וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם הילד שלכם מוציא לשון כשהוא מתרכז? זו הסיבה

הילד שלכם מוציא לשון כשהוא מתרכז במשחק או שיעורי בית? יש לזה סיבה מאוד פשוטה והיא קשורה בעיקר לאיך שהמוח שלנו בנוי

אם ראיתם פעוט או אפילו ילד גדול יותר שמתרכזים במה שהם עושים, יש סיכוי טוב ששמתם לב לתנועה אחת שהם עשו. הוצאת הלשון החוצה בזמן ריכוז אומנם לא נראית לנו דבר משונה, אבל חשבתם אי פעם למה זה קורה?

ד"ר ג'יליאן פורסטר, מדענית מוח בתחום הקוגניציה השוואתית ומרצה בכירה לפסיכולוגיה, החליטה לצלול לעומק ההתנהגות במאמרה משנת 2015 "השתרבבות של הלשון: השלכות על אבולוציה והתפתחות שפה". "הרעיון הראשוני לחקור את הוצאת הלשון קרה במקרה", אמרה אז ד"ר פורסטר כפי שפורסם באתר iflscience. "עמיתי ואני חקרנו את פעולות מוטוריקה עדינה וגסה ושמתי לב שלשונות הילדים היו פעילות במהלך הפעילויות הללו".

פורסטר ועמיתיה למחקר הכניסו קבוצה של משתתפים צעירים למספר משימות שכוללות ידיים במורכבות הולכת וגוברת, החל מפתיחת מנעולים וכלה במשחקים מורכבים. הם גם סיפרו סיפורים שישמשו בכמעין קבוצת ביקורת כיוון שלא נדרשו בהם תנועת ידיים.

ילדה מתרכזת במשחק. ShutterStock
מבצבצת מימין. ילדה מוציאה לשון תוך כדי משחק/ShutterStock

כשהם התבוננו בילדים הם ראו כי הוצאת לשון אכן נפוצה בזמן ביצוע משימות הכרוכות בידיים ונראה כי הלשון גם צצה בצד ימין במהלך הפעילויות המורכבות יותר, מה שמרמז על מקור ההתנהגות. "בשבילי, הפרשנות המרגשת ביותר של המחקר היא שפעילות מוטה ימינה של הלשון והידיים במהלך משימות מוטוריות עדינות תומכת ברעיון שהיד והלשון נשלטים על ידי תהליכים מוחיים משותפים", אמרה פורסטר. "מדובר על מערכת תקשורת מוקדמת שסייעה לעבור מתנועות ידיים לדיבור אצל האדם הקדמון".

עוד בוואלה!

איך לזהות סימנים להפרעות קשב וריכוז כבר בגיל 3

לכתבה המלאה

ואכן, מחקר משנת 2019 שמצא שהאזור במוח המופעל על ידי תנועות ידיים מורכבות יושב ממש ליד זה העוסק בשפה. זה המקום שבו המקורות האבולוציוניים פוגשים את האנטומיה האנושית, שכן הידיים והלשון שלנו הם "המפרקים העדינים היחידים בגופנו ונשלטים על ידי חלקים חופפים במוח שלנו", אמרה פורסטר ל- Live Science. באופן מוזר שני החלקים יושבים בחצי המוח השמאלי, הצד הנגדי למקום שבו רוב הלשונות משתרבבות אצל פעוטות.

תיאוריה נוספת בכלל אומרת שהוצאת הלשון החוצה בזמן ריכוז, מראה למעשה על מאמץ. מאמץ להתרכז במקרה הזה. ממש כפי שאנחנו מעקמים גבות או מכווצים עיניים כך גם שירבוב הלשון החוצה מראה על ניסיון ריכוז שלוקח לנו את המשאבים ומנסה לבודד מחשבה או מעשה בצורה כזו ששאר הגוף והמחשבות לא יפריעו. הסיבה כל הנראה שהוצאת הלשון מופיעה בעיקר אצל ילדים ופעוטות היא שהשליטה שלהם על הגוף, כמו גם יכולת הריכוז שלהם נמוכה יותר משל מבוגרים ולכן באופן בלתי רצוני גם הלשון משתרבבת החוצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully