וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתם צריכים להכין את הילדים לליל הסדר כבר עכשיו. כך תעשו את זה

לאה שטרן

עודכן לאחרונה: 29.3.2021 / 9:55

ארוחת הפסח היא לא סתם ארוחה. מדובר באירוע של מספר שעות, שרווי בהתרגשות ולעיתים גם מתח, לכן חשוב להכין את הילדים שלנו מראש, להפחית את אי הוודאות ולסייע להם (ולנו...) ליהנות

בסרטון: כך תעזרו לילדים לעבור את הסדר בשלום/מערכת וואלה!

השנה, דומה שההתרגשות לקראת ליל הסדר רבה לעומת שנים קודמות. לאחר שנה של קורונה, סגרים, בידודים והתרחקות מהמשפחה המורחבת, סוף סוף כולנו חוזרים לשגרה המוכרת של חגיגה משפחתית, ובשיאה כמובן ארוחת ליל הסדר.

לנו המבוגרים, ברורה ומוכרת ההתרחשות של ערב החג. הרי כל שנה אנו חוגגים את פסח, המנהגים והמסורות המשפחתיות מוכרות לנו כבר שנים. עם זאת, לילדים צעירים, אין עדיין את את הזיכרון משנים קודמות, והחג ומנהגיו פחות מוכרים עבורם. מאחר ומדובר באירוע של מספר שעות, חשוב להכין את הילדים שלנו מראש לקראתו. כך, נפחית את אי הוודאות ונסייע להם (ולנו...) לצלוח את ארוחת החג בצורה רגועה ומהנה.

הנה כמה עצות שיסייעו לעבור את ארוחת החג בנעימים לילדים צעירים:

• תיווך מציאות - כמה ימים מראש נעדכן את הילדים היכן נתארח, מי ישתתף, נספר על התנהלות הסדר, על המאכלים האופיינים ואפילו נשאל או נעדכן לגבי הבגדים החגיגיים של ארוחת החג. נסביר לילדים כי מדובר בארוחה שונה מארוחת ערב רגילה ואפילו שונה מארוחת שבת. נתאר שהיא ארוכה יותר ונסביר על המנהגים המיוחדים לה.

• זה לא כמו ההגדה בגן - הילדים בטוחים שהם מכירים את סיפור ההגדה ואת השירים, הרי הם למדו על כך בגן או בכיתה. אבל בפועל, כמעט ואין דמיון בין הדברים. לכן, חשוב שנסביר לילדים מראש על שפת ההגדה, על הסיפורים, התיאורים והשירים. אם ישנה הגדה מותאמת לילדים, מומלץ להראות להם לפני ארוחת החג. לילדים שיודעים כבר לקרוא, נוכל להציע להשתתף בקריאת ההגדה, במידה והיא נעשית בסבב. במקרה זה, חשוב שהילד יקרא בהגדה הכתובה בכתב קריא עבורו.

ילדים משועממים ליד השולחן. ShutterStock
הרבה פעמים זה נראה ככה. ילדים משועממים ליד השולחן/ShutterStock

• אתה שואל את הקושיות - זה נכון שנהוג שהילד/ה הצעירים שואלים את הקושיות. עם זאת, חשוב שנשאל את הילדים אם הם רוצים בכך, ואם לא, נרפה מהם ולא נלחץ. עלינו להבין כי עבור הילד, הסיטואציה יכולה להיתפס כמאיימת או מלחיצה ולכן אם זה לא מתאים עבורם, נשאל במשותף את הקושיות או נשאל אם יש ילדים בוגרים יותר שמעוניינים?

• מתי כבר אוכלים - דומה ששאלה זו שמעסיקה גם מבוגרים רבים במהלך קריאת ההגדה, מעסיקה גם את הילדים הממתינים לאכול. זאת הסיבה שמומלץ שהילדים יאכלו משהו קל טרם הארוחה, וכך יוכלו להמתין בסבלנות עד לארוחת החג המשותפת ולא יפריעו לכל המסובים בעת קריאת ההגדה.

• אפשר לשחק? משעמם לי - זה טבעי שילדים צעירים יתקשו לעקוב אחר סיפור ההגדה והשירים הארוכים. מצב זה עלול לגרום להם לחוש שעמום ואולי אף להפריע למשתתפים. לכן, אם זה אפשרי, רצוי להניח ליד הילד ספר או משחק קטן, שיסייעו לו להעסיק את עצמו בזמן שכולם עסוקים בקריאת ההגדה.

• מה תבחר לקבל כשתמצא את האפיקומן? - מוכרת הסצנה שבה ילד או ילדה יחידים מוצאים את האפיקומן בעוד שאר הילדים מאוכזבים. זאת הסיבה, שמומלץ מראש להגדיר את משימת חיפוש האפיקומן כמשימה משותפת, בה כל הילדים יזכו. כך תהיה אווירה נעימה, לא תחרותית וייווצר שיתוף פעולה בין כל הילדים המחפשים. אפשר אפילו להצטייד מראש במתנות סמליות או במתנה משותפת לכלל הילדים, ולהעניק אותה לאחר שיימצא האפיקומן.

ילדה שמצאה את האפיקומן בפסח. ShutterStock
עדיף שזו תהיה משימה קבוצתית שכולם זוכים בה. ילדה מחזיקה אפיקומן/ShutterStock

• "אני עייף" - אם הילדים עדיין צעירים, נציע להם לנוח בצהריים כדי שיהיו עייפים פחות בערב. למרות זאת, בהחלט ייתכן שהשילוב בין ארוחה ארוכה ותוכן פחות מותאם, יגרום להם להראות סימני עייפות. נהיה ערוכים לכך, נוכל להציע להחליף לבגדי שינה נוחים יותר, ונכין מראש מקום בו יוכלו להירדם בביטחה, בזמן שאנו ממשיכים את ארוחת החג.

לסיכום, השנה במיוחד כולנו נרגשים לקראת ארוחת החג. הכנה מיטיבית של הילדים, מה צפוי לקרות לצד מציאת עניין עבורם בזמן הארוחה, תהפוך את ארוחת החג לנעימה לכל המסובים, צעירים ומבוגרים כאחד.

לאה שטרן היא מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully