וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי קשר עין? כך נכון שתתקשרו עם התינוק בהתעוררויות הלילה

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

5.10.2021 / 7:45

מה הדרך הנכונה לתקשר עם התינוק כשהוא מתעורר במהלך הלילה? למרות שזה קשה עד בלתי אפשרי, חשוב שתהיו כל כולכן עבורו, גם כשהוא מתעורר בלילות

אמהות, בעיקר הטריות שבהן, שומעות לא מעט "זמזומים" בחודשי ההורות הראשונים: "אל תרגילי אותו ל…", "הוא רוצה יותר מדי ידיים" וגם: "תתקשרי איתו כמה שפחות כשהוא מתעורר בלילה". על המשפט האחרון נרצה להתעכב בכתבה הבאה.

פנינו לענת יערי, יועצת הנקה IBCLC, בעלת בית הספר "אם ודרך" להכשרת מדריכות הנקה, כדי שתספר לנו מה היא חושבת בנוגע לתקשורת עם התינוק בלילה ויש לה כמה דברים מעניינים בהחלט להגיד. נתחיל מההתחלה: אתן, כאמהות, משתדלות להיות קשובות לצרכים של התינוק שלכן כל הזמן. אתן מזינות אותו, מנחמות, מרגיעות, דואגות להיגיינה ועוד, אך כשחולף הזמן והתינוק גדל מעט (וממשיך כמובן להתעורר בלילה), מתחילים להישמע קולות לפיהם כדאי לכן להתנהג יותר בנוקשות בלילה, אחרת התינוק ימשיך להתעורר כי הוא נהנה מתשומת לבכן.

אמא ותינוקת שוכבות במיטה. ShutterStock
הבעיה מתחילה עם ציפיה לא ריאלית לגבי שינה של תינוקות. אמא ותינוקת במיטה/ShutterStock

הסיבה העיקרית לקולות הללו היא ציפייה לא ריאלית בנוגע לשינה של תינוקות, שגורמת לכן המון לחץ ותסכול ושולחת אתכן לחפש פתרונות לעייפות ולחשש שאולי אתן מזיקות לתינוק שלכן. ואז אתן מתחילות לשמוע שכדאי לכן להימנע מיצירת קשר עין ומתקשורת עם התינוק בלילה לפני שהוא נרדם או כשהוא מתעורר. המשמעות של יישום עצה שכזאת היא לנקוט בשינוי תגובה מזו שאתן מאמצות ביום.

מה המחיר שהתינוק ישלם אם תמעטו בתקשורת איתו בלילה?

תינוקות ופעוטות מתוכנתים ביולוגית לחפש מגע וקשר גם בלילה, כשהם מתעוררים, זהו חלק מהתפתחות מנטלית וחברתית תקינה ומהצורך שלהם לקבל מענה לצרכים הבסיסיים שלהם - להרגיש מוגנים ובטוחים. חשבו לרגע על התינוק שלכן, שהיה רגיל לקבל מכן מענה לצרכיו, ופתאום הוא נתקל, אולי, במבט מושפל, שקט והיעדר קול מרגיע. הוא יחווה כך מצב שהוא יתקשה לווסת בעצמו את מצבו הרגשי. תחילה הוא עשוי להתנגד לשינוי ולמחות בבכי, אך במהרה הוא יוכל "ללמוד" להירדם באופן עצמאי כשיבין שהצרכים שלו כבר לא מקבלים אצלכן מענה. מחקר שנערך בנושא אף מצא כי הורמון הסטרס, קורטיזול, נשאר גבוה בקרב תינוקות שנרדמו לבסוף אחרי שנדרשו להירדם לבד ללא קבלת מענה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

ערה? איך לא? האזינו לפודקאסט להורים טריים

בשיתוף JAMA

אז מה נכון?

לא מעט מחקרים מעידים כי תגובה מהירה וטיפול רגיש יעלו את תחושת הביטחון והאמון בקרב תינוקות ואלו יוכלו לשפר את משך ואיכות השינה שלהם. ברגע שתינוק מקבל מענה מהיר לסטרס, הגוף שלו ישחרר פחות קורטיזול והוא ילמד להתאושש מהר יותר ממצבי סטרס גם בהמשך חייו. מה זה אומר לגביכן? שזה בסדר גמור ואף רצוי להגיב במגע, מבט ונוכחות הורית מותאמת גיל לתינוק או לפעוט גם בלילה. אולי זה לא יחזיר אותו מיד לישון, אבל לבטח האינטראקציה הזו תרגיע אותו ותפחית משמעותית את משך הבכי שלו. מחקרים גם מראים כי קשר עין מייצר סנכרון בקצב פעימות הלב וגלי המוח שלכן עם התינוק.

אישה מניקה תינוק בלילה. ShutterStock
זה בסדר גמור להגיב במבט, במגע ונוכחות הורית - אפילו רצוי. אמא מניקה תינוק בלילה/ShutterStock

לסיכום, התעלמות ממבטו של התינוק בלילה או הפחתת הנוכחות ההורית הם ככל הנראה לא הפתרון להרגעה אמיתית. דווקא מתן מענה הולם ומותאם גיל כשהוא יפקח את עיניו וימצא את העיניים האוהבות שלכן, יאפשר לו להירגע מהר יותר. חשוב להדגיש כי אין בדברים כוונה לייצר בלילה תקשורת או אינטראקציה שתגרום להתעוררות מלאה, בעיקר כשמדובר כבר בפעוט, אבל מתן מענה רך ועדין יעזור לו לחזור לישון - וגם לכן.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully