וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השטן כבר כאן": המוטציה החדשה של הקורונה שמפחידה את ארה"ב

ארה"ב עוד בעיצומה של מלחמה בנגיף הקורונה והצרות לא מפסיקות להגיע. גרסה חדשה שזוהתה בקליפורניה מדאיגה מאוד חוקרים, אבל עוד מוקדם לדעת מה היא באמת יכולה לעשות

בווידאו: ארה"ב הנציחה את חצי מיליון קורבנות הקורונה/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

ארה"ב הנציחה רק השבוע את חצי מיליון האזרחים שלה שמתו בעקבות הקורונה, אבל הצרות של הדמוקרטיה החזקה בעולם לא נגמרות שם. מדענים בקליפורניה מודאגים יותר ויותר מהווריאנט שתוקף את המדינה, כאשר מחקרים מראים כי הגרסה מדבקת יותר מזנים קודמים ועשויה להיות עמידה יותר לחיסונים הנוכחיים, כך על פי דיווחים בתקשורת האמריקנית.

הגרסה, המכונה B.1.427 / B.1.429, הופיעה לראשונה בקליפורניה באביב האחרון אך לא הופיעה במכ"ם של המדענים עד לחורף הנוכחיף כאשר מקרים של הגרסה החלו לצוץ במהירות במדינה. עם זאת, מדענים לא היו בטוחים אם הגרסה אכן מדבקת יותר מזנים קודמים או שמא היא נפוצה יותר בגלל כמה אירועים של מפיצי על.

במחקר חדש, שטרם פורסם בכתב עת שנבדק על ידי עמיתים, החוקרים ניתחו 2,172 דגימות וירוסים שנאספו בקליפורניה בין ספטמבר 2020 לינואר 2021. הם מצאו כי למרות שהגרסה עוד לא הופיעה בספטמבר, עד לינואר, היא הפכה לגרסה השלטת בקליפורניה, עם מקרים שהוכפלו כל 18 יום, כך דיווח הניו יורק טיימס.

יתרה מכך, מחקרי מעבדה מצאו כי הגרסה יעילה יותר בהדבקת תאים אנושיים בהשוואה לזנים קודמים, בכ-40 אחוזים, על פי הניו יורק טיימס. בנוסף, אנשים שנמצאו חיוביים לגרסה החדשה בקליפורניה היו בעלי עומס נגיפי כפול באף ובגרון בהשוואה לאנשים שנדבקו בגרסאות אחרות של הנגיף. פירוש הדבר שאנשים הנגועים בגרסה הקליפורנית יכולים להפיץ אותה ביתר קלות מאשר אנשים שנדבקו בזנים אחרים.

נגיף הקורונה. KAUST; Ivan Viola, Giphy
מוטציה חדשה? גיף של נגיף הקורונה/Giphy, KAUST; Ivan Viola

החוקרים אמרו כי ממצאי המחקר שלהם מראים כי יש לקחת בחשבון את B.1.427 / B.1.429 כ"גרסה מדאיגה" בדומה לגרסאות שהופיעו בבריטניה, דרום אפריקה וברזיל. "השטן כבר כאן", אמר המחבר הראשי, ד"ר צ'רלס צ'יו, וירולוג מאוניברסיטת קליפורניה, סן פרנסיסקו, ל- LA Times. "הלוואי שזה היה שונה. אבל המדע הוא המדע".

ניסויים במעבדה גילו גם כי נוגדנים אצל אנשים שנדבקו בזנים אחרים של נגיף הקורונה או שחוסנו נגד COVID-19 היו יעילים פחות בהשבתת הגרסה הקליפורנית. ובכל זאת, הגרסה הקליפורנית ככל הנראה לא תצליח להתחמק מהחיסונים הקיימים, כמו שמצליחה הגרסה הדרום אפריקנית לעשות בחלק מהמקרים.

ואם זה לא מספיק. ישנן עדויות מוקדמות מאוד לכך שהגרסה הקליפורנית עשויה להיות קטלנית יותר מזנים אחרים. כאשר צ'יו ועמיתיו ניתחו כ-300 מקרים של B.1.427 / B.1.429 בסן פרנסיסקו, הם מצאו כי אלו שנדבקו בגרסה זו היו בסיכון גבוה יותר למות מאשר אלו שנדבקו בזנים אחרים של נגיף הקורונה. אך בגלל גודל המדגם הקטן סביר שהתוצאות אינן משמעותיות סטטיסטית.

כמה חוקרים שלא היו מעורבים במחקר החדש אמרו כי נראה כי הגרסה הקליפורנית אינה מהווה איום גדול כמו גרסאות אחרות של נגיף הקורונה. "זה לא עניין גדול כמו האחרים", אמר ל"ניו יורק טיימס" ויליאם האנאג, אפידמיולוג מבית הספר צ'אן לבריאות הציבור בהרווארד. הוא ציין כי נראה כי הגרסה הקליפורנית לא ממריאה באזורים אחרים במדינה או בעולם, ואילו נראה שהמוטציה הבריטית משתלטת במהירות בכל מקום אליו היא מגיעה. כעת נותר לחכות לתוצאות מחקרים נוספים, שיראו האם הגרסה החדשה באמת מדבקת יותר ועלולה להשתלט על שאר הגרסאות במדינה ולייצר אתגר חדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully