וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה גלידה מכאיבה לנו בשיניים? מדענים גילו סוף סוף את התשובה

עודכן לאחרונה: 1.4.2021 / 10:23

כולנו מכירים את הכאב החד שעובר מהשיניים, אל החניכיים ולפעמים ישר למוח כשאנחנו נוגסים או לוגמים משהו קר מאוד - מדענים זיהו סוף סוף את התאים שאחראים לתופעה הזאת, ןזה מה שזה אומר

ילד אוכל גלידה. ShutterStock
אאוץ'. מכירים את זה? ילד אוכל גלידה/ShutterStock

אין כמעט מי שלא מכיר את הכאב העז והחד שמתחיל מהשיניים, עובר לחניכיים ולעתים מרגיש כאילו הוא טס לנו עד למוח - כשאנחנו נוגסים או לוגמים דבר מה קר מאוד. זה יכול להיות ביס מגלידה או ארטיק, שלוק גדול מברד או קפה קר - רגע אחד אתם נהנים ממשהו מרענן וברגע השני זרם של כאב משתק אתכם.

את התופעה הזאת בדיוק התכנס צוות של מדענים כדי לפצח, אחת ולתמיד. המסקנה שלהם היא שהגורם לכאב הזה הם תאים שנמצאים בתוך השן ותפקידם לזהות ולאותת למוח על צניחת טמפרטורות חדה, והדרך שלהם לעשות את זה היא באמצעות הכאב המוכר. המחקר התפרסם בכתב העת Science Advances.

אם בעבר חשבתם שהסיבה לכך היא בריאות שן לקויה, כמו חורים או עששת, אז זה לא ממש מדויק. את התאים הללו יש לכולנו, וכולנו עלולים לסבול מהתגובה שלהם. לאנשים עם חורים ועששת יש סיכוי גדול יותר לחוש בכאב הזה פשוט משום שהדרך לתאים הללו חשופה יותר.

אישה סובלת מכאב שיניים. ShutterStock
אצל אנשים עם בריאות שיניים לקויה התאים האלה חשופים יותר. אישה סובלת מכאב שיניים/ShutterStock

הגילוי הזה מספק מטרה אפשרית לתכשירים וטיפולים עתידיים שעשויים להקל או אפילו לפתור את המצב הזה, עבור מי שסובלים ממנו בתדירות גבוהה. פרופ' קתרינה צימרמן, שהובילה את המחקר הזה באוניברסיטת פרידריך אלכסנדר בנירנברג, גרמניה, אמרה כי "ברגע שיש לנו מולקולה שאנחנו יכולים לטרגט, יש אפשרות לפתח טיפול יעיל".

זה מה שקורה כשאתם חשים את הכאב

מולקולת המטרה שעליה מדברת פרופ' צימרמן היא מולקולה בשם TRPC5, שאת מיקומה המדויק זיהו היא וצוותה. המולקולה נמצאת בתוך תאי אודונטובלסט - שנמצאים בין החלק הפנימי והרך של השן ובין השכבה החיצונית הקשיחה שלה, שמורכבת מדנטין ואמייל. בשכבת האמייל אין תחושה, כמו גם בשכבה שתחתיה - הדנטין, אך מבעד לה מצויה רקמה רכה יותר שבה קיימים תאי עצב.

אם שכבת הדנטין ניזוקה, כתוצאה מעששת או מחלת חניכיים למשל, עלול להיווצר כאב במגע עם גירויים שונים כמו למשל, חומרים בטמפרטורות קרות או נוזלים מסויימים. כדי להבין בדיוק כיצד נוצרים אותות הכאב בשיניים, בדקו החוקרים עכברי מעבדה וכן נסיינים אנושיים, ותיעדו מה קורה בתאים ובעצבים.

כוס קפה קר עם קשית טו גו. ShutterStock
עתידות: בקרוב אולי תוכלו ללגום קפה קר בלי חשש. גבר נושא קפר קר/ShutterStock

בריאיון ל-bbc אמרה פרופ' צימרמן כי "בשיניים אנושיות שיש בהן חורים או נזקים מצאנו מספר גבוה מהרגיל של ערוצי TRPC5 , לכן אנחנו סבורים שפיתוח של תכשיר חוסם TRPC5 שניתן יהיה למרוח על השיניים בצורה מקומית, כמו משחה או רצועות הדבקה, או אפילו גומי לעיסה, עשוי לספק מזור משמעותי בטיפול בכאבים או ברגישות יתר בשכבת הדנטין".

שמן ציפורן, שנחשב לתרופת סבתא להקלה בכאבי שיניים, מכיל כימיקל בשם יוגנול שאחת התכונות שלו היא שהוא חוסם את המולקולה TRPC5 - כך מסתבר. עם זאת, המדענים לא ממליצים על תרופות ביתיות לטיפול במצב הזה, והם מדגישים כי אם אתם סובלים ממנו תדיר מומלץ בחום להתייעץ עם רופא השיניים.

גם אם בעתיד יפתחו טיפול מקומי שיוכל להקל על הכאב שנגרם עקב רגישות השיניים לקור, הרי ששורש הבעיה נעוץ לרוב בבריאות השיניים. לכן, הדרך היסודית והטובה ביותר לטפל בבעיה היא לשמור על בריאות הפה והשיניים ולהקפיד על צחצוח השיניים, ובכך למנוע מחלות שיניים, עששת וחורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully