וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחופשת לידה ומרגישה בודדה? יש מה לעשות

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 25.1.2022 / 15:09

חופשת הלידה תפגיש אותך עם רגעים לא קלים של בדידות או סביבה לא מבינה ותומכת. אבל יש מה לעשות כדי להקל על עצמך. מלווה נשים לאחר לידה ובהסתגלות לאמהות מסבירה

תקופת משכב הלידה היא תקופה שמאופיינת בבדידות - בן הזוג חוזר לעבודה, החברות והמשפחה עובדים במהלך היום ואמהות טריות מוצאות את עצמן פעמים רבות לבד בבית עם התינוק לאורך שעות ארוכות. בדידות אחרי לידה היא עוד אחת מהתופעות הקשות של המעבר לאמהות, שאף אחד לא מספר לך עליה לפני כן.

נשים חולמות על קפה עם חברות, סיבובים בקניון, שיחות עומק עם אמהות נוספות בגינה ופליי דייטס עם חברות חדשות מהחוג להתפתחות תינוקות. המציאות? לרוב אמהות מוצאות את עצמן ביום אחד ארוך ומתמשך, בו הרוטינה חוזרת על עצמה מדי כמה שעות בסיזיפיות, עם קושי עצום לצאת מהבית, והשקט - שעות של שקט (מלבד הבכי של התינוק. או שלך). זה רק את ותינוק וארבעה קירות. בדידות.

ורד גרנאי, דולה פוסט-פארטום, מלווה נשים לאחר לידה ובהסתגלות לאמהות, מנחת מעגלי נשים לאחר לידה ומנהלת מועדון האמהות של "חבקיני", מציינת גם תחושה של אמהות טריות רבות היא ש"אף אחד לא מבין". ניסיונות לשתף את האמא או החמות, שגדלו וגם גידלו ילדים בדור אחר לגמרי, נתקלות בתגובות מבטלות כגון "יש לך ילד בריא, את צריכה להיות מאושרת". לא תמיד יש מצדן ניסיון (או יכולת) אמיתיים להקשיב, להכיל, לשאת את הקושי. גם החצי השני שלנו, בן הזוג, שלא חווה את המעבר להורות ברמה הפיזית ויתירה מכך, אף חזר לשגרת יומו זה מכבר, מתקשה לרוב לרדת לסוף דעתך ולהזדהות עם הטלטלה הכבירה שאת עוברת.

אמא עצובה מחזיקה תינוק. ShutterStock
,אף אחד לא מבין באמת". אמא עצובה אחרי לידה/ShutterStock

קשיי ההסתגלות לאמהות גם לא מקבלים ייצוג בתקשורת או בתרבות. אנחנו לומדים על תפקוד של אמהות אחרי לידה מפרסומות לתמ"ל ולטיטולים, שם אמהות טריות נראות "מתוקתקות", מטופחות ותמיד מניקות בנחת. אין רמז לעייפות תהומית, בכי, עצב, רגשות אשם או אכזבה. ומה שלא רואים - כאילו לא קיים. ואם זה לא קיים אצל כולן, אבל זה כן קיים אצלך - מה זה בעצם אומר עלייך?

מאחר והחברה משתיקה את הקולות אודות הקושי הריגשי ואת המציאות האמיתית על החיים אחרי לידה, כל ביטוי של מצוקה לאחר הלידה נחשב לדבר שבשוליים, וגורם לנשים להרגיש שמשהו איתן "לא בסדר", גם כאשר מדובר בתופעה רווחת, טבעית ושכיחה. אמהות טריות רבות מוצאות את עצמן במעגל קסמים אכזרי של רגשות אשם והאשמה או הלקאה עצמית מאחר ואינן מתפקדות, נראות או חשות כמו האמהות שראו בטלוויזיה או בסרטים, מבלי לדעת שמה שהן חשות הוא טבעי לחלוטין, ומקורו בחבלי הסתגלות טבעיים לאמהות.

בנוסף, ישראל היא מדינה שמטפחת נרטיב לאומי של עידוד ילודה בשם התגייסות למאמץ לאומי. טיפולי פוריות ממומנים על ידי המדינה, בתי חולים מתוגמלים על כל יולדת שבוחרת ללדת אצלם ובאופן כללי "ילדים זה שמחה". אלא שרגע אחרי ש"התגייסת למאמץ הלאומי" וילדת, את נשארת ברשות עצמך להתמודד. המדינה מצידה אינה מתגייסת לעזור לאמהות להתמודד או ללמוד את האמהות ואינה מעניקה את התמיכה הראויה ואת התנאים הפיזיים וכלכליים-רגשיים להתמודד עם הכניסה לאמהות. עושה רושם שכל התנאים עובדים לרעת האמהות החדשות, ובתנאים כאלה, הבדידות רק הולכת ומעמיקה ככל שחולף הזמן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מוכנה לעוד סיבוב? אלו ההבדלים בין ההיריון הראשון לשני

בשיתוף אפליקציית Jama

מה בכל זאת אפשר לעשות?

נטייתן הטבעית של אמהות חדשות היא לחפש את חברת השוות שלהן, נשים שנמצאות בשלב זהה לזה שלהן: אמהות חדשות שעושות את צעדיהן הראשונים באמהות, כאלה שחולקות איתן את אותם לבטים, חששות, אתגרים ותחושות. ולא בכדי. באינטואיציה הטבעית שלהן הן חשות שהן היחידות שיוכלו להבין אותן, להזדהות ולגלות אמפתיה מבלי לשפוט, פשוט בגלל שהן עוברות את אותו הדבר בדיוק.

ניתן למצוא לא מעט התאגדויות מקומיות של נשים לאחר לידה, גם במסגרת חוגי אמהות-תינוקות וגם במעגלי נשים ספונטניים, שמטרתם לתת לנשים לאחר לידה מקום לבטא ולפרוק את כל אשר על ליבן בסביבה תומכת ובטוחה.

את לא לבד

רוב האמהות לאחר לידה נמצאות באותה סירה. הן מרגישות לבד בתחושות שלהן עד שהן פוגשות אמהות בדיוק כמוהן שנותנות להן את האישור שהן "בסדר". רק כאשר תפגשי בהן תגלי עד כמה הקהילה היא רחבה, עד כמה רובן מעלות את אותם תכנים בשיחה, ותוכלי להרגיש באמת שלא רק שאת לא לבד, אלא שאת בחברה טובה.

גם אם את לא מרגישה בנוח, עייפה או פשוט חוששת מיציאה מהבית עם התינוק - אל תוותרי על מפגש שכזה במהלך חופשת הלידה שלך. הוא יכניס עומק, תוכן ושותפות גורל לתוך היומיום שלך, דבר שאת בהחלט זקוקה לו.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully