וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסבוריאה ועד לאקנה: הסיבות שגורמות לנו לאדמומיות בפנים

ד"ר מיכל סלומון, בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 3.1.2022 / 12:51

הפנים שלכם אדומות אבל אתם לא מסמיקים? ד"ר מיכל סלומון, מומחית לרפואת עור, מפרטת מהן הסיבות שיכולות לגרום לתופעה וגם מסבירה על דרכי הטיפול המומלצות

אישה אדמומיות פנים אדומות. ShutterStock
לעיתים רבות מדובר בתופעה מציקה שיש לה הסבר רפואי/ShutterStock

לחיים אדומות יכולות להוסיף חן ויופי למראה הפנים, אולם, לעיתים רבות מדובר בתופעה מציקה שיש לה הסבר רפואי. למעשה, אדמומיות בפנים היא תופעה שכיחה יחסית, בעיקר בקרב בהירי עור. במקרים רבים, היא מתרחשת בשל התרחבות של כלי דם, אשר נגרמת בשל חשיפה לגורמים שונים כמו חום, התרגשות או לאחר פעילות גופנית מאומצת. מעבר לכך, ישנן סיבות שונות ומגוונות שגורמות לתופעה. הנה כמה מהמוכרות שבהן.

סבוריאה

מדובר בתופעה שכיחה, שבין היתר גורמת לאדמומיות אשר מלווה בקשקשת. בד"כ הסבוריאה מופיעה בפנים, בעיקר בצדי האף, בגבות, באוזניים וגם בקרקפת. התופעה שכיחה בעיקר בעשור השלישי והרביעי לחיים. היא פוגעת יותר בגברים, ומוחמרת כתוצאה מגורמים שונים, כמו מזג אוויר או לחץ נפשי. הטיפול כולל שימוש בתכשירים המכילים מרכיבים אנטי פטרייתיים או אנטי דלקתיים.

רגישות או אלרגיה

הידעתם? לעתים שימוש במוצר מסוים, או חשיפה לאלרגנים שונים, יכולים לעודד אצל אנשים רגישים דלקות עור כתוצאה ממגע בעת החשיפה לחומר הבעייתי. לעתים דלקות אלו מתבטאות בפריחה/אדמומיות בפנים. לכן, כשמדובר באדמומיות שלא הופיעה בעבר, חשוב לבחון האם נעשה שימוש במוצר חדש כמו שמפו או קרם לחות למשל. במקרה כזה, אפשר פשוט להפסיק את השימוש ולראות אם חל שיפור. כאשר מקור האדמומיות אינו ידוע, מומלץ לגשת למומח/ית לרפואת עור שיוכלו להפנות במידת הצורך לביצוע תבחין אלרגיה, אשר מיועד לאיתור האלרגן הבעייתי.

ילד אדמומיות פנים אדומות. ShutterStock
חשוב לפנות לרופא עור מומחה על מנת לאבחן את הבעיה בטרם הטיפול/ShutterStock

אסתמה של העור (אטופיק דרמטיטיס)

תופעה זו שכיחה בקרב כ-20 אחוז מהילדים ואצל כ-5 אחוזים מהמבוגרים. כשהיא מופיעה אצל תינוקות, היא לרוב תתבטא בפנים אדומות, ואילו בגיל מבוגר היא תתמקד לרוב בקפלי המרפקים, מאחורי הברכיים ובאזורי גוף נוספים.

הטיפול המומלץ כולל שימון תדיר של העור באמצעות תכשירים ייעודיים. במקרה שהפריחה חמורה, יומלץ על מריחת סטרואידים. כיוון שטיפול זה אינו מומלץ לשימוש תדיר, ניתן להשתמש בתרופות מקומיות אנטי דלקתיות שאינן מכילות סטרואידים. אמנם אלה פחות יעילות, אך הן בטוחות לשימוש בטווח הארוך.

אקנה

אקנה היא מחלת עור שכיחה המופיעה בעיקר אצל מתבגרים. הופעתם של פצעוני האקנה על הפנים גורמת במקרים רבים למראה אדמומי. התסמינים כוללים הופעה של קומדונים שחורים ולבנים, ופצעונים המופיעים באזורים שונים בגוף: פנים, גב וחזה. הטיפול באקנה לעיתים כולל שימוש ברטינואידים מקומיים או פומיים, ולעתים גם באנטיביוטיקה המיועדת לשימוש מוגבל.

דלקת עורית סביב הפה (perioral dermatitis)

דלקת עור כרונית זו מתבטאת באדמומיות או בפריחה דמוית פצעונים קטנים, סביב הפה או האף, ולעיתים אף סביב העיניים. עד כה לא ברור מה גורם לתופעה, אך נראה כי היא שכיחה יותר בקרב ילדים ונשים.

כיוון שטיפול במשחות סטרואידיות לרוב מחמיר את התופעה, ההמלצה לרוב תהיה לחדול מן השימוש בהן, ולטפל בפריחה באמצעות תרופות אנטי דלקתיות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

כיצד מאבחנים ומטפלים בדיכאון בקרב בני הגיל השלישי?

בשיתוף zap doctors
אישה אדמומיות פנים אדומות. ShutterStock
החדשות הטובות: כיום ניתן לטפל ברוב הבעיות שגורמות לתופעה/ShutterStock

רוזציאה

מדובר במחלת עור כרונית המאופיינת באדמומיות מוגברת של עור הפנים, אשר לעיתים מערבת גם את העפעפיים. התסמינים כוללים הסמקה בפנים ולעתים גם פצעים דמויי אקנה. רוזציאה שכיחה בעיקר בקרב נשים בנות 30 ומעלה, וכשהיא מופיעה אצל גברים היא עשויה לגרום גם לאף בעל מראה גבשושי.

הגורמים שמחמירים את התופעה הם לרוב טמפרטורה גבוהה, חשיפה לשמש, שתיית אלכוהול ולחץ נפשי.

הטיפול המקובל הוא בראש ובראשונה הימנעות מהגורמים המעודדים את החמרת התופעה, ככל שניתן. במצבים קלים ניתן להמליץ על טיפול מקומי במשחה אנטי טפילית. במקרים חמורים יותר, ניתן להמליץ על שימוש באנטיביוטיקה פומית מסוג אנטי דלקתי.

כאשר הרוזציאה מלווה בהופעת כלי דם מורחבים (קופרוז), ניתן להיעזר גם בטיפולי לייזר אשר צורבים את כלי הדם הזעירים בעור ומשפרים את המראה האדמומי.

דמודקס

אחת הסיבות השכיחות לרוזציאה היא טפיל בשם דמודקס. לא רבים מודעים לכך, אך מסתבר שלעיתים אדמומיות בפנים היא סימן לנוכחות של טפיל זה הנמצא בזקיק השערה. הדמודקס הוא אמנם טפיל שלרוב אינו מזיק והוא מופיע אצל רובנו, אך כאשר הוא מופיע בהיקף נרחב, הוא עשוי להשפיע על חזות הפנים. הטיפול המקובל כולל שימוש במשחה נגד טפילים, אך כאשר הדמודקס נרחב, לרוב יומלץ על טיפול אנטיביוטי פומי באמצעות תרופה נגד טפילים. חשוב מאד לאבחן את נוכחות הטפיל על מנת לתת טיפול מתאים בתופעה.

בשורה התחתונה, ישנם גורמים שונים ורבים שיכולים לגרום לאדמומיות בפנים. החדשות הטובות הן שכיום ניתן לטפל ברוב הבעיות שגורמות לתופעה. חשוב לפנות לרופא עור מומחה על מנת לאבחן אותה בטרם הטיפול.

ד"ר מיכל סלומון היא רופאת עור בכירה בבית החולים שיבא-תל השומר, מנהלת מרפאת דלקת עור ממגע.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין

ד"ר מיכל סלומון, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully