וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מנה אחת של חיסון באמת מספיקה למחלימים מקורונה?

מבצע החיסונים של מחלימים מקורונה נפתח השבוע בישראל. בעוד שבעולם מתעקשים עדיין לתת שתי מנות למחלימים, בארץ נותנים רק אחת. האם זה מספיק כדי להגן על המתחסנים?

נתניהו: רוצים לסיים לחסן במרץ ולהגיע לפתיחה מלאה של המשק באפריל/צילום: לע"מ, עריכה: עמית שמחה

אחרי המתנה של כמה חודשים החליטו בישראל לצרף השבוע למבצע החיסונים גם את אלה שהחלימו מקורונה ולחסנם במנה אחת. שני מחקרים חדשים שפורסמו בכתב העת The Lancet מצאו כי השיטה שישראל נוקטת - חיסון במנה אחת בלבד של חברת פייזר - יכולה לגרום לתגובה חיסונית חזקה מספיק אצל אנשים שכבר היו להם Covid-19 שתגן עליהם בעתיד הקרוב.

המאמר הראשון שהובילו חוקרים מהפקולטה לבריאות הציבור אוניברסיטת קולג' בלונדון, כלל נתונים על 51 עובדי בריאות בלונדון. מבין העובדים, 24 נדבקו בעבר בקורונה. כל עובדי הבריאות קיבלו מנה ראשונה של חיסון פייזר ונבדקו להימצאות נוגדנים, 19 עד 29 יום לאחר מכן.

החוקרים מצאו כי אצל אלו שסבלו מהדבקה קודמת, החיסון הגדיל את רמות הנוגדנים פי 140. "נראה כי עליה זו גדולה משמעותית מהמדווח מזו שנצפתה בקרב אנשים שחוסנו ולא חלו בעבר", כתבו החוקרים במאמרם.

המחקר השני של חוקרים באימפריאל קולג' בלונדון ומוסדות אחרים בבריטניה, כלל נתונים על 72 עובדי בריאות שחוסנו בסוף דצמבר. עשרים ואחד מהם חלו בעבר בקורונה. העובדים סיפקו דגימות דם בזמן קבלת החיסון הראשון ודגימה נוספת, 21 עד 25 יום לאחר החיסון. החוקרים מצאו שאנשים שנדבקו בעבר בנגיף הקורונה יצרו תגובות חיסוניות חזקות יותר למנה אחת של חיסון, בהשוואה לאלו שלא נדבקו בעבר.

ד"ר פול אופיט, מנהל המרכז לחינוך לחיסונים בבית החולים לילדים בפילדלפיה, אמר ל-CNN כי הממצאים בשני המחקרים החדשים אינם מפתיעים. "מה שהנתונים האלה מראים זה בדיוק מה שהיית מצפה - שאנשים שנדבקו באופן טבעי, שכבר פיתחו תגובה חיסונית לנגיף זה, כאשר הם מקבלים את המינון הראשון, הם מפתחים תגובת דחף", אופיט אמר. "במילים אחרות, הם מתנהגים כאילו הם מקבלים את המנה השנייה".

חיסון לקורונה, מתחם קופ"ח כללית בצפת, 22 בפברואר 2021. דוד כהן, פלאש 90
החיסון מגביר באופן דרמטי את כמות הנוגדנים. גבר מתחסן/פלאש 90, דוד כהן

למרות שבארץ כאמור נותנים רק מנה אחת של חיסון למחלימים, בארה"ב ובמדינות אחרות, חולים לשעבר מקבלים שתי מנות. "אני חושב שהסיבה שזה לא קרה הייתה בעיקר פרוגרמטית", אמר אופיט, "אין חיסרון בחיסון שני. במקרה הגרוע ביותר, תקבל רק תגובת דחף כאשר תחוסן אם כבר נדבקת באופן טבעי".

עוד הוסיף אופיט, "אם מעולם לא נדבקת בנגיף זה לפני כן, המנה השנייה של חיסון mRNA מגבירה באופן דרמטי את חסינות תאי ה-T ואת תגובת הנוגדנים שלך, וללא ספק תיתן הגנה מלאה וממושכת יותר".

החלטה לחסן מחלימים בישראל הגיעה עקב הדאגה מהמוטציות החדשות, שעלולות לייצר תחלואה נוספת. גורמים במשרד הבריאות נסמכים על מספר מחקרים שנעשו בעולם שהראו כי מתן החיסון למחלימים אינו מסכן אותם, ומגדיל את העומס הנגיפי מבלי שיחוו תופעות לוואי קשות. בישראל ישנם כ-700 אלף מחלימים מהנגיף, אולם רק 400 אלף מתוכם יהיו זכאים לקבל את מנת החיסון, לאחר שעברו שלושה חודשים מיום החלמתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully