וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיעורי הלידה צונחים ברחבי העולם וזה לגמרי אשמת הקורונה

אחרי הרבה משברים עולמיים נצפית לרוב תופעה של "בייבי בום", בה יש עליה במספר הלידות של תינוקות. על פי הערכות נוכחיות, הקורונה גורמת לתופעה הפוכה, וגם כשהיא תיגמר לא ברור אם הירידה בלידות תישאר

אישה בהריון עם מסיכה על הפנים. ShutterStock
מי מחליט ללדת בעת מגיפה עולמית? אישה בהיריון/ShutterStock

אומנם מגיפת הקורונה עוד כאן וקשה להגיע למסקנות חד משמעיות על ההשפעה שלה לטווח הקצר והארוך, אבל מספר דיווחים כבר הראו שכמה מדינות חוות ירידה חדה במספר התינוקות שנולדו בשנה האחרונה. לא ברור עד כמה רחבה התופעה הזו והאם היא עשויה להתפשט ברחבי העולם, אבל אפשר כבר להכריז שדובר במגמה.

הנה כמה מהדוגמאות שנתן אתר iflscience: תשעה חודשים לאחר הכרזת המגיפה, ספרד ראתה ירידה של 22.6 אחוזים בלידות. על פי העיתון הספרדי "אל פאיס" נרשמו בספרד 13,000 יילודים פחות בין דצמבר 2020 לינואר 2021 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. תמונה דומה עולה בבריטניה, איטליה ובצרפת.

גם בארצות הברית, נתונים של 29 מחלקות בבתי חולים מצאו ירידה של כ-7.3 אחוזים בלידות בדצמבר 2020 בהשוואה לשנה הקודמת, כך מדווח CBS News. קליפורניה, המדינה המאוכלסת ביותר, דיווחה על ירידה של 10.2 אחוזים בלידות במהלך דצמבר 2020 בהשוואה לדצמבר 2019, ואילו הוואי חוותה ירידה של 30.4 אחוזים.

ומה בישראל? הנתונים האחרונים שפורסמו על ידי הלמ"ס בסוף שנת 2020 הראו כי שיעור הילודה בישראל המשיך להיות גבוה ונותר כמעט ללא שינוי מהשנה שעברה - במהלך השנה נוספו לאוכלוסייה כ-176 אלף תינוקות, לעומת 177 אלף בשנה שעברה - שיעור הילודה בישראל הוא הגבוה ביותר בקרב המדינות המפותחות ה-OECD.

ולמרות הנתונים, שיעור הילודה, גם בישראל, צונח באטיות ממילא במדינות רבות בעשורים האחרונים, בעיקר בגלל זמינות רבה יותר של אמצעי מניעה. כבר ביוני 2020 מכון ברוקינגס למדיניות ציבורית בארה"ב, ניבא כי מגפת ה- COVID-19 תוביל ככל הנראה לירידה גדולה ומתמשכת בלידות. למרות שחלפו אז רק כמה חודשים מפרוץ המגיפה, הם הציעו כי משבר בריאות הציבור והמיתון שלאחר מכן יביאו ל-300 עד 500 אלף פחות לידות בשנת 2021. בדצמבר 2020 הם עדכנו תחזית זו לאור מידע חדש והעריכו כי הירידה בלידות תהיה קרובה יותר ל-300 אלף פחות ילודים.

אישה בהיריון עוטה מסיכה. ShutterStock
חוויה מלחיצה במיוחד בתקופה הזו. אישה בחדר לידה עם מסיכה/ShutterStock

סביר להניח שמגמה זו מתרחשת בגלל מגוון גורמים: בראש ובראשונה, צרות כלכליות ושוקי עבודה סוערים הגורמים לרוב לירידה בשיעורי הילודה, במיוחד אבטלה וירידות פתאומיות בהכנסות. תוסיפו לזה מצב רוח ירוד שמוריד את רמות הפעילות המינית אצל זוגות שחיים יחד. בנוסף, טיפולי הפריה חוץ גופית עוכבו בגלל הסגרים של COVID-19, מה שעשוי גם למלא תפקיד בירידה אפשרית בהווה וגם בעתיד.

רוב החוקרים לא יודעים לומר כמה זמן מגמה זו עשויה להימשך. הרבה מכך יהיה תלוי באופן שבו המגיפה תתפתח ובאיזו מהירות הכלכלה תחזור לעצמה. יכול להיות כאשר כל אלה יסתדרו נחווה בעולם דווקא "בייבי בום", אבל כרגע ישנו חוסר וודאות בנושא הזה ובעוד נושאים רבים, כלכליים, חברתיים ובריאותיים כאחד, שהופכים את הקמת המשפחה ללא מושכת במיוחד.
.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully