וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר ישראלי: חיסון נשים מניקות לקורונה עשוי להגן על התינוק

עודכן לאחרונה: 9.3.2021 / 12:50

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב ומאיכילוב גילו כי נשים מניקות שחוסנו נגד קורונה מגינות גם על התינוק שלהן מפני הנגיף, שכן ככל שרמת הנוגדנים בדם שלהן עלתה - היא עלתה גם בחלב

אישה מניקה תינוק כשהיא עוטה מסיכה כירורגית. ShutterStock
דואגות גם לחסינות התינוק. אימא עם מסיכה מניקה תינוק/ShutterStock

הן לאו דווקא נמנות על מתנגדי החיסונים אבל לא מעט נשים שילדו רק לאחרונה ומניקות מבקשות לדחות את חיסון הקורונה מחשש שהוא עלול לעבור לתינוק בהנקה. כעת מסתבר שלא רק שאין סיבה לדחות את החיסון, אפילו כדאי למניקות להתחסן כדי להגן על התינוק שלהן.

מחקר ישראלי חדש ניסה לקבוע אם החיסון לקורונה של פייזר יעיל ביצירת נוגדנים בחלב האם, ומה האיכויות של הנוגדנים הללו. המחקר, שטרם עבר ביקורת עמיתים, נערך בחודשים ינואר ופברואר, בסמוך להגעת החיסונים לישראל. המחקר כלל 10 נשים מניקות. המתנדבות קיבלו חיסון קורונה בשתי מנות בהפרש של 21 ימים, והחוקרים בדקו את רמות הנוגדנים בדם ובחלב שלהן ב-4 נקודות זמן לאחר החיסון.

החוקרים גילו שהעלייה ברמות הנוגדנים הספציפיים לחיסון מסונכרנת היטב בין הדם לחלב. העלייה המשמעותית בדם ובחלב מתרחשת 14 יום לאחר המנה הראשונה, וממשיכה לעלות 7 ימים לאחר המנה השנייה.

צוות החוקרים כלל את ד"ר יריב ויין והדוקטורנטית איה קיגל מבית הספר למחקר ביו-רפואי ולחקר הסרטן ע"ש שמוניס, הפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב, וד"ר מיכל רוזנברג פרידמן ופרופ' אריאל מני מבית החולים "ליס" ליולדות ונשים.

החוקרים מצאו גם כי הנוגדנים המתפתחים בחלב הם בעלי יכולת נטרול - יכולת לחסום את קישור הנגיף לקולטן על גבי התא המאחסן וחשובים למניעת תחלואה. ד"ר יריב ויין אמר כי "הנתונים המעודדים מראים שמתן חיסון לקורונה לנשים מניקות מעודד יצירת נוגדנים חשובים בחלב האם שעשויים לתרום להגנה על התינוק היונק".

אישה בהריון מתקדם הולכת ברחוב עם מסיכה בזמן משבר הקורונה העולמי. ShutterStock
"נתונים מעודדים". אישה הרה הולכת ברחוב/ShutterStock

על פי הנחיות משרד הבריאות אין עדויות עד כה להדבקת תינוקות בקורונה באמצעות חלב אם. ובכל זאת יש להקפיד על היגיינת ידיים תכופה, ובמיוחד לפני ההנקה ובכל מגע בתינוק, וכן לעטות מסיכה בזמן ההנקה או השאיבה. על מנת להקטין את הסיכויים של העברת הווירוס בהפרשות הנשימה או במגע. מומלץ גם להקפיד לנקות משטחים וצעצועים הבאים במגע עם התינוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully