הפעולה הזו לא מחליפה חיסון אבל היא יכולה למנוע מכם קורונה קשה

    פעילות גופנית חשובה לגוף ולנפש, אבל מה אם היא יכולה לסייע ולמנוע מקרים קשים של קורונה. זה מה שהחוקרים האלה בדקו והמסקנה שלהם די מדהימה

    • קורונה
    מערכת וואלה! בריאות
    בוווידאו: עובדי בית חולים בברזיל מטפלים בחולי קורונה (צילום: רויטרס)

    נכון, החיסונים לקורונה כבר כאן והם יעילים, אבל זה לא אומר שחוקרים הפסיקו לחפש מידע על המחלה. מחקר חדש מארה"ב שבדק והשווה בקרב עשרות אלפי אנשים את רמות הפעילות הגופנית ומספר האשפוזים בעקבות נגיף הקורונה מצא כי יותר פעילות גופנית פירושה פחות סיכון לפתח מחלת קורונה חמורה. המחקר, שבו השתתפו כמעט 50,000 תושבי קליפורניה שחלו בקורונה, מצא כי אלו שהיו הפעילים ביותר לפני שחלו היו בסיכון הפחות נמוך לאשפוז או למות כתוצאה ממחלתם.

    הנתונים נאספו לפני שהחיסונים נכנסו לתמונה והם אינם מציעים כי פעילות גופנית יכולה להחליף בשום דרך את החיסונים. יחד עם זאת, הם מעריכים כי פעילות גופנית קבועה - בין אם זה שחייה, הליכה, ריצה או רכיבה על אופניים - יכולה להוריד משמעותית את הסיכוי שלנו לחלות קשה אם כבר נדבקנו בנגיף.

    עוד בוואלה!

    הדבר המדהים שפעילות גופנית עושה למוח שלנו

    לכתבה המלאה

    מחקרים רבים כבר הראו כי אנשים בעלי כושר אירובי נוטים פחות להצטנן, להדבק בזיהומים נגיפיים אחרים ולהחלים מהר יותר מאשר אנשים שאינם בכושר, בין השאר משום שפעילות גופנית יכולה להגביר את התגובה החיסונית. כושר טוב יותר גם מגביר את תגובת הנוגדנים לחיסונים נגד שפעת ומחלות אחרות.

    עם זאת, זיהומים בנגיף הקורונה הם חדשים ומעט מאוד ידוע האם וכיצד פעילות גופנית וכושר גופני עשויים להשפיע על הסיכון לחלות בקורונה. עם זאת, כמה מחקרים אחרונים נראו מעודדים. באחד מהם, שהתפרסם בפברואר בכתב העת הבינלאומי להשמנת יתר, נמצא כי אנשים שיכולים ללכת במהירות - מדד כושר אירובי מקובל - פיתחו מחלת קורונה חמורה בשיעורים נמוכים בהרבה בהשוואה להולכים איטיים, גם אם אלה שהלכו מהר סבלו מהשמנה - גורם סיכון ידוע להחמרה במחלת הקורונה.

    יחד עם זאת, מחקרים אלה בדקו מדדים עקיפים של כושר אירובי או שרירים של אנשים ולא את הרגלי הכושר האמיתיים והיומיומיים שלהם, כך שהם אינם יכולים באמת לומר אם זה משנה את הסיכון לחלות בקורונה בצורה קשה.

    קצת פעילות גופנית לא תזיק. אישה נמתחת (צילום: ShutterStock)

    למחקר החדש, שהתפרסם בכתב העת הבריטי לרפואת ספורט, החוקרים והרופאים בקייזר פרמננטה - חברת הביטוח הגדולה בארה"ב, אוניברסיטת קליפורניה, סן דייגו ומוסדות אחרים החליטו להשוות מידע על התדירות שבה אנשים מתאמנים עם מספר האשפוזים שלהם בשנה האחרונה בגלל קורונה.

    החוקרים לקחו רשומות אנונימיות של 48,440 גברים ונשים בוגרים שהרגלי הכושר שלהם כוללים אימון גופני לפחות שלוש פעמים בשנים האחרונות, ובשנת 2020 אובחנו כחולי קורונה. הם קיבצו את הגברים והנשים לפי שגרת אימונים, כאשר הקבוצה הכי פחות פעילה התאמנה במשך 10 דקות או פחות ברוב השבועות; הפעילים ביותר התאמנו במשך 150 דקות בשבוע לפחות; והקבוצה הפעילה במקצת התאמנה איפשהו באמצע מבחינת זמן.

    החוקרים אספו נתונים גם לגבי גורמי הסיכון הידועים של כל אדם לקורונה, כולל גיל, הרגלי העישון, משקל וכל היסטוריה של סרטן, סוכרת, השתלות איברים, בעיות בכליות ומצבים חמורים אחרים. אחרי שהתאימו את המשתנים החוקרים מצאו שאנשים בקבוצה הפחות פעילה, שכמעט מעולם לא התאמנו, אושפזו באשפוז בגלל קורונה בשיעור כפול מהאנשים בקבוצה הפעילה ביותר, ובעקבות כך היו בעלי סיכוי גבוה פי שניים וחצי למות. אפילו בהשוואה לאנשים בקבוצה הפעילה במקצת, הם היו בסבירות גבוהה יותר של 30 אחוזים למות.

    מבין גורמי הסיכון הנפוצים האחרים למחלות קשות, רק השתלות איברים הגבירה את הסבירות לאשפוז ותמותה מקורונה יותר מאשר להיות לא פעילים, כך גילו המדענים.

    האם פעילות גופנית יכולה לעזור? גיף של נגיף הקורונה (צילום: Giphy, KAUST; Ivan Viola)

    מחקר זה שהיה תצפיתי, אינו מוכיח שפעילות גופנית גורמת לירידה בסיכון לחלות מחלה קשה של קורונה, אלא רק שאנשים שלעתים קרובות מתאמנים הם אנשים עם סיכון נמוך לחלות קשה. המחקר גם לא התעמק בשאלה האם פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון להידבק בנגיף מלכתחילה.
    אך החוקרים אמרו כי האסוציאציות במחקר היו חזקות. "בהתבסס על הנתונים אנו יכולים לומר לאנשים שהליכה מהירה של חצי שעה חמש פעמים בשבוע אמורה לסייע בהגנה עליהם מפני קורונה".

    יציאה להליכה אחת (או חמש) בשבוע עשויות להועיל במיוחד לאנשים שמחכים לחיסון הראשון שלהם, הוסיפו החוקרים. "לעולם לא הייתי מציע שמישהו שיעשה פעילות גופנית קבועה ישקול לא לקבל את החיסון. אבל עד שהם יכולים להשיג את זה, אני חושב שפעילות גופנית סדירה היא הדבר החשוב ביותר שהם יכולים לעשות כדי להפחית את הסיכון שלהם", אמר עורך המחקר והוסיף כי "פעילות גופנית קבועה עשויה להגן מפני כל המוטציות החדשות, או הנגיף החדש הבא שיבוא עלינו".

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully