וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחקר שכל הורה חייב לקרוא כדי למנוע התמכרות לסמים

עודכן לאחרונה: 31.3.2021 / 8:09

בשנים האחרונות נדמה כי יותר בני נוער מעשנים מריחואנה וסיגריות ושותים אלכוהול. מלבד ההשפעה המיידית של התופעה המטרידה הזו, יש לה השלכות מדאיגות לעתיד שלהם, והיא עולה ככל שההתנסות נעשית בגיל צעיר יותר

אילוסטרציות בני נוער מעשנים. ShutterStock
תופעה מדאיגה מאוד. נערה מעשנת/ShutterStock

בשנים האחרונות יותר ויותר בני נוער מתנסים בעישון ובשתיית אלכוהול. כעת מסתבר שלבעיה הזו יש השפעה ארוכת טווח מדאיגה. מחקר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Pediatrics, בחן היטב את הפרעת שימוש בסמים, תרופות ואלכוהול (Substance Use Disorders - SUD) שמתייחסת בין היתר לגיל תחילת השימוש הראשוני בחומרים כמו תרופות, סמים, טבק ואלכוהול. הממצאים שלהם הראו כי ככל שצעירים מתחילים להתשמש בחומרים אלה מוקדם יותר - כך הסיכוי שהם יתמכרו אליהם לכל החיים עולה.

החוקרים ביקשו לבחון את שכיחותן של הפרעות ספציפיות לשימוש בחומרים מאז השימוש הראשון בסמים או שימוש לרעה בתרופות מרשם בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים. המחקר מציע כי מתבגרים ובני נוער המתנסים במריחואנה ותרופות מרשם נוטים יותר להתמכר אליהם מאשר מבוגרים צעירים שמנסים תרופות אלו בפעם הראשונה.

המחקר החדש הובל על ידי צוות מדענים במכון הלאומי לשימוש בסמים בארה"ב, וביקש להבין לעומק כיצד מוח מתבגר מגיב למגוון תרופות וחומרים ממכרים שונים.

מחקרים קודמים העלו כי חשיפה מוקדמת למריחואנה, ניקוטין ואלכוהול עלולה להוביל להתפתחות מהירה יותר של הפרעות בשימוש בסמים, תרופות ואלכוהול. אך הניתוח החדש הטיל רשת רחבה יותר ובחן את ההשפעות של תשע תרופות שונות, כולל משככי כאבים אופיואידים, ממריצים, מריחואנה, אלכוהול, סיגריות, קוקאין, הרואין, מתאמפטמין ותרופות הרגעה.

הממצאים הראו כי אלכוהול, קנאביס וטבק היו החומרים הנפוצים ביותר על ידי המשתתפים במחקר. שכיחות השימוש בחומרים האלה לכל החיים בקרב מתבגרים שהשתמשו בהם לראשונה בגיל מוקדם עמדה בשנת 2018 על 26.3 אחוזים.

גיף מוח. Giphy
"קורה הרבה יותר מהר במוח מתבגר". גיף של מוח/Giphy

ד"ר נורה וולקוב, העורכת הבכירה של המחקר החדש ומנהלת NIDA, אמרה כי ידוע שלקנאביס ולתרופות אחרות יכולה להיות השפעה חזקה על מוחם של מתבגרים מכיוון שהם עדיין מתפתחים. מוח צעיר יותר מגלה פלסטיות, או יכולת להשתנות, יותר מאשר מוח יחסית סטטי של אנשים מבוגרים. כתוצאה מכך, סמים כמו קנאביס נוטים יותר לשנות קשרים סינפטיים במוח צעיר, מה שמוביל לזיכרונות חזקים יותר של הנאה ותגמול. "זה תהליך למידה כשאתה מתמכר", אמרה ד"ר וולקוב, "זה סוג של זיכרון שמתחבר למוח שלך. זה קורה הרבה יותר מהר במוח מתבגר".

בנוסף, מחקרים מהשנים האחרונות מראים כי שימוש קבוע במריחואנה יכול להשפיע על קוגניציה אצל מתבגרים, מה שמוביל לפגיעות בחלקים במוח שמעורבים בלמידה, חשיבה ותשומת לב.

על פי נתוני משרד הבריאות משנת 2019, טרם הקורונה אם יש צורך להזכיר, 19 אחוזים מבני הנוער בישראל מעשנים, מהם 26 אחוזים מעשנים סיגריות אלקטרוניות. בפילוח על פי מגדר, ניתן לראות כי בנים מעשנים יותר סיגריות אלקטרוניות מאשר בנות. בין הגילים 15-12, 64 אחוזים מעשנים סיגריות אלקטרוניות על כל סוגיהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully