וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מצא: זו הסיבה המדעית שלנשים שלובשות קצר אף פעם לא קר

13.11.2021 / 23:42

איך לא קר להן? מחקר מצא כיצד נשים מצליחות לצאת בערב חורפי בלבוש קצר מבלי לקפוא מקור, כשההשראה למחקר החשוב הזה היא לא פחות מאשר הזמרת קארדי בי

ההסבר המדעי מדוע לנשים בלבוש קצר לא קר/@naia_papaia

אז נכון שהקיץ קצת מסרב להרפות מאיתנו בימים האחרונים, אך אוטוטו הטמפרטורות יחלו לצנוח וכולנו נעבור ללבוש ג'קטים ומעילים בכל יציאה מהבית. כלומר בכל יציאה לסופר, לעבודה או לחברים - אבל כשמדובר ביציאה לבר או למועדון, רבים (ובעיקר רבות) יעדיפו להשאיר את מעילי הדובון בבית ולצאת בלבוש מינימלי, סקסי ומבליט גזרה. אז גם יישמע הד בכל רחבי הארץ: "איך לא קר לך?!" וזו בדיוק שאלת המחקר שהעסיקה את רוקסן פליג, סטודנטית לתואר שני בפסיכולוגיה חברתית באוניברסיטת דרום פלורידה. פליג, לצד 6 עמיתיה ללימודים, ניסחו מחקר שבודק איך זה שנשים היוצאות לבלות בלבוש חשוף בשעות הלילה המאוחרות בהן הטמפרטורות נמוכות במיוחד לא קופאות מקור. אם חשבתם שהן פשוט אמיצות, תופתעו לגלות שיש סיבה מדעית לכך שהן עמידות יותר לקור. אה, ועליכם להודות לקארדי בי על כך. תכף נסביר.

המחקר שפורסם ב"כתב העת הבריטי לפסיכולוגיה חברתית" (British Journal of Social Psychology) תחת השם "כשלהיראות 'לוהטת' פירושו לא להתקרר: עדות לכך שהחפצה עצמית מעכבת את תחושת הקור" טוען שפתר את התעלומה כיצד נשים שיוצאות בלבוש חשוף מסוגלות לסבול את הקור ולא מתקררות. רוקסן פליג בת ה-25 דיברה על המחקר שלה בסרטון טיקטוק בו הסבירה: "כשמישהו מרוכז במראה שלו, הצרכים היומיומיים שלו נמצאים במקום השני בסדר העדיפויות. נשים 'לוהטות' מתמקדות יותר בהחפצה עצמית ואינן מרגישות קור".

נשים בלבוש קצר מבלות בחוץ. AS Inc, ShutterStock
אל תדאגו - לא קר להן/ShutterStock, AS Inc

רוקסן סיפרה שהמחקר שלה מתבסס על דברים שאמרה הזמרת קארדי בי ב-2014: "קר בחוץ אבל אני עדיין לוהטת - כי זו*ה לעולם לא מתקררת". אם נוותר על מילות הסלנג הפוגעניות/סקסיסיטות, קארדי מתכוונת לומר - קר בחוץ אבל אני עדיין נראית אש, כי לאישה לוהטת אף פעם לא קר. רוקסן ציינה שהיא ועמיתיה החוקרים "רצו לבדוק את הטענה שלה באופן מדעי. כך עשינו - וזה נכון". רוקסן, @naia_papaia בטיקטוק, הוסיפה: "אז בעצם, נראה שמה שקארדי בי אומרת זה שהיא יותר מדי מרוכזת באיך שהיא נראית ובמה שהיא לובשת מכדי לחוש בקור. זה למעשה מתיישב בצורה מושלמת עם הפרספקטיבה התיאורטית העיקרית שבה השתמשתי לביצוע המחקר שלי, שהיא תיאוריית ההחפצה העצמית".

היא הסבירה: "תיאוריית ההחפצה העצמית טוענת שכאשר נשים מרוכזות יותר באיך שהן נראות, הריכוז מפחית את כמות המשאבים הקוגניטיביים שיש להן כדי להעריך את מצבן הגופני. כשנשים נמצאות במצב של החפצה עצמית, הן פחות מודעות לכמה הן רעבות, לקצב הלב שלהן. הן פחות מסוגלות לזהות את מה שקורה להן בגוף". במחקר ציינו החוקרים כי "נשים הראו העדפה ברורה ליופי על פני נוחות" וכי "טרנד האופנה החשופה רחוק ממחאת נשים פוטנציאלית מאחר שנשים הן התומכות הגדולות ביותר בטרנד האופנה הכואב הזה".

במבוא המחקר נכתב: "דוגמאות בולטות לאי הנוחות המתמשכת שנשים חוות בניסיון להישמע לתכתיבי האופנה נראות בערים רבות ברחבי העולם, שבהן אפילו בלילות החורף נשים רבות חושפות יותר מהגוף שלהן ממה שהן מכסות".

זה ההסבר המדעי לכך:

והמשך ההסבר:

תוצאות המחקר

צוות המחקר ראיין נשים שעמדו בכניסה למועדונים במשך חמישה לילות קרים בפלורידה - שם הטמפרטורות נעו בין 4 ל-10 מעלות צלזיוס. המשתתפות נשאלו בין היתר כמה הן נוטות להתעסק במראה שלהן? כמה משקאות הן שתו? האם הן שיכורות? ו- כמה קר להן? החוקרים גם צילמו תמונות אנונימיות של הבגדים אותן לבשו, שקודדו לאחר מכן לכמות החשיפה של העור. התוצאות הראו שנשים שחשפו כמות גדולה של עור, אלו שלבשו חולצות בטן וחצאיות מיני, לא הרגישו בקור יותר מנשים שלבשו מעילים ומכנסיים ארוכים. "מצאנו שנשים שדורגו גבוה ברמת ההחפצה העצמית - ללא קשר לכמות העור שחשפו - לא הרגישו בקור. בנוסף לכך, המחקר מצא גם שנשים מחפיצות את עצמן לא פחות ממה שגברים מחפיצים אותן", הסבירה רוקסן.

המחקר סיכם: "ההשערה שלנו זכתה לתמיכה מדעית: נשים עם החפצה עצמית נמוכה הראו קשר חיובי, אינטואיטיבי, בין חשיפת עור לתפיסות של קור, בעוד נשים שהתמקדו יותר במראה החיצוני שלהן לא הרגישו שקר להן יותר בעודן לובשות פחות בגדים". רוקסן הוסיפה: "זה למעשה המחקר הראשון שמוכיח כי עבור נשים רבות להיראות 'לוהטת' פירושו לא לחוש קור".

הביטוי שהצית את המחקר:

הכל בזכות קארדי בי

רוקסן סיפרה על המחקר שלהם ל-The Post: "נחשפנו לתופעה של נשים שלכאורה אינן מוטרדות מטמפרטורות קרות למרות שהן לובשות מעט בגדים, אז ערכנו מחקר שדה כדי לבדוק זאת. לנשים שמתמקדות מאוד במראה החיצוני שלהן יש יכולת מופחתת להרגיש קור, ללא קשר לכמה מהגוף שלהן חשוף למזג האוויר הקר. הנשאלות היו כל כך עסוקות במראה החיצוני שלהן שהקור כלל לא הטריד אותן". ביחס לקארדי בי היא הוסיפה: "אין שום דבר רע בלהיות 'לוהטת' אם כי אני לא אוהבת את השימוש במילה זו*ות, אבל זה היה בסיס טוב למחקר שלנו".

בשם עמיתיה החוקרים, פליג מסרה ל-The Post: "אנו מעריכים את תרומתה של קארדי בי לתגלית המדעית ומקווים שהיא תציף ביטויים נוספים המסכמים תופעות פסיכולוגיות מעניינות שעלינו לחקור".

והלהיט הגדול והפרובוקטיבי שלה:

הראפרית שאחראית ללהיט "WAP" ונשרה מהקולג' הקהילתי במנהטן כדי להניע את קריירת החשפנות והמוזיקה שלה, לא השיבה לבקשתו של The Post להגיב על המחקר שהיוותה לו השראה. עם זאת, בבית הספר התיכון הרברט ה.להמן בברונקס היא דווקא הייתה תלמידה מצטיינת. קארדי בי זכתה לשבחים מהמורה שלה להיסטוריה, ג'ואן היל, שכתבה בפייסבוק: "לאלו מכם בפיד שלי שמזלזלים בקארדי בי על שהיא מייצגת קול פוליטי, כדאי שתדעו שהיא כנראה השיגה ציון גבוה יותר משלכם במבחן ההיסטוריה על גדולי ארה"ב... יש לה פלטפורמה לאומית והיא משתמשת בה כדי לדבר על נושאים חשובים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully