וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גורם למותם של יותר גברים צעירים מנשים ברחבי העולם?

עודכן לאחרונה: 25.11.2021 / 9:20

מחקר שכלל סטטיסטיקה מ-204 מדינות מצא כי בני אדם אכן מתים היום בגיל יותר מאוחר, אבל לצד זה מתפתחת מגמה שיכולה להיות מאוד מדאיגה בעתיד - 60 אחוזים מהצעירים ובני הנוער שמתים בטרם עת הם זכרים. למה זה קורה ועד כמה זה מסוכן?

בווידאו: שר הבריאות ניצן הורוביץ בפתיחת מבצע חיסוני הילדים במתחם החיסונים בקופת חולים מכבי בתל אביב, 23 בנובמבר 2021/יותם רונן

אומנם נצטרך קצת לחכות לסטטיסטיקה מהשנתיים האחרונות של הקורונה, אבל מספרים אחרים מראים מגמות מתפתחות באוכלוסיית העולם. כבר למעלה מ-50 שנים שאנשים חיים יותר שנים, אבל אם קצת מתמעמקים בסטטיסטיקה של העשור האחרון, מתגלה דווקא מגמה מדאיגה: שיעור הנערים והצעירים המתים נמצא במגמת עלייה ברוב חלקי העולם.

על פי ניתוח ענק תוך שימוש בנתונים של המכון למדדי בריאות והערכה בסיאטל, המנהל מאגר נתונים עצום של סטטיסטיקות בריאות מרחבי העולם, חוקרים ניתחו את מספר מקרי המוות, שנות החיים האבודות ושיעורי התמותה לפי מין וקבוצות גיל של צעירים ב-204 מדינות.

הממצאים שפורסמו בכתב העת הרפואי The Lancet, הראו כי כ-61 אחוזים מכלל מקרי המוות בקרב בני 10 עד 24 ברחבי העולם בשנה שעברה היו של זכרים. המספר הכולל של מקרי מוות של מתבגרים ירד בהשוואה לעשורים הקודמים, אך הפער בין גברים לנשים הולך וגדל. מאז 1950, מקרי המוות בקרב נשים בנות 10 עד 24 ברחבי העולם ירדו ב-30 אחוזים, אך הירידה בקרב גברים צעירים ירדה רק ב-15 אחוזים.

צעירים אופנתיים בסין. -, צילום מסך
כ-4,000 מתבגרים מתים בכל יום ברחבי העולם. בני נוער בסין/צילום מסך, -

כ-4,000 מתבגרים מתים בכל יום ברחבי העולם - ורובם בנים. פער מגדרי זה הולך ומתרחב ברוב האזורים, למעט מדינות בעלות הכנסה גבוהה, מרכז אירופה, מזרח אירופה ומרכז אסיה, שם הפער בין המינים דווקא הצטמצם במהלך 30 השנים האחרונות, אם כי עדיין קיים. האם מדובר במגמה עולמית מסוכנת או שזה תלוי מאוד באיזה חלק של העולם אתם נמצאים?

מקרי מוות שניתנים למניעה

באופן כללי, שיעורי התמותה קשורים קשר הדוק לרמת הפיתוח של מדינה, כאשר במדינות עשירות יותר יש פחות מקרי מוות של צעירים ולהיפך. סיבת המוות המובילה בקרב צעירים השתנתה גם היא בין האזורים. הסיבה העיקרית למוות של מתבגרים נבעה מתאונות בכל האזורים למעט מדינות בעלות הכנסה גבוהה, שבהן מחלת הסרטן הייתה הגורם העיקרי, ודרום אסיה ואפריקה שמדרום לסהרה, שבהן הובילו מחלות המועברות ממזון או מים מזוהמים ומחלות כמו HIV.

מכל מקרי המוות בין הגילאים 10 עד 24 ברחבי העולם, 32 אחוזים נבעו מפציעות לא מכוונות, אלימות ועימותים; 32 אחוזים נבעו ממחלות מדבקות ומחסור תזונתי, ו-27 אחוזים נבעו ממחלות לא מדבקות. 8 האחוזים הנותרים היו עקב התאבדות. החוקרים מציינים שרבים ממקרי המוות המוקדמים הללו ניתנים למניעה.

מאז 1980, מקרי המוות ממחלות מדבקות ירדו בחדות כשיעור מכלל מקרי המוות ברוב חלקי העולם, למעט באפריקה שמדרום לסהרה ובדרום אסיה, שם הם נותרו נפוצים. באמריקה הלטינית ובאיים הקריביים, אלימות נותרה תורמת משמעותית למקרי מוות של גברים צעירים, ולא חל שיפור בתמותה מכל הסיבות בקרב גברים מתבגרים מבוגרים יותר שם במהלך 20 השנים האחרונות.

מהומות של תומכי נשיא דרום אפריקה לשעבר גי'יקוב זומה בעיר יוהנסבורג, 11 ביולי 2021. רויטרס
אלימות היא אחת הסיבות העיקריות למוות מוקדם של צעירים. מהומות בדרום אפריקה/רויטרס

הגורמים הבסיסיים מאחורי כל הדפוסים הללו משתנים כאמור מאזור לאזור. המשמעות היא שאין פתרון "מתאים לכולם" לבעיה. במאמרם, החוקרים מסכמים ואומרים שהמאמצים העתידיים לצמצם את מקרי המוות של מתבגרים בעולם חייבים להבטיח שנערים וגברים צעירים לא יישארו מאחור.

האם הקורונה תשפיע על המספרים?

ומה באשר לקורונה? הנתונים עליהם הסתמך המחקר נלקחו לפני המגיפה אבל לד"ר ג'וזף וורד, מחבר המחקר הראשי מאוניברסיטת קולג' בלונדון יש הרבה מה להגיד על ההשפעה של הקורונה על צעירים. בראיון ל-NPR הוא הבהיר כי ההשפעות ישירות על התמותה מהמגיפה צפויות להיות קטנות בקבוצה זו, שכן מקרי המוות בקרב צעירים נמוך בהרבה מזה של מבוגרים.

"מטרידות הרבה יותר הן ההשפעות העקיפות של הפרעה לחינוך. הוכח כי חינוך מועיל לבריאות. זה קשור להגדלת הרווחים והזדמנויות תעסוקה בשלב מאוחר יותר בחיים, וגם להבנה מוגברת של הבריאות וההשפעה והחשיבות של אימוץ התנהגויות בריאותיות מסוימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully