וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאבי שרירים? אולי זו דלקת - כך תטפלו בזה

בשיתוף אלטמן

עודכן לאחרונה: 2.6.2021 / 12:03

אימון אינטנסיבי מדי או חבלה עלולים לעתים לגרום להתפתחות של דלקת בשריר. איך מזהים שזה המצב ומה אפשר לעשות כדי לטפל בבעיה ולהקל על הכאב?

אישה סובלת מכאב בזרוע. ShutterStock
הגזמתם באימון והגוף "צועק". מה עכשיו? כאבי שרירים/ShutterStock

חזרתם מאימון עם כאב חריג בשריר? הלכתם לחדר כושר, "נתתם את הכול" ומתברר שנתתם קצת יותר מדי ועכשיו הגוף שלכם "צועק"? ייתכן שמדובר בדלקת בשריר. מה עושים? נחים ומטפלים.

דלקת שרירים מתפתחת לרוב בעקבות חבלה או פגיעה פיזית כלשהי בשריר שגורמת לו לקרע, מתיחה ואף לדימום. קריעת הרקמות באזור משפעלת תאי דם לבנים ומובילה לפינוי הרקמות שנהרסו ולזרימת דם מוגברת לאזור במטרה להביא לאיחוי הרקמות ולריפוי המקום. בנוסף לפציעות, ישנן גם מספר מחלות שעלולות לגרום לדלקת בשריר.

.

התסמינים של דלקת בשריר כוללים אדמומיות וחום באזור המודלק, הנגרמים כתוצאה מזרימת הדם המוגברת למקום והתכווצות כלי הדם היוצאים ממנו. נפיחות, שמגיעה עם העלייה בלחץ הנוזלים באזור כתוצאה מהתכווצות כלי הדם היוצאים. וכאב שנוצר בעקבות הלחץ המופעל על חיישני הכאב (נוסיצפטורים) שבמקום. בשלבים הראשונים של הדלקת הכאב מאופיין ככאב חזק, ובהמשך ככאב עקבי שמגביל את הפעילות. כל עוד הדלקת לא מטופלת הכאב גם הוא לא יחלוף מעצמו.

אישה נשענת על כדור עיסוי. ShutterStock
כל עוד הכאב איתכם, לא תוכלו לחזור לשגרת האימונים. תרגיל לעיסוי הצוואר/ShutterStock

הגורמים לדלקת בשריר:

1. פעילות ספורט אינטנסיבית: שעות רבות של פעילות ספורט אינטנסיבית עלולות לגרום לפציעות ספורט בדמות קרע בשריר שמוביל לדלקת שרירים. מצב זה בדרך כלל מאפיין ספורטאים.

2. אימון במאמץ גבוה: מצב המאפיין מתאמנים מתחילים המשקיעים מאמץ רב מדי באימון, ולא עושים זאת בהדרגה. העומס הגדול על השריר עלול לגרום לקרעים קטנים, שגורמים לדלקת.

3. טראומה: מכה או תנועה לא נכונה עלולות לגרום לקרעים קטנים, בעיקר בגידים, שמובילים לדלקת.

4. דלקת מפרקים: המתבטאת בשחיקת הסחוס שבין מפרקי הגוף וביצירת תהליך דלקתי. דלקות המפרקים השכיחות הן אוסטאוארטריטיס (דלקת מפרקים ניוונית) ודלקת מפרקים שגרונית.

5. מחלות שרירים דלקתיות: מחלות הגורמות לדלקות בשרירים וכוללות מחלות הממוקדות בשרירים, דוגמת דרמטומיוזיטיס (דלקת של העור והשרירים) ופולימיוזוטיס (דלקת רב שרירית) ומחלות אוטואימוניות דלקתיות הפוגעות ברקמות רבות של הגוף, ובהן גם רקמות השריר (לדוגמא: זאבת, דלקת מפרקים שגרונית, דלקות של כלי הדם ועוד).

6. וירוס או חיידק: מצב נדיר בו וירוסים או חיידקים, דוגמת HIV ואפילו וירוס של שפעת, חודרים לרקמת השריר ופוגעים בה.

עיסוי בברך. ShutterStock
אפשר להיעזר בתכשירים להקלת הכאב ולשיפור בכושר התנועה. פציעת אימון/ShutterStock

איך מטפלים בדלקת שרירים?

1. מנוחה, חבישה, הרמה וקומפרסים - אלה הם הטיפולים הבסיסיים בדלקת בשריר. כדאי להניח קרח על האזור המודלק במשך כשלושה ימים (לא יותר מ-10 דקות בכל פעם) ולאחר מכן לעבור לקומפרסים חמים או קרים - יש מי שהקרים טובים להם יותר ויש כאלה שדווקא החמים משפיעים עליהם לטובה.

2. קרמים, תרסיסים ומשחות - קיימים מוצרים שמטרתם להקל על הכאב המקומי ולהרפות את השרירים. חלקם מכילים תמציות צמחי מרפא דוגמת כורכום וארניקה. ישנם תכשירים המכילים חומרים אנטי דלקתיים רפואיים המקלים גם על הכאב. וישנם גם תכשירים מדור חדש, דוגמת קרם סטילאר - קרם למריחה שמסייע להקלה במחלות מפרקים, מפחית את כאבי השרירים והמפרקים במהירות ומשקם את הממברנה של התא ובכך משפר את כושר התנועה. לסטילאר אין תופעות לוואי ומכיוון שהוא אינו תרופה נוגדת דלקת לא סטרואידיאליות (NSAID) שמסוכנת לשימוש לאורך זמן - השימוש בו אינו מוגבל.

3. מתיחות - רצוי לבצע מתיחות לשרירים, בעיקר באזור הפגוע, וגם לשלב פעילות גופנית כמו יוגה או הליכה לא מאומצת, המשחררות מתח.

אישה עושה מתיחות. ShutterStock
גם מתיחות ויוגה יכולות לעזור. אישה עושה מתיחות/ShutterStock

4. צמחי מרפא מפחיתי דלקת - צמחי מרפא הפועלים להפחתת הדלקת ולהתחדשות הרקמות, דוגמת כורכומין - שנמצא במחקרים כי בזכות פעילותו נוגדת הדלקת ונוגדת החמצון הוא מצמצם את הדלקת והכאב הנלווה לה. הכורכומין נמצא יעיל במיוחד לשיפור תסמיני דלקת מפרקים ניוונית. דוגמה נוספת היא אפלאפין (מיצוי של שרף מצמח הלבונה), המכיל חומצות בוסווליות המונעות ייצור יתר של לוקוטריאנים, שהם מולקולות שזוהו כמעודדות דלקת; ושוש קירח שיש בו חומר פעיל הדומה לקורטיזון, ולכן גם הוא מועיל לטיפול בדלקת.

5. תזונה - הקפדה על תזונה עשירה בiויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון, למשל, דגים, שמן זית, שום, כורכום, בטטה, תה ירוק, עלים ירוקים ואגוזים, לצד הימנעות מרכיבי מזון מקדמי דלקת דוגמת סוכר, בשר אדום, שומנים רוויים ומזון מעובד. תזונה נכונה תעזור לשלוט בדלקת.

6. תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיאליות (NSAID) - מכילות חומרים הגורמים לעיכוב בייצור והפרשה של חומרים מעוררי דלקת. התרופות הללו מסייעות להקל על הכאב הנלווה לדלקת בכך שהן מנטרלות את האנזים התורם להתפתחות התהליך הדלקתי. יש לשים לב שזמן השימוש בהן מוגבל

בשיתוף אלטמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully