וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך זה מרגיש להיות בתרדמת? אנשים שהתעוררו חושפים

7.7.2021 / 0:01

בסרטים וסדרות זה מתואר לרוב כמצב של חלום, אבל מהי המציאות? ישנם מספר אנשים שיצאו מתרדמת ועזרו לשפוך אור על המצב ומה הם חוו בו, מה הם זוכרים ומה הם שמעו בזמן שהיו בקומה

סיפור בדקה: נערה שהתעוררה מתרדמת מספרת איך זה מרגיש/מערבת וואלה! NEWS

האם תהיתם פעם איך זה מרגיש להיות בתרדמת? תרדמת (או קומה) מוגדרת "מצב של חוסר הכרה שנמשך יותר משש שעות שבהן לא ניתן להעיר את האדם" והיא יכולה להיגרם, בין היתר, כתוצאה ממחלה במערכת העצבים, משבץ מוחי, מחוסר חמצן, מחבלה בראש ואף מירידה בטמפרטורת הגוף, או הרעלת אלכוהול קשה.

בעוד שהחוויה של אנשים שונים שנמצאו בתרדמת שונה, המראה זהה - עיניו של האדם בתרדמת יהיו עצומות והן לא יגיבו לסביבתו. אף כי אדם שנמצא בתרדמת יכול להיראות כאילו הוא ער, הוא אינו מסוגל לחוש, לדבר, לשמוע או לזוז באופן רצוני. לעתים רחוקות הוא יגיב או יצליח לתקשר או לבצע רפלקסים בסיסיים, כמו שיעול, והוא עשוי להגיב לצלילים או לכאב. חלק מהאנשים בתרדמת יהיו מסוגלים לנשום ללא עזרה, אך במקרים חמורים יותר הם עשויים להזדקק לסיוע במכונת הנשמה. האדם שבתרדמת יכול לעיתים לחזור בהדרגה להיות מודע יותר לסביבתו לאחר מספר שבועות.

לעתים קרובות אנו רואים בסרטים וסדרות טלוויזיה שמצב של תרדמת משווה למצב דומה לחלום. אבל איך זה באמת מרגיש? ישנם מספר אנשים שיצאו מתרדמת ועזרו לשפוך אור על המצב ומה הם חוו בו.

באתר indy100 הובא סיפורו של משתמש ברדיט, @iwillcorrectyou, ששיתף פוסט בו חשף כיצד חווית התרדמת שלו לא היתה כפי שהיא מתוארת בתרבות הפופולארית: "למעשה הייתי טכנית מת במשך יותר משעה. לעתים קרובות אנשים שואלים אותי אם שמעתי את המשפחה שלי מדברת איתי או אם חלמתי. התשובה היא 'לא'. יש לי חור עצום בזכרון שמתחיל כשבועיים לפני התרדמת עד שבוע אחרי ה"התעוררות". אני אומר ההתעוררות במרכאות כי הייתי מתעורר, שואל כמה שאלות חצי קוהרנטיות, נופל חזרה לתרדמת ואז מתעורר שוב ושואל את אותן השאלות בדיוק באותו סדר. חזרתי על זה שש או שבע פעמים. התרדמת עצמה אפילו לא הייתה שחורה או חשוכה. זה פשוט לא קיים. אני זוכר שהתקשיתי להאמין שאנחנו בעצם באמצע אוקטובר כשהיום האחרון שזכרתי היה בסוף ספטמבר", הוא אמר.

אישה יושבת ליד מיטת גבר בתרדמת. ShutterStock
"הייתי מתעורר, שואל כמה שאלות חצי קוהרנטיות, נופל חזרה לתרדמת"/ShutterStock

מה הם שומעים ומה הם זוכרים?

אחת השאלות הנפוצות ביותר בנושא היא האם אדם בתרדמת יכול לשמוע אותך. אישה אחת שהייתה בתרדמת חשפה את התשובה שלה בשיחה עם Distractify: "יכולתי לשמוע כל מילה... שמעתי את בעלי שר 'אם אתה מאושר ואתה יודע את זה ואשתך לא תיתן לך להראות את זה...' וזה רדף אותי". לדבריה היא למדה לקח חשוב מהתרדמת שלה: "היו נחמדים לאנשים, כי אתם אף פעם לא יכולים לדעת מי מאזין ולמה".

עוד בוואלה!

אף גבר לא היה בתרדמת יותר שנים מהאיש הזה

לכתבה המלאה

העיתונאי ג'פרי ליאן, שהיה אף הוא בתרדמת, שיתף בשיחה עם "האינדיפנדנט" את העובדה שהוא היה יכול "לשמוע כל מילה". הוא סיפר: "יכולתי גם להרגיש את היד של אשתי היקרה מחזיקה בידי, אצבעותינו שלובות. יכולתי לשמוע אותה אומרת לי שהילדים בסדר ושבתי הספר שלהם והאנשים במשרד שלי תומכים בה. לא הצלחתי להבין מה היא עושה בעולם המוזר בו הייתי באותו זמן, אך נוכחותה הייתה מרגיעה מאוד".

עוד שאלה שעולה הרבה היא האם אדם שעבר תרדמת זוכר איך זה קרה. מספר אנשים שהיו בקומה שיתפו את החוויה שלהם ברדיט ו-@heyrainyday חשף שהוא לא זכר את זה: "אני לא זוכר שהייתי בתרדמת או שהתעוררתי מהתרדמת. איבדתי כמה שנים של זיכרונות מלפני התרדמת, והמוח שלי לא ממש התחיל 'לשמור' מידע שוב עד בערך 6 שבועות אחרי שיצאתי מתרדמת".

גולש אחר שהיה בתרדמת הוסיף: "התעוררתי עם אפס זיכרון מדוע הייתי שם או מה נאמר בזמן שהייתי בחוץ. זה המצב הכי מפחיד שנמצאתי בו, אבל אני לא יכול להגיד שאני זוכר אותו. התעוררתי עם אמא ואבא שלי איתי בבית החולים איתי והגוף שלי חבוש כולו וזה היה מפחיד מבחינתי. לא היה לי מושג שהייתי בתרדמת".

  • עוד באותו נושא:
  • תרדמת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully