וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקווה חדשנית: השתלת ריאות מתורמים חיים הצילה מחלימת קורונה

בעלה ובנה של האישה תרמו לה כל אחד חלק מריאותיו, לאחר שהנגיף הרס את ריאותיה והותיר אותן לא מתפקדות. האם מדובר בתקווה פורצת דרך לממתינים ברשימת ההשתלות?

דלקת ריאות. ShutterStock
ניתוח ראשון של השתלת רקמות ריאה מתורמים חיים. צילום רנטגן של ריאות פגועות/ShutterStock

אישה שריאותיה ניזוקו קשות לאחר שחלתה בקורונה, עברה השתלה של רקמות ריאה מתורמים חיים - שנתרמו לה על ידי בעלה ובנה, שהצילו בכך את חייה. ההשתלה התקדימית התקיימה ביפן, מקום מגוריה של האישה. על פי הדיווחים, היא חלתה בצורה קשה מאוד ב-Covid-19 והיתה מאושפזת במשך מספר חודשים כשהיא מחוברת למכונת הנשמה. זאת, למרות שלפני שנדבקה לא סבלה ממחלות רקע או בעיות בריאותיות אחרות.

לאחר שמצבה החל להשתפר והיא יצאה מסכנת חיים, גילו הרופאים שהנזק שגרם נגיף הקורונה לריאותיה היה כה חמור עד שלא היה לה סיכוי לשרוד ללא השתלת ריאות מלאה. הריאות שלה היו פשוט הרוסות לחלוטין ולא תיפקדו כלל. משום שתרומות איברים מתורמים במוות מוחי הן נדירות יחסית ביפן ועלולות להיות כרוכות בהמתנה של שנים ארוכות, הרופאים החליטו לנסות אפיק טיפולי אלטרנטיבי.

הם ביצעו באישה השתלה של רקמות ריאה בריאות מתורמים חיים. התורמים היו בעלה ובנה של האישה - בעלה של אישה תרם לה חלק מריאתו הימנית ובנה תרם לה חלק מריאתו השמאלית. "אני חושב שהטיפול הזה מביא איתו הרבה תקווה, משום שהוא נותן לחולים עוד אפשרות", אמר ד"ר הירושי דאטה, שהוביל את ניתוח ההשתלה.

סרטון הדמיה שמדגים את הנזק שגורם נגיף Covid-19 לריאות

על פי הדיווחים, ההשתלה עברה בהצלחה, ובתום תהליך התאוששות ושיקום שצפוי לקחת כחודשיים נוספים, האישה תוכל להשתחרר לביתה. בעלה ובנה, שנטלו על עצמם את הסיכון שבחיים עם תפקוד ריאות נמוך מהרגיל בעקבות התרומה, מאושפזים אף הם במצב יציב לאחר הניתוח.

כך הורס נגיף הקורונה את הריאות

נגיף הקורונה הוא נגיף נשימתי. הוא נצמד לרקמות הריריות בדרכי הנשימה ומשם מגיע לריאות. הדרך של הגוף להילחם בו היא באמצעות תגובה דלקתית חזקה בתוך הריאות. הניסיון של הגוף לאטום את מוקדי הזיהום הנגיפי בריאות יוצר מוקדי דלקת רבים בתוך רקמת הריאה, ואלה מפריעים לריאות לחמצן את הדם ולהסיר ממנו פחמן דו-חמצני.

סריקות וצילומי רנטגן שנערכו לחולי ומחלימי קורונה הראו שהנזקים הללו מותירים את חותמם על הריאות גם לאחר שהגוף מצליח להתגונן מפני הזיהום הנגיפי, וגורמים לקשיי נשימה גם לאחר ההחלמה. זו גם הסיבה שמחלימים רבים, ובמיוחד כאלה שחלו בצורה קשה וחוו קשיי נשימה במהלך מחלתם או חמור מכך - נזקקו לסיוע נשימתי, מראים ירידה בתפקודי הריאות גם חודשים לאחר ההחלמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully