פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מתווה הגז: 7 דרכים להקל על גזים

      כולם סובלים מזה אבל אף אחד לא רוצה לדבר על זה (חוץ מהחברים שלכם מהמילואים). זה מביך, לא נעים, ולפעמים אפילו כואב - ריכזנו עבורכם כמה דרכים פשוטות להקל על גזים, אז קחו אוויר

      זרעי שומר (ShutterStock)
      לא חייבים לסבול לאחר מעשה. זרעי שומר (אילוסטרציה: shutterstock)

      זו אחת התופעות הכי נפוצות וכולם, כולל כו-לם, סובלים ממנה מדי פעם, אבל לא ממש נעים לדבר על זה. גזים הם תוצרים טבעיים של מערכת העיכול שלנו וכל אחד מאיתנו משחרר אותם כ-14 פעמים ביום בממוצע, בשגרה – בלי קשר למה אכלתם. אבל בנוסף להיותם מביכים הם יכולים להיות מלווים גם בכאבים, אי נוחות ונפיחות נראית לעין.

      כולנו יודעים שישנם מאכלים מסויימים שגורמים לגזים באופן אוניברסלי, ואצל חלק מהאנשים יש גם רגישות ספציפית. יש מי שבוחרים להמנע מהמזונות הללו מחשש לשלם אחר כך את המחיר הלא נעים, אבל אם אתם לא רוצים לגזור על עצמכם התנזרות מקטניות או מכל מזון אחר שגורם לכם לתרועות עכוז, ישנן גם דרכים להקל על התופעה לאחר מעשה. מסקר שערכנו בקרב גולשי וואלה! NEWS עלה שרבים מכם (50%) מכירים את השומר כתרופה טבעית להקלה על גזים. ריכזנו עוד כמה אפשרויות פשוטות וטבעיות:

      חליטת זרעי שומר
      זרעי השומר שימשו כבר בימי יוון ורומא העתיקות לטיפול בבעיות של מערכת העיכול, גזים וכאבי בטן. גם ברפואה ההודית המסורתית – האיורוודה, יש להם מקום של כבוד, בנוסף על השימושים שלהם בתבלין במטבח המקומי. אחת העדויות לסגולותיו הרפואיות של השומר בתחום העיכול היא המנהג של מסעדות הודיות להגיש זרעי שומר ללעיסה יחד עם החשבון, למטרת המרצת ושיפור תהליכי העיכול.

      השפעת זרעי השומר על מערכת העיכול היא כזו של הגברת תנועה והרפיה – תלוי במינון ובריכוז החליטה. במינונים גבוהים, השומר מגביר את התנועה הפריסטלטית של מערכת העיכול וגורם לה "להישטף". במינונים נמוכים, השפעת הזרעים היא של הרפיה והרגעת כאבי בטן מקומיים. להקלה על גזים, מומלץ להשרות כפית שטוחה של זרעי שומר כתושים בכוס מים רותחים למשך כרבע שעה, לסנן ולשתות.

      תה ג'ינג'ר (ShutterStock)
      משמש ברפואות המסורתיות לטיפול בכאבי בטן, בחילות ווירוסים במעיים. תה ג'ינג'ר (אילוסטרציה: shutterstock)

      כדורי פחם פעיל
      כדורי פחם פעיל ידועים כמקלים על תופעות של גזים. הסיבה לכך היא שפחם פעיל הוא חומר נקבובי מאוד (הוא נוצר על ידי חמצון של פחם רגיל באמצעות חשיפה לאוויר חם או לאדים), הנקבוביות הללו יעילות בספיחת כימיקלים שונים (וזו גם הסיבה שהוא משמש לטיפול באנשים שנטלו מנת יתר של תרופות או סמים). ואותו מנגנון הוא זה שנכנס לפעולה גם במקרים של עודף גזים המיוצרים על ידי בקטריות במערכת העיכול שלנו.

      אנזימי עיכול
      אחת הסיבות שמזונות מסויימים, כמו קטניות וירקות מסויימים למשל, גורמים לגזים היא שהם מכילים סוג של סוכר שהגוף שלנו מתקשה לפרק משום שאין לנו רמות גבוהות מספיק של האנזים הנחוץ לעיכולו. לשם כך ניתן לצרוך לצד הארוחה תוסף תזונה שמכיל את האנזים אלפא-גלקטוסידז, אנזים עיכול טבעי שמסייע לגוף לפרק את הסוכר הספציפי הקיים בקטניות. איך צורך בנטילה ממושכת של האנזים, אלא פשוט לקחת אותו יחד עם ארוחות המכילות רכיבים מועדים לפורענות.

      ג'ינג'ר
      מספר רכיבים כימיים שמצויים בשורש הג'ינג'ר הפכו אותו לתרופה טבעית עבור מגוון של מצבים רפואיים – רבים מהם קשורים בבטן ובמערכת העיכול. ג'ינג'ר משמש ברפואות המסורתיות של תרבויות שונות לטיפול בבחילות, כאבי בטן, וירוסים במעיים. הג'ינג'ר מסייע בהרפיית עוויתות במערכת העיכול והרגעת דלקות וכן, מפחית היווצרות גזים במעיים ומסייע בסילוקם. להקלה על גזים, פרסו מהשורש 4-6 פרוסות בגודל של מטבע, הניחו אותן בתוך ספל ומזגו מעליהן מים רותחים. המתינו 10 דקות ושתו את החליטה.

      עלי מנטה (ShutterStock)
      המנטול מרגיע עוויתות ומרפה את מערכת העיכול. עלי מנטה (אילוסטרציה: shutterstock)

      תה מנטה
      עלי מנטה הם תרופה מצויינת להקלה על גזים, הודות למנטול שמצוי בשמנים הטבעיים של הצמח הזה. למנטול סגולות של הרגעת עוויתות במערכת העיכול והרפיית השרירים המעורבים במלאכת העיכול. להקלה על גזים, מומלץ לסיים את הארוחה עם כוס תה מנטה.

      פעילות גופנית
      תזונה ופעילות גופנית הולכות יד ביד. אם אתם סובלים מגזים באופן שגרתי, רוב הסיכויים שגם לאורח החיים שלכם יש חלק בעניין. לפעילות גופנית סדירה השפעה חיובית על תנועתיות מערכת העיכול והיא מסייעת לשמור על העניינים בתזוזה תמידית ועל סילוק שוטף של גזים. בצורה זו נמנעים התקפים מרוכזים ומכאיבים של גזים.

      מים חמים עם לימון
      החומציות של הלימון ממריצה את ייצור החומצה ההידרו-כלורידית (HCL) בגוף, שהיא החומר שמפרק את המזון שאנו אוכלים. רמות גבוהות יותר של HCL מובילות לפירוק יעיל יותר של מזון ולעיכול טוב יותר, שמפחיתים תופעות כמו נפיחות וגזים. המים הלימוניים מסייעים לתנועתיות חלקה של מערכת העיכול. על מנת לייעל את פעילות מערכת העיכול שלכם, התחילו כל בוקר עם כוס מים חמים עם 3 פרוסות לימון טרי או 1-2 כפיות של מיץ לימון סחוט.