וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתה 4 פחיות של המשקה הזה ביום וסבל מבעיות לב קשות

עודכן לאחרונה: 19.4.2021 / 7:38

צריכה מוגברת של משקאות אנרגיה עלולה להיות מסוכנת לבריאות, בטח אם צורכים אותם על בסיס יומי. מקרה אחד של גבר בן 21 שכמעט נזקק להשתלת לב מעלה סימני אזהרה חשובים

גיף מוניטור רפואי. Giphy
יכול להיות מסוכן. גיף של מוניטור/Giphy

זה לא סוד שמשקאות אנרגיה הם לא מסוג המשקאות הבריאים לכם, אבל מקרה רפואי חדש שמפרט כיצד צעיר סבל מאי ספיקת לב לאחר ששתה עד ארבע פחיות משקה אנרגיה מדי יום במשך שנתיים, ממחיש עד כמה זה יכול להיות מסוכן.

בדוח של המקרה שפורסם בכתב העת BMJ, תיארו רופאים בבית חולים בלונדון כי המטופל הובהל לטיפול נמרץ לאחר שחווה ארבעה חודשים של קוצר נשימה חמור, קשיים בנשימה בזמן שכיבה וירידה במשקל. בדיקה נוספת מצאה כי הוא סבל בעבר גם מבעיות עיכול, רעד ודפיקות לב, אך הוא לא פנה בעקבותיהן לטיפול רפואי.

המטופל גילה כי הוא שתה באופן קבוע ארבע פחיות של 500 מיליליטר של משקה אנרגיה מדי יום בשנתיים האחרונות. הגבר בן 21 מפרט כיצד הרגל זה גבה ממנו מחיר עצום, ואף אילץ אותו לעזוב את האוניברסיטה מכיוון שלא היה מסוגל להתרכז בלימודיו. הוא טוען גם כי סבל מכאבי ראש קשים כאשר לא צרך את משקאות האנרגיה, מה שהפך את הגמילה מהם לקשה יותר.

"בסופו של דבר הגעתי לטיפול נמרץ", סיפר החולה. "זו הייתה חוויה טראומטית ביותר מכמה סיבות. ראשית, סבלתי מהזיות, היו לי בעיות זיכרון עד כדי כך שלא יכולתי לזכור מדוע הייתי בטיפול נמרץ. שנית, כל הזמן פחדתי מכיוון שהתקשיתי לזוז או לדבר, בסופו של דבר זה הוביל לנדודי שינה, לעתים קרובות לא הייתי נרדם עד לפנות בוקר. לבסוף, לא מעט פעמים הייתי מתוסכל כי לא הצלחתי להזכר במילה כשרציתי משהו וזה הוביל לכך שהייתי מוצף ברגשות כמו חרדה ודיכאון", סיפר .

מזיגת משקאות אנרגיה במסיבה. ShutterStock
כל פחית משקה אנרגיה מכילה כ-160 מיליגרם קפאין/ShutterStock

כל פחית משקה אנרגיה מכילה כ-160 מיליגרם קפאין, מה שאומר שהגבר הכניס לגופו לפחות 640 מיליגרם קפאין מדי יום. קפאין הוא הסם הנפוץ ביותר בשימוש בעולם כולו ושנמצא באופן טבעי בקפה ותה. רק לשם השוואה כוס קפה הפוך שמכילה 110-150 מג' וכמות של 40-80 מ"ג בכוס קפה נמס. טאורין הוא חומר נוסף שמצוי במשקאות הללו, ולמעשה מדובר בחומצה אמינית שמיוצרת באופן טבעי בגוף ושלה מיוחס חלק בוויסות פעימות לב, התכווצויות שרירים ורמות האנרגיה בגוף.

בשילוב עם התובנות לגבי צריכת משקאות האנרגיה שלו, מספר בדיקות דם, סריקות רפואיות וקריאות א.ק.ג. העלו כי הוא סובל מאי ספיקת לב וכליות. הוא האמין כי אי ספיקת כליות קשורה למצב אחר שלא אובחן בעבר, אך הרופאים חושדים מאוד כי בעיות הלב הקשות היו קשורות קשר הדוק לצריכת משקאות האנרגיה שלו.

"צריכה להיות מודעות גדולה יותר למשקאות אנרגיה"

קפאין הוא ממריץ שיכול להגביר את הפעילות בלב. כמה כוסות קפה בכל בוקר או משקה אנרגיה מדי פעם לא יעשו דבר מלבד להעלות את הדופק קלות, אך צריכת יתר יומית נקשרה לקרדיומיופתיה, לפיה שריר הלב נחלש ואינו מסוגל לשאוב דם לשאר חלקי הגוף. יתר על כן, משקאות אנרגיה ידועים גם כמגבירים את לחץ הדם, ויכולים לגרום לבעיות בקצב הלב, מה שעלול גם לגרום לאי ספיקת לב לאורך זמן.

מצבו של המטופל היה כה קשה, עד שהוא הועבר בתחילה לבדיקת היתכנות וצורך בהשתלת לב וכליות משולבת. למרבה המזל, תסמיני הלב והתפקוד שלו השתפרו משמעותית עם הטיפול התרופתי והפסקה של צריכת משקאות האנרגיה.

"אני חושב שצריכה להיות מודעות רבה יותר לגבי משקאות אנרגיה וההשפעה שלהם על הבריאות. אני מאמין שהם מאוד ממכרים ונגישים מדי לילדים צעירים. אני חושב שיש לייצר תווי אזהרה, בדומה לעישון, כדי להמחיש את הסכנות הפוטנציאליות של החומרים במשקה אנרגיה", סיכם המטופל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully