וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לצפות מן הצד או לעזור לילד לעשות דברים: איפה עובר הגבול?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 21.10.2021 / 11:53

איזה מסר אתם מעבירים לילד אם אתם עושים משהו במקומו או מאיצים בו, ומתי כן חשוב שתתערבו? אינה פארי, מאמנת הורים, מנחה קבוצות, סדנאות, קורסים והרצאות בשיטת החינוך המונטסורי - מתארת זאת כהורות הליקופטר ומסבירה מתי זה טוב ומתי לא

הוא מנסה לסגור את הקופסה עם המכסה ולא מצליח. מנסה מהצד או מלמעלה ומלמטה, מסובב, הופך את המכסה ולא מצליח. ואז את לוקחת את הקופסה וסוגרת בעצמך את המכסה. מכוונה טובה. בטוח. שלא יחווה תסכול או תחושת כישלון, נכון? אני רוצה שתעצרי לרגע, ותשאלי את עצמך - מה לימדת את הילד שלך ברגע זה? הוא הבין, למעשה, שאמרת לו בלי מילים - "אתה לא מסוגל. רק אימא יכולה". וכך, במקום לחזק את הביטחון שלו, מבלי להתכוון, אנחנו הרבה פעמים גורמים להם להרגיש שהם לא יכולים, לא מסוגלים, לא מספיק.

אינה פארי, מאמנת הורים, מנחה קבוצות, סדנאות, קורסים והרצאות בשיטת החינוך המונטסורי - מתארת זאת כהורות הליקופטר.

הורות הליקופטר זוהי הורות בה את עושה עבור הילד שלך, מכבה עבורו את השריפות ומונעת ממנו לטעות בדרך. אם הילד ניגש ונמצא קרוב לאיזשהו בור, את מרימה אותו במהרה עם "ההליקופטר" שלך ומעבירה אותו לצד השני. וכך- במקום ללמוד לפתור בעיות, לפתח יצירתיות, גמישות, לעמוד באתגרים- הוא לומד שהוא לא מסוגל. מה הוא למד? שהוא לא יודע לעשות את זה בעצמו. הוא לא למד איך כן אפשר לעשות ולא קיבל הזדמנו להגדיל את מרחב העצמאות שלו - מה שלא יתרום לחיזוק הביטחון העצמי שלו.

אמא וילדה מול מחשב במשרד. ShutterStock
תאפשרו להם לנסות ולטעות. אמא עוזרת לבת שלה בשיעורים/ShutterStock

אז מה במקום הורות הליקופטר?

תאפשרי לו לנסות. לטעות לתקן. מכיוון שאת רוצה לאפשר לו להתנסות ולחזק את הביטחון שלו לטעות וגם לתקן, אפשרי לו עוד דקה אחת (או כמה שצריך) כדי לסיים פעולה. את יכולה להדגים לילד לפני אך בזמן שהוא מתאמן- את לא מתערבת. תאפשרי לו לעשות בעצמו. בהנחה שהאתגר תואם את היכולות שלו.

אל תאיצי בו. אם את ממהרת או לא פנויה לזה - אפשר לבדוק איך לרווח את הזמן שהוא צריך מבלי להאיץ בו. למשל, להתעורר מוקדם יותר כדי להשאיר לו מספיק זמן לנעול בעצמו נעליים בבוקר. ולהתאמן על נעילת הנעליים בזמן רגוע ולא בלחץ של הבוקר.

צרי סביבה מאפשרת. חשפי אותו לאתגרים שיהלמו את היכולות שלו ובהדרגה העלי את רמת הקושי כדי שיוכל להתחזק וללמוד מיומנויות חדשות.

אל תתקני את הילד, כדי שלא ירגיש מקולקל. אפשרי לו ללמוד בדרך שלו ותסמכי על עצמך שנתת לו את הכלים לעשות את הפעולה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

בלי קשר עין? כך נכון שתתקשרו עם התינוק בהתעוררויות הלילה

בשיתוף JAMA

מתי בכל זאת חשוב להתערב?

הגבול האדום בשיטה המונטסורית עובר בפגיעה בעצמי, באחר או בסביבה. במידה ומדובר בילד שרץ לכביש, מכניס אצבעות לשקע חשמל, רוצה לפגוע בגוף של ילד אחר או להתעסק עם סכין או מספריים שלא בדרך שמיטיבה איתו - ברור שצריך לעצור אותו. הציבי גבול ואל תאפשרי שהוא או אדם אחר ייפגעו. ביטחון, בריאות ובטיחות קודמים לכל.

עם זאת, גם שם, חשוב שזה לא ייגמר בזה. אם זיהית שנחצה גבול אדום, נסי להבין מה היה הצורך של הילד ואיך את יכולה לתת מענה לצורך הזה. אולי את יכולה להסביר לו יותר על בטיחות בדרכים או ברחבי הבית, וכך לאפשר לו, כפי שנכתב קודם, סביבה שיש בה יותר ידע - ואז הוא יוכל (וירצה) לקחת יותר אחריות ופחות לחצות גבולות. או שאם זיהית צורך בתנועה, למשל, תתאימי את הסביבה והתרגילים כך שיעניקו לו מענה לצורך הזה מבלי שיחפש מענה במקומות אחרים.

מריה מונטסורי אמרה ש "כל מה שאנחנו עושות עבורם - אנחנו לוקחות מהם". זכרי שכל סיטואציה היא הזדמנות אימונית. אנחנו רוצות לנצל אותה לצמיחה והתפתחות.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully