וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם חיסון קורונה יכול להועיל למחלימים שסובלים מקוביד ארוך?

עודכן לאחרונה: 18.3.2021 / 13:33

ברחבי העולם הצטברו דיווחים של מחלימים שהתחסנו וסיפרו על הקלה כמעט מיידית בתסמינים המתמשכים שמהם סבלו, לעתים במשך חודשים, מאז שנדבקו בנגיף. ומחקר קטן מבריטניה מספק תמיכה נוספת

בווידאו: בייג'ינג החלה לחסן נגד קורונה מבוגרים מעל גיל 60/צילום: רויטרס

האם חיסון נגד קורונה יכול לשים סוף לתסמינים המתמשכים והמעיקים של קוביד מתמשך? בארה"ב דווח על מקרה של אישה שבמשך חודשים לאחר שחלתה בקורונה והחלימה המשיכה לסבול מתסמיני פוסט קורונה. אולם, 36 שעות לאחר שקיבלה את המנה השנייה של החיסון נגד קורונה תסמיניה נעלמו כלא היו. כך מדווח הוושינגטון פוסט.

אריאנה אייזנברג בת ה-34 סיפרה שבמשך שמונת החודשים לאחר שנדבקה ב-Covid-19 היא המשיכה לסבול מכאבי שרירים, עייפות קיצונית, נדודי שינה וערפול מוחי - כולם תסמינים שהפכו מזוהים עם מה שמכונה Long Covid או קוביד מתמשך, ומספר לא מבוטל של מחלימים ברחבי העולם מתמודדים איתם שבועות וחודשים לאחר שכביכול החלימו באופן רשמי מהמחלה.

אייזנברג היא לא היחידה, לאחרונה ככל שמבצע החיסונים בעולם מתרחב ועוד אנשים מתחסנים - במיוחד בארה"ב שמחסנת גם מחלימים, מתרבים גם הדיווחים על מחלימים שחוו הטבה בתסמינים שלהם לאחר קבלת מנות החיסון.

אישה מקבלת חיסון לקורונה של אסטרהזניקה במילאנו, איטליה, 15 במרץ 2021. רויטרס
ככל שמבצעי החיסון בעולם מתרחבים, מתרבים הדיווחים על שיפור במצבם של מחלימים מחוסנים. אישה מקבלת חיסון נגד קורונה במילאנו, איטליה/רויטרס

ד"ר דניאל גריפית', רופא מומחה למחלות זיהומיות וחוקר באוניברסיטת קולומביה, אמר בתחילת החודש בריאיון לאתר The Verge, כי כשליש מהמטופלים שלו דיווחו שהם התחילו להרגיש טוב יותר לאחר שהתחסנו.

נתונים דומים עולים גם מסקר עצמאי שנערך ביוזמת עיתונאי בקרב 473 מחלימים שסובלים מקוביד ארוך, הוא איתר אותם ופנה אליהם דרך קבוצות תמיכה שהוקמו בפייסבוק עבור מחלימים שסובלים מתסמינים גם חודשים לאחר ההחלמה. גם מהסקר הזה עולה כי כשליש מהם דיווחו על שיפור בתסמינים לאחר קבלת החיסון.

ומה לגבי מחקרים אקדמיים של ממש? עדיין אין רבים כאלה, בעיקר משום שעדיין לא עבר מספיק זמן מאז שהחלו לחסן במדינות אירופה וארה"ב. אך מחקר אחד, קטן יחסית, שנערך באוניברסיטת בריסטול בבריטניה, ביקש לבדוק בדיוק את השאלה הזאת - מה קורה כאשר נותנים למחלימים מקורונה עם קוביד ארוך חיסון נגד הנגיף?

איש צוות בריאות מחזיק במנת חיסון נגד קורונה של Sinovac בבנגקוק, תאילנד, 17 במרץ 2021. רויטרס
השפעה אמיתית של החיסון על הגוף, או אפקט פלצבו? חיסון נגד קורונה של חברת Sinovac/רויטרס

במחקר הזה, שטרם עבר ביקורת עמיתים, נתנו החוקרים את החיסון ל-44 נסיינים שסבלו מקוביד ארוך. הם מצאו שאלה שקיבלו את החיסון חוו שיפור כללי קל בתסמינים המתמשכים. אלא שהחוקרים ציינו גם במאמרם שייתכן שההשפעה הזאת נובעת מאפקט הפלצבו ולא מהשפעה ישירה של החיסון עצמו.

בשלב זה נראה ששאלת יעילותם של החיסונים בהקלה או העלמת התסמינים המתמשכים היא פשוט עוד אחד מסימני השאלה שמרחפים סביב התופעה הזאת. עוד סימן שאלה נוגע להשפעות המגדריות שעשויות להיות מעורבות בהתפתחותו של קוביד ארוך מלכתחילה - רבות מהמדווחות על התופעה הזאת הן נשים. אחת הסברות שהעלו מדענים בהקשר זה היא שנשים ככלל, נוטות לפתח תגובות חיסוניות חזקות יותר מגברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully