וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השתלה פורצת דרך: "זה הגביע הקדוש של הניתוחים"

עודכן לאחרונה: 13.4.2021 / 8:43

לאחר 18 שעות בחדר הניתוח, רופאים מניו יורק הצליחו לבצע לראשונה השתלה מוצלחת של קנה נשימה שלם - ניתוח שהוגדר רק בשנה שעברה כ"אחד האתגרים הגדולים של כירורגיית חזה וצוואר"

רופאים מנתחים בחדר ניתוח. ShutterStock
השתלה מורכבת שארכה 18 שעות. רופאים בחדר ניתוח/ShutterStock

בשנת 2014 סוניה סיין אושפזה בבית החולים בעקבות התקף אסתמה חמור. מצבה היה קשה כל כך שהרופאים נאלצו להחדיר צינור לקנה הנשימה שלה, כדי לפנות לה נתיב אוויר. אלא שבהליך הצנרור קנה הנשימה שלה ניזוק מאוד, וגם מספר ניתוחים שנערכו לה לאחר מכן לא הצליחו לתקן את הפגיעה.

בעקבות כך לא היתה ברירה אלא לבצע לה פיום קנה (טרכאוסטומיה) - ניתוח בו יוצרים חור בקנה הנשימה ובעור הצוואר ומחדירים צינור אל תוך הקנה כדי לשמור על מעבר פתוח לאוויר העוקף את מערכת הנשימה העליונה (לוע, תיבת הקול, פה ואף).

הדבר הכביד מאוד על איכות חייה של סיין, שהתקשתה לנשום גם לאחר פיום הקנה והיא נאלצה להתפטר מעבודתה כעובדת סוציאלית ובשש השנים האחרונות היתה מרותקת לדירתה בניו יורק. כך מדווח הניו יורק טיימס. היא היתה כל כך מיואשת שהיא אפילו שקלה לבקש מהרופאים להסיר את הצינור, למרות שזה היה מביא למותה כמעט בוודאות.

חולה עם פיום קנה. ShutterStock
פגיעה קשה באיכות החיים של המטופלת. פיום קנה/ShutterStock

אלא שבתפנית מפתיעה ותקדימית בסיפור, סיין קיבלה הזדמנות שנייה לחיים, לאחר שצוות של רופאים ביצע בהצלחה השתלה מלאה של קנה נשימה בגרונה. מדובר בפעם הראשונה בהיסטוריה שהליך להשתלת קנה נשימה שלם עובר בהצלחה, כך לדברי הצוות הכירורגי שביצע את הניתוח. קנה הנשימה שהושתל בגופה של סיין הגיע מתורם איברים שזהותו לא נחשפה.

את ההשתלה המורכבת, שארכה 18 שעות, הוביל המנתח ד"ר אריק גנדן מבית החולים מאונט סיני, שמזה שנים מנסה לפצח את האתגרים המורכבים שגרמו להשתלות קנה נשימה להיכשל שוב ושוב בשנים האחרונות. עד כה הצליחו הרופאים להשתיל בהצלחה רק חלקים קטנים מקנה הנשימה, אך ניסיונות להשתיל קנה שלם או חלקים ארוכים יותר של צינור הנשימה הסתיימו בכישלונות צורבים. מאמר שפורסם בשנת 2020 אף אמר כי ההליך הכירורגי הזה הפך ל"אחד האתגרים הגדולים ביותר בניתוחי חזה וצוואר".

אישה עם כאב גרון. ShutterStock
קנה הנשימה הושתל כיחידה שלמה יחד עם הוושט ובלוטת התריס. אישה אוחזת בגרונה/ShutterStock

האתגר המשמעותי ביותר הוא להבטיח אספקת דם תקינה לקנה המושתל לאחר הניתוח. במשך שנים סברו הרופאים שקנה הנשימה מקבל את אספקת הדם שלו ממערכת סבוכה של כלי דם זעירים שיהיה בלתי אפשרי לחבר מחדש לאיבר מושתל. אולם, ד"ר גנדן גילה שהסברה הזאת שגויה: כלי דם גדולים יותר, שעוברים דרך בלוטת התריס והוושט גם הם מנתבים דם לקנה הנשימה. לכן, בניתוח של סיין הוא השתיל לא רק את קנה הנשימה של התורם, אלא הותיר אותו מחובר לאיברים נוספים: בלוטת התריס וכלי הדם המחוברים אליה והוושט - והשתיל אותם כיחידה שלמה.

"זה כמו איזה גביע קדוש שכולנו ניסינו להשיג", אמר ד"ר גנדן בראיון לאתר NPR לאחר הניתוח. ואילו סיין מאושרת מכך שהיא זכתה בחייה בחזרה: "היינו אמורים לתכנן את הלוויה שלי, ובמקום זה אנחנו מתכננים מסיבת יום הולדת", היא אמרה. לאחר ההחלמה מהניתוח היא מסוגלת שוב לתפקד ולשחק עם נכדיה, ואפילו נרשמה ללימודי דיקור סיני. בחודש הבא היא תחגוג את יום הולדתה ה-57.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully