות, או שמא האיש סבל משתי תגובות פסיכוטיות לשני סוגי האנטיביוטיקה שנרשמו לו.

"קשה להבדיל את ההשפעה של כל אנטיביוטיקה, מכיוון שהמטופל חווה הזיות שמיעה לאחר צריכת אמוקסיצילין, שנמשכו יחד עם סימנים קליניים מאניים עם קלריתרומיצין והמתן השני של אמוקסיצילין. עם זאת, ניתן לשער כי מדובר באינטראקציה תרופתית בין שתי האנטיביוטיקות מכיוון שידוע ששתיהן עלולות לעורר אפיזודה כזו", כתב הצוות. "יש להניח שהמטופל חווה סימפטומים פסיכיאטריים בשתי הזדמנויות, עם שני סוגי אנטיביוטיקה שונים, עובדה שמדגישה את הרלוונטיות של הרגישות הביולוגית האינדיבידואלית של כל מטופל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully