וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשים וסולמות: הסכנות שאורבות לילדים בחגיגות יום העצמאות

עודכן לאחרונה: 15.4.2021 / 7:55

אש גלויה, נחשים שמתעוררים מתרדמת החורף, נפילה מגובה וטביעה - צאו לחגוג עצמאות עם המשפחה שלכם, רק אל תשכחו לשים עין טוב טוב על הילדים, זה עלול להיגמר באסון

מנגל ביום העצמאות. ShutterStock
בכל רגע נתון צריך לדעת מי המבוגר האחראי שמשגיח על הילדים. ישראלים חוגגים עצמאות בפארק/ShutterStock

בניגוד ליום העצמאות של השנה שעברה, שאותו חגגנו תחת מגבלות הסגר, את יום העצמאות הזה נוכל סוף סוף לחגוג עם חברים ובני משפחה. חלקנו ינצלו את היום הזה לטיולים בחיק הטבע, אחרים יערכו את הפיקניק והעל האש המסורתי בפארקים ובאתרי קמפינג ברחבי הארץ וינצלו את מזג האוויר האביבי, ויש גם מי שיחגגו את החג בבית - במרפסת או בגינה.

לשלל הכתבות המיוחדות שלנו ליום העצמאות ה-73 - לחצו כאן

בארגון בטרם לבטיחות ילדים מבקשים לחדד ולהזכיר שגם בסביבה הביתית ילדים יכולים להיות חשופים לסכנות, שלא תמיד הורים מודעים להן. לעתים השהות בסביבה הביתית נתפסת על ידי ההורים כבטוחה יותר ממקום פתוח או לא מוכר, והם נוטים להוריד את רמת הערנות שלהם. דבר שעלול להוביל לאסון, במיוחד כשמעורבת בעניין אש גלויה של מנגלים.

"חגיגת יום העצמאות בבית מחייבת תשומת לב מוגברת של ההורים. יש לנו נטייה מוטעית לחשוב שבבית יותר בטוח מאשר במרחב הפתוח, אבל צריך לזכור שילדים הם סקרנים ואוהבים לחקור את הסביבה. גם אם הסביבה מוכרת, ברגע שמוסיפים לה אלמנטים חדשים כמו מנגל או בריכה מתנפחת, היא נעשית מסוכנת יותר", אומרת אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים.

מרפסת בייתית קטנה. ShutterStock
חוגגים במרפסת? הרחיקו מהמעקה רהיטים שניתן לטפס עליהם/ShutterStock

סילבינגר הוסיפה כי במיוחד במצבים שבהם יש יותר ממבוגר אחד בסביבה, חשוב לקבוע בכל רגע מי המבוגר האחראי להשגחה על הילדים. "אותו מבוגר צריך להיות בתשומת לב מלאה לילדים, ללא הסחת דעת", אמרה.

הנחיות ארגון בטרם לבטיחות ילדים לחגיגת עצמאות בטוחה:

  • בזמן הכנת המנגל, מרחיקים ילדים קטנים מהאש. מרחיקים מילדים חומרי בעירה
  • לא משאירים ילדים ללא השגחה במרפסת או בחצר. נועלים את המרפסת והחצר בכל יציאה ממנה
  • מרחיקים ממעקה המרפסת רהיטים שניתן לטפס עליהם כמו כיסא, שולחן וכו'
  • בסביבת מים לא משאירים ילדים ללא השגחה, אפילו לא לרגע
  • קובעים בכל רגע נתון מי המבוגר האחראי להשגחה על הילדים במרחק נגיעה וללא הסחת דעת
  • ילדים אוכלים בישיבה, תחת השגחת מבוגר וללא פעילות אחרת במקביל

אם אתם מתכננים לחגוג עצמאות במרחבים הפתוחים - בפארקים, ביערות ובשמורות הטבע, זה המקום להזהיר מפני סכנה עונתית נוספת - הכשות נחש. בעונת האביב הנחשים מתעוררים מתרדמת החורף ומתחילים לחפש מזון ובני זוג. זו הסיבה שבעונה זו ועד תחילת הקיץ מתרבים המפגשים של בני אדם עם נחשים, וחלקם מסתיימים בהכשה.

נחש שפיפון בנגב. יותם הופמן, של החברה להגנת הטבע, החברה להגנת הטבע
אל תנסו לתפוס נחשים בעצמכם. נחש שפיפון בנגב/החברה להגנת הטבע, יותם הופמן, של החברה להגנת הטבע

אם נתקלתם בנחש בחצר או בסביבת המגורים שלכם, אל תטרידו אותו ואל תנסו ללכוד או לגרש אותו בעצמכם. פנו למוקד העירוני או ללכוד נחשים מורשה והזעיקו את עזרתם.

מה לעשות במקרה של הכשת נחש?

הפעולה הראשונה והחשובה ביותר היא להזעיק עזרה - להתקשר מיד לאמבולנס.

התייחסו לכל מקרה של הכשת נחש כמקרה חירום, גם אם אתם חושבים שאתם יודעים אם הנחש היה ארסי או לא. נחשים רבים נראים דומים, והמתנה להופעת תסמינים עלולה להיות מסוכנת.

הישארו רגועים. אל תרוצו ואל תיבהלו. זה יסייע להאט את התפשטות הארס בגוף. הארס חודר לגוף לרוב דרך מערכת הלימפה ולא ישירות דרך מחזור הדם כפי שרבים מאמינים. שלא כמו דם הנשאב בגוף באופן רציף, הלימפה נעה כאשר מזיזים את הגפיים, ולכן מומלץ להישאר רגועים ולנוע כמה שפחות. נשימות ארוכות ועמוקות עשויות לסייע לגוף להירגע.

מומלץ לזהות את הנחש בעת הדיווח או ההגעה לבדיקה רפואית. אם אפשר לצלם אותו זה מצוין.

רוב הכשות הנחשים הן בגפיים התחתונות וחלקן בידיים. על מנת לסייע בהאטת ספיגת הארס מומלץ, בהנחה שיש ציוד זמין, לחבוש את אזור ההכשה עם תחבושת אלסטית (מתחת ומעל אזור ההכשה). במקרה של הכשה באזור הראש, הצוואר או פלג גוף עליון אין לשים תחבושת לוחצת כלל.

הימנעו מניסיונות לתפוס, לפצוע או להרוג את הנחש. בכל בתי החולים יש טיפול באמצעות נוגדנים לסוגי הארס השונים, ובדיקות שיכולות לעזור לקבוע את מידת החומרה של ההכשה ולהתאים את הטיפול הנכון ביותר.

מה לא לעשות?

ישנן הרבה שיטות ישנות לטיפול בהכשות נחשים שעלולות לגרום ליותר נזק מאשר תועלת. בהן: שטיפת אזור ההכשה בשטח, מציצת אזור הנשיכה כדי "לשאוב החוצה את הארס", לחתוך את אזור ההכשה או לכרוך חסם עורקים על הגפה, מה שעלול לגרום לנזק בלתי הפיך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully