וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש דרך משונה להתגבר על רפלקס ההקאה - והיא עובדת

26.6.2021 / 23:03

הידעתם שניתן למנוע את רפלקס ההקאה בלחיצה על נקודה מסוימת בגוף שלכם? משתמשי טיקטוק חולקים טריק ביזארי למניעת רפלקס הקאה - ולמרבה ההפתעה, מחקרים בנושא מאשרים זאת

דרך להתגבר על רפלקס ההקאה/.tiktok@h.xrry._

הטיקטוק הזה לא מפסיק להפתיע: בשבוע שעבר גולשת לימדה אותנו שניתן להתגבר על רפלקס ההקאה בטכניקה פשוטה - ומתברר שזה באמת עובד. אחרי כל הפעמים שכמעט הקאנו בבדיקות קורונה, אנחנו קצת מתבאסים שנזכרו לספר לנו על זה רק עכשיו.

משתמשת הטיקטוק ג'מה לוסון (gemmalawson57) הדגימה את הטכניקה בסרטון שפרסמה כשעליו קריינות המסבירה בדיוק מה צריך לעשות: "אוקיי חבר'ה, אז קחו את יד שמאל שלכם ותשימו את האגודל בתוף האגרוף. סגרו ולחצו הכי חזק שאתם יכולים ואחרי חמש שניות קחו את האצבע המורה ביד הימנית שלכם וליחצו אותה על הסנטר. עכשיו ספרו עד חמש". הקריינות ממשיכה: "אוקיי, עכשיו קחו את האגודל והאצבע המורה ביד ימין שלכם ולחצו על העור בין האגודל לאצבע המורה ביד שמאל שלכם. לחצו במשך חמש שניות. אוקיי, עכשיו נפטרתם מרפלקס ההקאה שלכם. תודו לי אחר כך". המשתמשת מבצעת את הטכניקה במלואה, דוחפת אצבע לפה ומופתעת לגלות שהרפלקס נעלם כלא היה.

אל תסתבכו. פשוט תראו איך היא עושה את זה:

בדיקה מעמיקה יותר בטיקטוק חשפה לנו שהטריק למעשה כבר שותף בעבר בפלטפורמה המקוונת ואיכשהו פספסנו אותו. הנה כמה משתמשים נוספים שלקחו חלק בניסוי:

אז האם זה באמת עובד?

התשובה היא כן, אם כי לא לגמרי ברור למה וייתכן שהצביטה בעור שבין האגודל לאצבע מיותרת לגמרי.

מספר מחקרים בחנו את העניין, שהעסיק בעיקר רופאי שיניים שנאלצים להתמודד עם רפלקס ההקאה החוזר אצל המטופלים שלהם על בסיס יומי. במחקר שפורסם בכתב העת Journal of the American Dental Association נמצאה השפעה של לחץ בכפות הידיים על רפלקס ההקאה אצל מטופלי שיניים. במחקר השתתפו 36 נסיינים שסופקו להם מכשירי לחץ לידיים הנועדו ללבישה והם התבקשו לתאר את רמת גירוי רפלקס ההקאה שלהם. החוקרים גילו שכאשר הופעל לחץ על כף היד, רפלקס ההקאה נע לאחור - כלומר הנקודה בה המטופלים החלו להיחנק נמצאה עמוק יותר בפה שלהם מהנקודה בה הרפלקס החל לפעול קודם. מכאן הגיעו החוקרים למסקנה שהפעלת נקודת הלחץ במהלך טיפולי שיניים תפחית את הסבירות לגירוי רפלקס ההקאה - אך הדגישו כי נדרש מחקר נוסף לביסוס הדברים.

במחקר נוסף שפורסם במרכז הלאומי למידע ביוטכנולוגי נכתב כי הפעלת לחץ על נקודת הדיקור P-6 Neikuan, הממוקמת על פרק כף היד, היא פעולה שהשתמשו בה במזרח הרחוק מזה אלפי שנים כדי להתגבר על בחילות ועל חרדה. במחקר נכתב: "לנקודת ה- P-6 שעל פרק כף היד יש השפעות יוצאות דופן על רפלקס ההקאה. רופאים עשויים להפעיל לחץ עם האגודל בנקודה P-6 כדי להביא להשפעה הזו, אם כי הדבר יעיל יותר בדיקור סיני. עם זאת, אחוז ניכר מהסובלים מגירוי מהיר של רפלקס ההקאה יוכלו לעבור טיפולי שיניים מבלי לרצות להקיא כאשר נקודה P-6 מגורה". מחקר נוסף בדק גם את יעילות הלחיצה בנקודה שמעל הסנטר, כפי שאלה עשו בטיקטוק, ומצא כי גם במקרים אלה חלה ירידה בגירוי רפלקס ההקאה אצל נסיינים בהשוואה לפלצבו.

זו הנקודה בה עליכם ללחוץ:

במאמר שפורסם ב-Nature נכתב: "אופן הפעולה בשליטה על רפלקס ההקאה באמצעות דיקור אינו מובן במלואו. הוא מכסה את הספקטרום של רפלקס ההקאה מהמצב הקל של הבחילה ועד המצב הקשה שמסתיים בהקאות. הוכח כי דיקור סיני מאיץ את הסינתזה של סרוטונין 5-HT, וסביר להניח שמנגנון הסרוטונין לוקח חלק בשליטה על רפלקס ההקאה".

לסיכום, כנראה שבטיקטוק עלו כאן על משהו - אבל אתם כנראה יכולים להפסיק לצבוט את עצמכם בעור שבין האגודל והאצבע ובמקום זאת להפעיל לחץ על פרק כף היד בנקודה P-6 (כפי שניתן לראות בסרטון המצורף). יש גם סבירות שאפקט הפלצבו משחק כאן תפקיד, אבל מה שחשוב הוא שזה יעשה את העבודה וימנע מכם לרצות להקיא בפעם הבאה שתבקרו אצל רופא השיניים או תבצעו בדיקת קורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully