וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורונה גרמה לרבים מאיתנו לפנות להרגל המגונה הזה

2020 הייתה שנה קשה מאוד, ועושה רושם ש-2021 לא הולכת לעשות לנו חיים קלים יותר. רבים בישראל מדווחים על חרדות ולחץ וזה גורם לאחוזים גדולים מהם לעשן יותר

בווידאו: נתניהו מבהיר שנצטרך לשמור על ריחוק חברתי גם אחרי שיחרור הכלכלה/צילום: לע"מ

הלחץ החברתי, כלכלי ובריאותי שאוחז ברבים מאיתנו בשנה האחרונה מראה את אותותיו בכל מיני צורות. נתונים שנאספו בישראל הראו כי קיימת עלייה משמעותית של עשרות אחוזים, בעישון במהלך הקורונה - הן של סיגריות והן של קנאביס.

נתונים שהוצגו בכנס של בית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת חיפה הראו כי כמעט 30 אחוזים מהמעשנים סיגריות דיווחו שהם מעשנים יותר וכ-35 אחוזים ממעשני הקנאביס דיווחו כי הם מעשנים יותר.

במסגרת הכנס של בית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת חיפה הוצגו מחקרים שונים שערכו חוקרי וחוקרות בית הספר במהלך משבר הקורונה. פרופ' ליטל קינן בוקר, מנהלת המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות וחוקרת בכירה בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, הציגה נתונים מסקר בו השתתפו 2,580 משתתפים בשני מועדים: סוף הגל הראשון של מגפת הקורונה, פתיחת המשק והסרת המגבלות ותחילת ההגבלות של הסגר השני, עלייה בתחלואה החוזרת וכלה בסגר השני.

מתוצאות הסקר עולה כי בתקופת הסגר השני 12.8 אחוזים דיווחו על מצב של חרדה כללית לעומת 7.7 אחוזים שדיווחו על חרדה בסוף הסגר הראשון והסרת המגבלות. עוד נמצא כי 21.1 אחוזים דווחו על ירידה באיכות השינה, 28.6 אחוזים דווחו שמשקלם עלה מאז תחילת מגפת הקורונה ו-28,6 אחוזים דיווחו שהם מעשנים יותר.

גבר מעשן סיגריה בחוף, למרות האיסור על עישון במרחב הציבורי. פלאיה דל אינגלס, גראן קנריה, ספרד. 14 באוגוסט 2020. רויטרס
לחוצים יותר ומעשנים יותר. גבר מעשן בחוף הים/רויטרס

העליה בעישון סיגריות כאמור הצטרפה לעליה בעישון קנאביס. במחקר שערכה ד"ר שרון שניטמן יחד עם ד"ר נחמה לואיס מהחוג לתקשורת, ד"ר דניס רוזנברג מבית הספר לבריאות הציבור ובשיתוף פעולה עם מנהלי הפורום 'מגזין קנביס' בקרב 755 משתמשי קנביס מעל גיל 18 שמעשנים לפחות פעם בחודש, נמצא כי 35 אחוזים מהם דיווחו כי במהלך המשבר הם עישנו יותר קנאביס.

"רופאים ואנשים העוסקים בקידום בריאות בכלל צריכים לפתח התערבויות ספציפיות בכדי להבין את המקור של הלחצים השונים שנגרמים כתוצאה ממגפת הקורונה בכדי לפתח מנגנוני התמודדות בריאותיים כדי שיוכלו להימנע מעלייה בשימוש בקנביס", אמרה ד"ר שניטמן.

הקשר בין עישון לקורונה

בנוסף לכך, רק השבוע פורסם מחקר חדש של קינגס קולג' בלונדון שמביא עדויות חותכות לכך שעישון מחמיר את מחלת COVID-19. המחקר פורסם בכתב העת Thorax, ובדק האם קיים קשר בין עישון לחומרת COVID-19 על ידי ניתוח נתונים מאפליקציית מעקב אחר תסמיני קורונה. החוקרים מצאו כי למעשנים יש סיכון מוגבר לפתח סימפטומים של COVID-19 וכי הם נוטים יותר להגיע לבתי חולים בהשוואה לעמיתיהם שאינם מעשנים.

יתר על כן, למעשנים היה סיכוי גבוה יותר לדווח על תסמינים נוספים הקשורים ל-COVID-19. למעשנים היה סיכוי גבוה ב-29 אחוזים לדווח על עד חמישה סימפטומים ידועים של COVID-19, וסיכון של 50 אחוזים לדווח על יותר מ-10 תסמינים, בהשוואה ללא מעשנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully