וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדען האוסטרלי שבדק אם נאדים יכולים להפיץ מחלות

עודכן לאחרונה: 12.3.2021 / 7:30

שאלה אחת ששאלה אחות חדר ניתוח את החוקר הניעה ניסוי מדעי די מוזר ודוחה. בסופו הייתה מסקנה אחת שכולנו צריכים להכיר

חדר ניתוח. ShutterStock
סטרילי או לא? חדר ניתוח/ShutterStock

למרות שאנחנו מתייחסים אליו מאוד ברצינות, לפעמים גם בעולם המדע אוהבים לעשות שטויות. בשנת 2001 נשאל רופא אוסטרלי שאלה יוצאת דופן על ידי אחות מוטרדת. "היא רצתה לדעת האם היא מזהמת את חדר הניתוחים בו עבדה אם במקרה הפליצה בסביבה הסטרילית במהלך הניתוחים, והבנתי שאני לא יודע", אמר ד"ר קרל קרושלניקי למאזינים לתכנית הרדיו המדעית שלו בטלוויזיה. "אבל הייתי נחוש לגלות". בכתבה באתר iflscience תיארו את סיפור המקרה.

ד"ר קרושלניקי פנה למיקרוביולוג בקנברה במטרה להגיע למחקר ניסיוני שיכלול הפשלת מכנסיים והפלצה ישירות לתוך צלחת פטרי. חברו המיקרוביולוג, לוק טננט, ביקש מאחד מעמיתיו להפליץ על צלחת פטרי ממרחק של 5 ס"מ.

הקולגה התבקש לעשות זאת פעם בלבוש מלא, ושוב ללא בגדים. אומנם זו לא הייתה סביבת המחקר הקפדנית והסטרילית ביותר, אבל זה לפחות נתן לחוקרים איזשהו מושג מדעי מבוסס לגבי השאלה - האם האחות יכולה להפריח נפיחה בחדר הניתוחים מבלי לזהם אותו?

צלחת פטרי עם עובש. ShutterStock
ניסוי דוחה ומטריד. צלחת פטרי/ShutterStock

לאחר שהנסיין מילא את חובתו בצלחת הפטרי, הם השאירו את הצלחת ללילה שלם להשגחה. למחרת בבוקר, צלחת הפטרי שקיבלה את האוויר החם ישירות מפי הטבעת, הצמיחה שני סוגים של חיידקים שנמצאים בדרך כלל רק במעיים ובעור, כפי שדווח בכתב העת BMJ. בינתיים, הגזים שפילסו את דרכם דרך בגדים לפני שהגיעו לצלחת הפטרי לא גרמו לצמיחת חיידקים.

"המסקנה שלנו היא שהאזור של חיידקי המעיים בצלחת הפטרי השנייה נגרם על ידי הנפיחה עצמה, וטבעת הרסס שמקיפה אותו נגרמה עקב ההדף והמהירות שאפיינו את פליטת הפלוץ, והתיזו עמם חיידקים שחיים על עור העכוז אל פני הצלחת", הסביר החוקר.

הוא ציין שלמרות שזה נשמע גס ו/או מדאיג, החיידקים שהותזו על צלחת הפטרי לא היו מזיקים, והיו דומים לחיידקים הידידותיים שאפשר למצוא ביוגורט - אגב דבר מדאיג ומבחיל לעצמו. "המסקנה הסופית שלנו? אל תפליצו עירומים ליד אוכל", אמר קרושלניקי."זה אומנם לא מדע טילים. אבל אולי בעצם זה כן?".

  • עוד באותו נושא:
  • מדע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully