וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 שאלות של פסיכיאטר על מות קצין המודיעין בכלא הצבאי

עודכן לאחרונה: 23.6.2021 / 7:02

"אדם לא סתם נופל עם קצף מהפה ומת" - אומר ד"ר אילן רבינוביץ', פסיכיאטר קליני ואב מודאג, שלבו לא יודע מנוח מאז פרסומה של פרשת קצין המודיעין, ויש לו עוד כמה שאלות קשות לצה"ל

במלאת 30 יום למותו של קצין המודיעין בכלא, נשא אביו דברים קשים על קברו והאשים את צה"ל במות בנו: "החלטתי לשתף אתכם בתחושותינו: כעס, כאב ואכזבה. כעס שישבנו בשקט באמונת שווא שאתה מוגן בכלא. כעס על מידע שקיבלת בכלא תרופות שונות, חלקן מסוכנות, כשהתרופות היחידות שקיבלת לפני הכלא היו להפרעת קשב וריכוז וכדורי שינה. כעס על הצבא שקיבל לידיו חייל בריא שהתמסר ליחידה משעות השחר עד מאוחר בלילה, עם תוצאות מדהימות. כשמסיבה לא מובנת ביצע מעשים לא מוסברים הוחלט שרק מאסר ארוך יפתור לצבא בעיה כלשהיא. מבחינתנו הילד שלנו נרצח גם אם לא באופן ישיר".

בווידאו: הורי קצין המודיעין שמת בכלא - "נדרס ללא רחמים על ידי המערכת הצבאית"/צילום: שלומי גבאי

כרופא המתעסק בנפש האדם, הדברים הללו חודרים עמוק ללב שלי. זעקת אב שכול, שכנגד הטבע קובר את בן זקוניו. כפסיכיאטר הבקי ברזי הפסיכו-פרמקולוגיה אני מבין ש"יש בשר" מאחורי דברי האב הבוכה מרה על אובדן בנו. כאבא לבת ששירתה ביחידה עילית דומה בצה"ל קשה להיות לא לחוש אמפתיה להורים שגידלו גאון מחשבים, מצטיין בקרב מצטיינים, שסיים תואר ראשון במקביל ללימודיו בתיכון והתגייס ליחידה מובחרת כדי לתרום למדינת ישראל את כישוריו המבריקים.

פרח נדיר, רגיש ומיוחד

צה"ל זכה לקבל פרח נדיר, רגיש ומיוחד שהיום קבור עמוק באדמה. נדמה שלרגע, הקצין הזה הוא הבן של כולנו. אנחנו מדינה שלא מפקירה בניה ודואגת לגורל חייליה, לכן אין זה פלא שעשרות אלפים התגייסו והשמיעו קולם ברשתות החברתיות.

צה"ל הודה שלא מדובר היה במרגל. הוא לא הופעל על ידי גורם זר. לא מסר מידע למדינת אויב. לא מכר ידע צבאי תמורת בצע כסף. צה"ל מסר שמהרגע הראשון שיתף פעולה באופן מלא עם חוקריו. צה"ל דיווח גם שהיה תחת מעקב מצלמות בתא כלאו, 24 שעות ביממה.

עוד בוואלה!

קצין המודיעין שמת בכלא הצבאי לא הואשם בעבירות ריגול ובמגע עם סוכן זר

לכתבה המלאה
גילוי המצבה של קצין המודיעין שמת בכלא, בית העלמין 18.06.21. שלומי גבאי
נדמה שלרגע, הקצין הזה הוא הבן של כולנו. זרים על קברו של הקצין המנוח/שלומי גבאי

דובר צה"ל תידרך שבמצלמות המעקב נצפה בליל מותו, בדיעבד, נוטל 4 כדורים פסיכיאטריים, במקום שניים שפסיכיאטר הכלא נתן לו והיה אמור ליטול באותו לילה. בדיווח לתקשורת נמסר שנצפה באותו לילה, על ידי סוהריו, כשקצף יוצא מפיו, ואז הוזעק רופא הכלא ובהמשך נקבע מותו בבית החולים. צה"ל המשיך ועדכן שבנתיחה לאחר המוות נמצאו תרופות נוגדות פסיכוזה וגם נוגדי דיכאון.

מישהו לא שמר עליו שם

אין להורים דבר יקר מילדם. אנחנו חיים במדינה שנלחמת עדיין על קיומה, ולכן מחויבים לשלוח ילדינו בגיל 18, לשירות צבאי ארוך שהוא חובה וזכות. ילדינו עומדים בגיל צעיר במשימות מסכנות חיים, מקבלים רישיון להרוג ולהיהרג, עומדים בלחצים עצומים שאף צעיר בגילם בעולם לא נדרש להתמודד איתם. ככל שהיחידה יותר מובחרת, האחריות והמשימות העומדות לפתחו של החייל או הקצין הצעיר אדירות יותר. מציאות שעולה על כל דמיון. 007 ג'יימס בונד זו השיגרה היומית.

הזוכים להתקבל ליחידות על, אולטרה מסווגות, הם בכירי בנותינו ובנינו, מיטב הנוער, דור העתיד של ישראל, לאחר מיונים וסינונים קפדניים ביותר. הוריהם צריכים לישון בשקט בידיעה שצה"ל דואג ושומר על הפרחים שלהם. לא משנה במה הואשם הקצין, עונש מוות לא מגיע לו. מישהו לא שמר עליו כפי שהיה מצופה ונדרש. אם לא תהיה הגנה לילדים, מדוע שהוריהם יעודדו את מיטב המוחות לשירות תובעני, מלחיץ עם אחריות עצומה?

למה הוא הושאר לבדו במצב נפשי כזה?

1. אם הקצין טופל בתרופות נוגדות פסיכוזה לראשונה בחייו, הרי שהוא נמצא על ידי פסיכיאטר מומחה של צה"ל כסובל ממצוקה אוברטית אקוטית בעוצמה מג'ורית. אבחנה מבדלת נעה בין מצב פסיכוטי אקוטי, שבו המציאות והדמיון חוברים בערבוביה והאדם חסר שיפוט ותובנה, לבין מצב אפקטיבי דיכאוני-חרדתי-אובססיבי שבו נדרשות תרופות אלו כדי להגביר יעילות ולסדציה (הרגעה). מצב זה הוא מצב שמחייב אשפוז וניטור צמוד. מדוע הושאר בכלא בגפו או עם אסירים נוספים במצב כזה?

2. במצב כזה, מה עוד שפסיכיאטר הכלא כשל בהערכת מסוכנות אובדנית, נותנים לקצין את הכדורים שיאגור וייטול לפי ראות עיניו? הרי מחויב ניטור התרופות ומתן בשעה היעודה, במינון קצוב ומפוקח, על ידי אח/ות מוסמכים תוך ווידוא בליעה.

3. במצב כזה אסור ליטול תכשיר ריטלין או דומיו כי הם עלולים להחמיר אגיטציה, סטרס, לחץ, מחשבות טורדניות ואי שקט. מדוע היו בכיסו של הקצין כדורי ריטלין?

מתקן הכליאה שבו הוחזק הקצין. דובר צה"ל
אם נזקק לטיפול פסיכיאטרי - מדוע הושאר לבד? מתקן הכליאה שבו הוחזק הקצין/דובר צה"ל

4. תרופות פסיכיאטריות מחייבות ניטור מדויק של מדדים חיוניים ובדיקות דם. תרופות נוגדות פסיכוזה יכולות לגרום למוות: עיין ערך NMS - תסמונת נוירולפטית ממארת שמאופיינת בחום, הזעה, דופק ולחץ דם מוגברים, מתח שרירי מוגבר, אי שקט פסיכומוטורי עד פרכוס אפילפטי ואי ספיקת כליות, או אגרנולוציטוזיס - ירידה בכדורי הדם הלבנות, טסיות והמוגבלובין. האם הקצין נוטר רפואית קלינית כהלכה? אדם לא סתם נופל עם קצף מהפה ומת.

5. רק על הכשל של חוסר שמירה על חיי אסיר שילם השב"ס מיליוני שקלים ליתומיו של דודו טופז, שהתאבד תחת השגחת מצלמות. כיצד תפוצה משפחת הקצין?

6. מה היה מצבו הנפשי של הקצין כאשר שוחרר מצה"ל במחבוש? אם המצב הנפשי החריף החל לפני סיום שירות הקבע שלו, הוא חייב להיות מוכר על ידי משרד הביטחון כנכה וחלל צה"ל ולהיקבר בלוויה צבאית בבית העלמין הצבאי עם מלוא הזכויות להוריו השכולים.

7. איזה סעד ותמיכה נפשית נותנים לקצין צעיר במהלך שירותו, כשהוא נחשף לסודות הכי כמוסים של מדינת ישראל ועל כתפיו אחריות אדירה, חסרת תקדים שאין לה אח ורע בשום מקום בעולם? האם היו סימנים מוקדמים על מצוקה שהובילו אותו לסיכון סודות מדינה? מה מרחב התמרון והפיקוח על הצעירים הגאונים שעדיין אינם בשלים נפשית ורגשית וזקוקים ללווי של אנשי מקצוע? גאונים גאונים, אך עדיין צעירים וחסרי ניסיון חיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully