וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עדיף, מריחואנה או אלכוהול? רופא ילדים עונה

19.3.2015 / 11:30

רבים מבני הנוער ינסו בגיל מוקדם יחסית אלכוהול, ולעיתים אפילו מריחואנה. רופא ילדים מארה"ב נדרש לסוגיה שמעסיקה הורים רבים - מה מהשניים עדיף? התשובה לדבריו היא הרע במיעוטו

מריחואנה. ShutterStock
לא חוקית לשימוש, אבל פחות מסוכנת מאלכוהול/ShutterStock

רק לפני כמה שבועות התפרסם מחקר שבדק איזה סם מסוכן יותר, מריחואנה, אלכוהול או הרואין. התוצאות היממו רבים, שכן המחקר מצא שמריחואנה מסוכנת הרבה פחות מאלכוהול, מטבק ומכל סם אפשרי, למרות שהיא לא חוקית לשימוש.

בטור דעה שהתפרסם השבוע בניו יורק טיימס, נדרש לסוגיה פרופסור אהרון אי קארול, רופא ילדים מומחה מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת אינדיאנה. "ילדי והילדים של חבריי מתבגרים, והשאלה שצצה שוב ושוב מחברי היא במה הייתי מעדיף שילדי ישתמשו - מריחואנה או אלכוהול?". התשובה המיידית שלו היא כמובן אף אחד מהם, אבל לדבריו היא אינה מתקבלת על ידי הסובבים אותו. ויש לכך סיבה טובה, רוב בני הנוער ינסו בשלב זה או אחר אחד מהשניים, ואולי אף את שניהם.

לדיון הלא פשוט הזה מקדיש הרופא 1,500 מילים, והוא פותח בהסבר מדוע רובנו נוטים להירתע ממריחואנה יותר מאשר מאלכוהול. "היא פשוט אינה חוקית, וכשאנחנו חושבים עליה אנחנו ישר חושבים על פשע", אמר. לטענתו, אף שקיימים מחקרים שקושרים בין מריחואנה ובין שינויים במוח, דכאונות וחוסר הישגיות, אלו רק הקשרים. כששמים את העובדות ליד אלכוהול הכל נראה אחרת.

הקשר בין אלכוהול לפשיעה

"יש מדינות שבהן להיתפס עם מריחואנה זה הרבה יותר גרוע מאשר להיתפס עם אלכוהול", כתב, והוסיף כי זו טעות להתעלם מהקשר בין אלכוהול לפשע. נתונים מראים שאלכוהול מעורב ב-40 אחוזים ממקרי הפשע בארה"ב, כולל במקרי אונס רבים. "אנשים מסטולים מעישון מריחואנה לא מבצעים פשעים", הסביר.

כדי לתמוך בדבריו הביא קארול מחקר שנערך לאחרונה וחקר את הגורמים הקשורים למוות בקרב נוער עבריין. החוקרים גילו כי ל-19 אחוזים מהנערים העבריינים ו-11 אחוזים מהנערות היתה הפרעת שימוש באלכוהול. יתר על כן, הם מצאו כי אפילו חמש שנים לאחר המעצר, אלו שהשתמשו באלכוהול היו בעלי סיכון גבוה יותר למוות מגורמים חיצוניים, כמו רצח, מאשר נערים ללא הפרעת אלכוהול.

עליית מחירי האלכוהול. מערכת וואלה!
יותר ממכרת ממריחואנה/מערכת וואלה!
"מריחואנה, לעומת אלכוהול, כמעט לא הורגת אף אחד. מספר מקרי המוות המיוחס לשימוש במריחואנה הוא פחות או יותר אפס"

קארול לא פסח גם על ההבדלים וההשלכות הבריאותיות של האלכוהול והמריחואנה, וגם פה טען כי אין מה להשוות ולראייה הביא נתונים של המרכז לבקרת ומניעת מחלות בארה"ב שמצא כי שתייה מופרזת (מה שמכונה שתיית הילולה) היוותה סיבה למחצית מ-80 אלף מקרי המוות הקשורים באלכוהול בארצות הברית בשנת 2010. העלויות הכלכליות הקשורות לצריכת אלכוהול מופרזת בארצות הברית מוערכות ב-225 מיליארד דולרים. בנוסף, שתייה מוגזמת, שהוגדרה כארבעה משקאות ומעלה לנשים וחמישה משקאות או יותר לגברים, אינה נדירה ויותר מ-17 אחוזים מכלל האנשים בארצות הברית חוטאים בה, כשבגילאי 18-24 האחוזים עולים ל-28.

"מריחואנה, לעומת זאת, כמעט לא הורגת אף אחד", אמר קארול. "מספר מקרי המוות המיוחס לשימוש במריחואנה הוא פחות או יותר אפס". יתרה מכך, מחקר שעקב אחרי יותר מ -45,000 נחקרים שוודים במשך 15 שנים לא מצא עלייה בתמותה בקרב אנשים שהשתמשו במריחואנה, בהשוואה לאחרים. מחקר נוסף שפורסם בכתב העת האמריקאי לבריאות הציבור ועקב אחרי יותר מ-65 אלף אנשים בארצות הברית מצא כי שימוש במריחואנה לא השפיע כלל על תמותה בגברים ונשים בריאים. למרות זאת כמובן שלא הכל ורוד וקארול טוען כי מריחואנה עדיין עלולה להיות מסוכנת, במיוחד בזמן נהיגה.

באשר לסיכוי ההתמכרות, גם פה נתוני האלכוהול חמורים יותר, ולדברי קארול רוב הסטודנטים יוצאים מהקולג' כשהם לא מכורים לאלכוהול או למריחואנה, אבל בקרב אלה שכן מתמכרים, רק 9 אחוזים ממשיכים לצרוך מריחואנה לעומת 20 אחוזים שמכורים לאלכוהול. "ראיתי כרופא ילדים כל כך הרבה מקרים של צעירים שהגיעו לחדר המיון מפני שצרכו יותר מדי אלכוהול עד שהם הורעלו", כתב קארול, "זה קרה אלפי פעמים, וחלקם אפילו מתו".

"אני בוחר במריחואנה"

הסטטיסטיקה שפירט לא יכולה שלא לזעזע אף הורה, או אדם. לדבריו, כל שנה מתים בארה"ב 1,800 סטודנטים מתאונות שמעורב בהן אלכוהול, 600 אלף סטודנטים נפגעים בתאונות שהיה מעורב בהן אלכוהול, 700 אלף סטודנטים מותקפים בגלל שימוש באלכוהול , 100 אלף מוטרדים ובעיקר מוטרדות מינית ו-400 אלף מקיימים יחסי מין לא מוגנים מפני שהיו שיכורים מדי, אפילו כדי לזכור אם יחסי המין נעשו בהסכמה. "המספרים של המריחואנה אפילו לא נמצאים באותה ליגה", כתב קארול.

בסיום, כתב קארול, כי למרות כל הדברים שכתב אין פה קריאה לבני נוער לעשן מריחואנה בלי לדאוג להשלכות. "כשמישהו שואל אותי אם אני מעדיף שהילדים שלי ישתמשו במריחואנה או באלכוהול, לאחר סינון כל המחקרים וכל הנתונים, אני עדיין אומר אף אחד מהם", הסביר, "אבל אם אני נאלץ לעשות בחירה, התשובה היא מריחואנה".

שאיפות גדולות: מגזין הקנאביס של ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully