וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מדינות המערב אשמות בהתפתחות הווריאנט החדש?

עודכן לאחרונה: 28.11.2021 / 9:39

עדיין לא ברור מה גודל האיום של זן האומיקרון, אבל בעולם כבר החלה להישמע הביקורת על מדיניות אגירת החיסונים של מדינות המערב העשירות, ויש שסוברים שהיא הסיבה להתפתחות הווריאנט הזה באפריקה

בווידאו: בנט בישיבת קבינט הקורונה/וידאו: רועי אברהם /לע"מ, סאונד: בן פרץ /לע"מ

אנחנו רק מתחילים להבין את ההשלכות של וריאנט אומיקרון החדש שהגיע מאפריקה, אבל בעולם כבר יש מי שיודעים לאן להפנות את האצבע המאשימה: ה"לאומנות החיסונית" של המדינות העשירות.

גילויו של וריאנט הקורונה החדש בדרום אפריקה - B.1.1.529 שזכה בינתיים לשם אומיקרון - מהווה מקור לדאגה חמורה ברחבי העולם. מנהיגים, ממשלות, מדענים ורופאים עוקבים אחריו בדאגה ומנסים להעריך עד כמה מסוכן ומדבק הוא יהיה, והאם החיסונים הקיימים יועילו נגדו, או ששוב חזרנו אחורה לנקודת האפס בהתמודדות המתישה עם מגיפת הקורונה.

לזן החדש יש מספר גדול במיוחד של מוטציות, ולצד ההתפשטות המהירה שלו שמסתמנת בדרום אפריקה, מדענים חוששים שהוא יוביל להתפרצות קשה וקטלנית. כל שבב של מידע שנאסף אודות הווריאנט החדש באמצעות ריצוף גנטי של דגימות שלו נבחן בקפידה, אך ככל הנראה יקח עוד כמה שבועות עד שיובן לעומק גודל האיום שלו. בתוך כך, כבר החלה להישמע שוב הביקורת על מדיניות אגירת החיסונים של מדינות המערב העשירות, ויש שסוברים שהיא הסיבה להתפתחות הווריאנט הזה, שנזכיר שמקורו באפריקה.

"לאומנות חיסונית" הוא מושג שמתייחס למדיניות החיסונים החמדנית של המדינות העשירות, שהבטיחו לעצמן מלאים עתידיים של החיסונים נגד קורונה וכבר החלו לחסן את אזרחיהן במנת בוסטר שלישית, בזמן שבמדינות עניות - כמו מדינות אפריקה, ישנו מחסור חמור בחיסונים ואזרחים רבים שלא חוסנו אפילו במנה אחת נגד נגיף הקורונה.

"אני כל כך זועם ברגע זה! אפילו אם הטיעון המוסרי לא שכנע אותם, גם אם איבדנו את המוסריות האוניברסלית, את האנושיות, הרי שלו רק בשל האינטרס הפרטי של אותן מדינות עשירות - הן ידעו הלא שאם לא יחסנו את כל העולם בשוויוניות ובמהירות האפשריות זה יגרום להופעה של ווריאנטים שלא ניתן לדעת האם נוכל להשתלט עליהם", אמר ד"ר איואדה אלאקיג'ה, יו"ר שותף של הברית למשלוח חיסונים לאפריקה, בראיון לגארדיאן הבריטי.

מבצע החיסונים לקורונה בבירת רואנדה קיגאלי, 18 במרץ 2021. רויטרס
הגיע הזמן להפנות יותר חיסונים ומשאבים לאפריקה. אדם מתחסן ברואנדה/רויטרס

עוד בימים שטרם אישורו של החיסון הראשון מדענים, רופאים ואקטיביסטים הזהירו מפני חלוקה לא שוויונית של החיסונים נגד נגיף הקורונה וקראו למדינות העולם שלא לנקוט בלאומנות חיסונית. גם בארגון הבריאות העולמי מוטרדים כבר זמן מה מההשפעה של החלוקה הלא שוויונית של מלאי החיסונים בין אזורי הגלובוס. באוגוסט, עם התחלת מבצעי הבוסטר במדינות המערביות, אמר המדען הראשי של הארגון כי "אני חושש שזה רק יוביל להופעתם של וריאנטים נוספים... ייתכן שאנחנו הולכים לקראת מצב חמור בהרבה".

עם הופעת הווריאנט החדש בדרום אפריקה התגברו הקריאות להפנות יותר משאבי חיסון, מחקר ורפואה למדינות אפריקה. בדיון חירום מיוחד בז'נבה, קראו מומחי ארגון הבריאות העולמי למדינות העולם לחשוב על צעדי התמודדות משמעותיים עם האיום החדש, ולא להסתפק רק בסגירת הגבולות. אבל ייתכן שקריאות אלה הן בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי.

שדה התעופה ביוהנסבורג דרום אפריקה לאחר גילוי  וריאנט אומיקרון,26 בנובמבר 2021. רויטרס
"אל תסתפקו רק בסגירת הגבולות". שדה התעופה ביוהנסבורג/רויטרס

"כבר יותר משנה שמדינות אפריקאיות כמו דרום אפריקה ובוצוואנה קוראות למנהיגי העולם לוותר על זכויות הקניין הרוחני שחלות על חיסוני קורונה, בדיקות וטיפולים, כדי שהמדינות העניות הללו יוכלו להתחיל לייצר לעצמן חיסונים ותרופות כנגד הנגיף", הסביר טים בירלי, אקטיביסט ופעיל בארגון Global Justice Now, בראיון לגארדיאן. לדבריו, מדובר בצעד חיוני שאמור לעלות לדיון בכינוס של ארגון הסחר העולמי בשבוע הבא. הוא הוסיף שעד כה בריטניה והאיחוד האירופי חסמו את ההתקדמות בנושא זה.

מגיפת הקורונה, חשוב לזכור, היא מגיפה עולמית. עד שאזרחי העולם כולו לא יהיו מוגנים מפניה, תמיד ישנו סיכוי שווריאנט חדש יופיע ויצליח לחמוק מכל אמצעי ההגנה שפיתחנו נגדו עד כה, מה שיהפוך את החיסונים והתרופות לקורונה לחסרי תועלת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully