וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלבנת שיניים בבית: 5 דברים שחשוב לדעת לפני שמתחילים

ד"ר ספי פורת

עודכן לאחרונה: 1.6.2021 / 6:44

הרשת מלאה בערכות ביתיות להלבנת שיניים שיכולות לעשות את העבודה, אך במקרים מסוימים הן גם עלולות לגרום נזק. למי הן מתאימות? מה חשוב לבדוק לפני? ולמי ממש לא מומלץ לעשות אותן? מומחה עונה

הלבנת שיניים. ShutterStock
גוון בוהק אבל לא באמת טבעי. אישה מלבינה שיניים/ShutterStock

כשאנחנו רואים כוכב מפורסם מחייך אלינו מבעד למסך הטלוויזיה וחושף סט שיניים לבנות וישרות להפליא - כנראה שנחשוב כמה בריא ואסתטי החיוך שלו. ובכן, חבל לקלקל את החגיגה, אבל בעוד שהגוון הבוהק הזה אולי נראה מעולה - הוא ממש לא טבעי ולפעמים גם לא כל כך בריא.

למעשה, השן האנושית לא אמורה להיות בגוון בוהק כמו זה של פתית שלג או דף נייר. ומי שכן משיג את הגוון הזה - כמו הסלבס שאנחנו רואים על המסך - בדרך כלל עושה זאת בעזרת ציפוי חרסינה על השיניים ולא בעזרת הלבנה. לשיטות הקיימות להלבנת שיניים יש גבול ברור באופן שבו הן משפיעות על גוון השן. לכן, כשניגשים לבצע הלבנת שיניים (לא משנה באיזו שיטה) חשוב להתחיל את התהליך עם ציפיות ריאליות ולשים את הטיפול הזה בפרופורציות הנכונות.

כיום, קל מאי פעם להלבין את השיניים. בעבר, התהליך היה מבוצע בעיקר במרפאת השיניים, תחת פיקוח קפדני ומעקב שנועד לוודא את יעילותו ובטיחותו. כיום, אפשר לרכוש גם ערכות הלבנה באינטרנט עם משלוח עד הבית. אך לפני שעושים זאת, חשוב להבין באילו מקרים הערכות האלו יסייעו ומתי דווקא כדאי לשקול אפשרויות אחרות.

אז מי יכול לבצע הלבנת שיניים באופן עצמאי?

אנחנו נוטים לחשוב ששן היא איבר קשיח ועמיד שקשה מאוד להשפיע עליו, אך בפועל, השן האנושית היא איבר חי, שמכיל כלי דם ועצבים ומושפע בקלות מחומרים שונים, בטח חומרים שנועדו לשנות את הגוון שלו.

אם השיניים תקינות ובריאות, ייתכן מאוד שגם אם נלבין אותן בעצמנו וללא התערבות של רופא - התוצאה תהיה טובה ולא ייגרם שום נזק. עם זאת, אם בשן יהיה נגע עששתי (או בשמו היותר מוכר - חור), הנחת חומר כימי עליה תהיה כמו לשים מי חמצן על פצע ביד. זה נכון גם אם השיניים סדוקות, אפילו אם מדובר בסדקים מיקרוסקופיים שקשה מאוד להבחין בהם.

במקרים רבים, אנשים שסובלים מחורים או סדקים בשיניים, בכלל לא מודעים לכך. לכן, אבחון ראשוני הוא חיוני לפני שמשתמשים בכימיקלים שמייצרים השפעה כל כך דרמטית על השן.

עוד בוואלה!

7 פעולות שגרתיות שהורסות לכם את השיניים

לכתבה המלאה
אישה סובלת מכאב שיניים. ShutterStock
חייבים לבדוק לפני שאין לכם חורים או סדקים בשיניים. אישה עם כאב שיניים/ShutterStock

בנוסף, חשוב להבין כי הלבנת שיניים נחשבת יעילה מאוד בהשפעה על שיניים בעלות גוון אחיד, אך היא פחות יעילה כשמדובר בשיניים שאין להן את אותו הגוון לכל אורכן ורוחבן. ברגע שלשן אין צבע אחיד, או שיש עליה כתמים בצבעים אחרים, ההלבנה יכולה להדגיש עוד יותר את ההבדלים האלו, גם אם קודם לכן הם לא היו כאלו בולטים. בחלק מהמקרים, בייחוד אם לאנשים יש כתמים לבנים על השיניים, אנחנו רואים שלאחר ההלבנה הכתמים מתחילים לזהור כמו פנסים.

עוד נתון שמאוד חשוב הדגיש הוא שהלבנת השיניים עובדת רק על שן אמיתית ולא על סתימות, כתרים, ציפויים או חומרים אחרים המשמשים לשחזור השן ושיקומה. לא פעם קורה שמטופלים מגיעים אלינו למרפאה לאחר שהשתמשו בחומרי הלבנה, שכחו שעשו לפני שנים טיפול של "סתימה" או "כתר" - ורואים שההלבנה יצרה פערים משמעותיים בין גוון השן והגוון של חומרי השחזור האלו.

אם כבר עושים בעצמכם - תעשו את זה נכון

כל הדוגמאות האלו ממחישות כמה הפיקוח הרפואי הוא חיוני קודם כל כדי לוודא שהלבנת השיניים לא פוגעת בשן ובהמשך להיות בטוחים שהיא משיגה את התוצאות הרצויות. במרפאת השיניים, לפעמים אפשר לזהות בעיות אפשריות בתהליך שבכלל לא ידעתם שיופיעו ובכך לחסוך כסף ועוגמת נפש בהמשך הדרך. נציין כי בכל מרפאה ניתן גם לרכוש ערכות להלבנה עצמאית של השיניים (אך עם פיקוח רופא על התקדמות הטיפול), במקום לבצע טיפולי הלבנה מהירים יותר אצל הרופא, מה שמצמצם עלויות.

אבל אם כבר החלטתם לרכוש בעצמכם ערכת הלבנה ולבצע את התהליך ללא פיקוח, יש כמה דברים שחשוב לוודא לפני שמניחים את חומר ההלבנה על השיניים:

  • תוקף: חומרי הלבנה הם כימיקלים שבשלב כלשהו יפוג תוקפם. השימוש בהם לאחר תאריך התפוגה עלול לפגוע ביעילות במקרה הטוב, או בבריאות במקרה הרע. לכן, חשוב לוודא שאתם יודעים מהו תוקף המוצר, שאתם סומכים על הספק שהוא אכן מדייק בפרטים ושלא משנה מה, לא תשמשו במוצר לאחר תום התוקף.
  • אחסון: במקרים מסוימים, כאשר מאחסנים חומרים להלבנת שיניים בטמפרטורות גבוהות, זה עלול לפגוע במידה ניכרת ביעילות ובבטיחות שלהם. לכן, חשוב לוודא שאתם מזמינים את החומרים מספק אמין ששומר אותם בקירור או בהתאם להוראות היצרן לכל אורך שלבי המשלוח וגם להקפיד בעצמכם לאחסן אותם כנדרש בכל תקופת השימוש.
  • שימוש נכון: לפני השימוש בחומרי ההלבנה, יש לקרוא היטב את ההוראות, אפילו כמה פעמים, ולהבין בדיוק איך לבצע את ההלבנה כמו שצריך. חלק מחומרי ההלבנה יכולים לגרום לצריבה או אפילו לכוויות אם הם באים במגע עם חניכיים או רקמות אחרות בפה שאינן השן עצמה. לכן, חשוב להיות בטוחים שאתם יודעים איך להשתמש בהם כמו שצריך לפני שיוצאים לדרך.
  • לקנות במקום בטוח: כל החומרים המשמשים להלבנת שיניים במרפאות עוברים אישור של ה-FDA, כדי לוודא שהם בטוחים לשימוש ויעילים. מנגד, לפעמים כשמוצאים ערכות הלבנה בחנויות אינטרנטיות במחיר מוזל, לא תמיד מדובר במוצרים שעברו את כל הבדיקות ומחזיקים באישורים הנדרשים. חשוב מאוד כמובן לבדוק את הנושא הזה לפני שמזמינים ולא להתפתות לשלם קצת פחות בשביל מוצר שעלול לגבות מחיר יקר בהרבה בהמשך.
  • תדירות השימוש: ההשפעה האפשרית של חומרים להלבנת שיניים כאמור מגיעה לגבול מסוים - ולאחר מכן היא כבר לא יעילה ואף עלולה לגרום נזק. לכן, אסור להשתמש בחומרי ההלבנה בתדירות גבוהה מזו שמצוינת בהוראות השימוש. בנוסף, ההשפעות של חומרי ההלבנה צפויות לפוג לאחר תקופה של שנה עד שלוש שנים. זה תלוי בעיקר בהרגלים שלכם. אם לדוגמה אתם נוטים לשתות הרבה קפה ולעשן - התוצאות אולי יחזיקו פחות זמן. במצב כזה אולי תרצו לבצע הלבנה נוספת, אבל אנחנו במרפאה לא ממליצים לעשות זאת יותר מפעם בשנה - כדי להימנע מנזק אפשרי לשיניים. כמו בכל דבר בחיים - גם כאן חשוב לשמור על איזון ולא להגזים.
צעירה שותה קפה שחור בשוק מחנה יהודה, ירושלים. ShutterStock
אם אתם שותים הרבה קפה סביר שהתוצאות יחזיקו לפחות זמן. אישה שותה קפה/ShutterStock

חשוב לדעת שברוב המקרים, ריכוז החומר הפעיל בתכשירי ההלבנה הנמכרים ללא מרשם הוא נמוך מזה שבתכשירים המקצועיים המצויים במרפאות השיניים. ככל שהריכוז גבוה יותר, כך התוצאה מהירה וטובה יותר, אך באותה מידה, ההשפעה גם עלולה להיות מסוכנת יותר ללא פיקוח רפואי על התהליך.

אם ההלבנה אינה מספקת, ורוצים גוון שיניים לבן ובוהק יותר - כמו זה של הכוכבים הגדולים על המסך - אפשר לשקול טיפול לציפוי השיניים על ידי חרסינה או חומרים קומפוזיטיים. כך אפשר להגיע לגוון בהיר ואחיד של השן ולחיוך זוהר שיישמר כמו שהוא לאורך זמן.

ד"ר ספי פורת הוא רופא שיניים בעל ניסיון רב בטיפולים אסתטיים לשיפור מראה החיוך, בישור שיניים שקוף למבוגרים ובטיפולים לשיקום הפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully