וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 עצות של פסיכולוגים לירידה במשקל שבאמת עובדות

15.2.2021 / 9:44

כולם יודעים שירידה במשקל חייבת לכלול פעילות גופנית ושינויים בתפריט, אבל כל מי שניסה לדבוק בדיאטה ונכשל יודע שהמלחמה הזאת מתנהלת גם בזירה הפסיכולוגית. אז בדקנו איך פסיכולוגים מציעים לצלוח את האתגר - והתשובות מסקרנות

עלייה על משקל. ShutterStock
גם אצלכם המשקל קצת עלה? גבר על משקל/ShutterStock

אחרי שנה שלמה שעברה אצל רובנו בעיקר בין ארבעה קירות - המשקל העודף הפך אצל רבים לאחת הבעיות הדחופות שיש לטפל בהן לקראת החזרה לשגרה. כדי לטפל בבעיה הזאת - יש לפעול בכמה חזיתות - פעילות גופנית, שיפור התפריט, אבל גם (ובעיקר) עבודה על הראש. כי כולנו יודעים שדיאטות קמות ונופלות על אתגרים מנטליים כמו שליטה עצמית, דימוי גוף בעייתי, אכילה רגשית ועוד.

אז אחרי שמילאתם את המזווה במאכלים בריאים, נרשמתם לשיעורי יוגה בזום והתכתבם עם תזונאית כדי להבין איך למצוא תחליפים לא מגעילים לשוקולד ולחם - זה הזמן לגלות גם כמה עצות פסיכולוגיות שישפרו את הסיכויים שלכם להשיג את הגוף שאתם רוצים עוד לפני שייגמר החורף:

1. תבחרו בדיאטה שתוכלו לעמוד בה לאורך זמן
לאנשים קל מאוד להיכנס למשטר סופר-קפדני למשך כמה חודשים - אבל אז, אם לשפוט על פי רוב המחקרים שנערכו בתחום - רובם יחזרו במוקדם או במאוחר להרגלים הישנים שלהם ויתקשו לשמור על משקל יציב לאורך זמן.

הפסיכולוגית האמריקאית מלני גרינברג, כתבה על כך במאמר לאתר Psychology Today והדגישה כי כל תפריט שלא תוכלו לדמיין את עצמכם דבקים בו במשך שנים - נועד לכישלון - גם אם בטווח הקצר הוא יעזור לכם לרזות. לדבריה: "במקום לנסות להשיל כמה שיותר ממשקל הגוף שלכם בזמן הקצר ביותר - תבחרו בתוכנית תזונתית שתיהנו ממנה - ושסביר שתרצו להתמיד בה לא רק בגלל המשקל".

אסטרטגיה כזאת אמנם לא תגרום לכם להשיל עשרות קילוגרמים בכמה חודשים - אך היא גם תעזור להבטיח שלא תעלו בחזרה בזמן קצר בהמשך הדרך.

2. תשאלו את עצמכם הרבה יותר שאלות
כשאנחנו אוכלים גלידה באמצע הלילה, בכל לילה, יש לכך סיבה. הסיבה הזאת יכולה להיות רגשית ועמוקה מאוד - ולהסתתר במעמקי התודעה שלנו, הרבה מתחת לפני השטח. ד"ר קימברלי דניאלס, פסיכולוגית המתמחה בניהול המשקל, התראיינה לאתר Insider והסבירה שהרבה פעמים, ההרגלים התזונתיים שלנו יושבים על צרכים רגשיים עמוקים - וכדי לגלות מה מקורם, אנחנו צריכים להתחיל לשאול את עצמנו שאלות קשות.

"חשוב שנשאל את עצמנו למה אנחנו עושים את הדברים האלו, ממה אנחנו מתחמקים ולמה אנחנו מנסים להסיח את דעתנו. חשוב לשאול גם למה אנחנו מרגישים את הצורך לנחם את עצמנו עם אוכל. ברגע שמבינים את הסיבות והמניעים שלנו, אפשר להתחיל לטפל בבעיות האמיתיות ולשבור את ההרגלים האלו. לדוגמה, אם אנחנו אוכלים גלידה בכל לילה בגלל שאנחנו מרגישים בודדים - אפשר לחשוב איך לחזק את הקשרים החברתיים שלנו עם אחרים".

איור של אישה פותחת את המקרר בלילה. ShutterStock
למה אנחנו חשים צורך להתנחם באוכל? איור של אישה פותחת מקרר/ShutterStock

3. תסלחו לעצמכם הרבה יותר
לפעמים, דיאטה מרגישה כמו סידור של אבני דומינו - אם ביום אחד אנחנו לא מצליחים להשתלט על עצמנו ואוכלים מכל הבא ביד - אנחנו נסחפים למערבולת של אשמה ושיפוטיות שמפילה את כל מה שבנינו במשך שבועות - בצורה שאחר כך מקשה עלינו מאוד לחזור למסלול.

ד"ר ראיין פולר הוא פסיכולוג קליני ומנהל המרכז לבריאות התנהגותית בניו יורק, המתמחה בירידה במשקל. לדבריו, מה שהכי חסר למי שרוצים לרדת במשקל זה חמלה ויכולת לסלוח לעצמם. "אני עוזר למטופלים שלי לתרגל חמלה וקבלה עצמית", הוא אומר. "גם אם לפעמים הם עושים טעויות. אני עוזר להם להכיר בעובדה שהם תמיד יכולים להתחיל מחדש מחר - ושהנפילות הקטנות האלו הן חלק מהאנושיות שלנו".

4. אל תעברו את זה לבד
במחקר שנערך עוד בשנת 2005 על ידי מומחים מאוניברסיטת בראון ופורסם בכתב העת Journal of Consulting and Clinical Psychology, נמצא כי אנשים מצליחים יותר בירידה במשקל ובשמירה עליו כשהם עוברים את התהליך הזה עם חברים קרובים. החוקרים ציינו כי "חברים עוזרים לשמור עלינו כנים, אחראיים ומחויבים יותר. הם יכולים לתת לנו עצות להתמודדות עם הקשיים ולעודד אותנו להמשיך גם כשאנחנו שנייה מלוותר".

ואם כל החברים שלכם בורכו בגנים מעוררי קנאה ושנאה טבעית למאפים ולג'אנק - תמיד תוכלו למצוא בקבוצות בפייסבוק או בפלטפורמות אחרות אנשים שמתמודדים עם אותן הבעיות שלכם - ולייצר קשרים חברתיים חדשים שיתרמו לא רק לירידה במשקל - אלא אולי גם לשיפור היבטים נוספים בחייכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully