וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה יציאה מבידוד אחרי פחות מ-14 יום עלולה להיות מסוכנת?

דוח חדש מהמרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב מראה כי אדם יכול להידבק במחלה גם אחרי 14 ימים מרגע החשיפה שלו לחולה מאומת. וגם - אחת השאלות הכי מסקרנות - האם חלה חובת בידוד למי שהתחסן נגד קורונה, מקבלת תשובה

בווידאו: נתניהו קורא לכבד את הסגר/עריכה: ניר חן

אומנם כולנו נכנסו עכשיו לסגר של שבועיים, אבל יש כאלה שנמצאים בימים אלה בבידוד עקב חשיפה לחולה מאומת, או שהם חולים בעצמם, והם לא יכולים לצאת מפתח ביתם אפילו לא להליכה קצרה.

החוק בישראל קובע כי מי שהיו במגע עם חולה מאומת חייבים להיות בבידוד 12 יממות מהמפגש האחרון עם החולה. לפני כשבועיים קיצרו את זמן הבידוד ל-10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות לנגיף הקורונה, הראשונה עם הכניסה לבידוד והשניה ביום ה-9 ממועד החשיפה. כאשר הפער המינימלי בין שתי הבדיקות יהיה לפחות 24 שעות. אבל האם זה באמת בטוח לכם ולסובבים אתכם?

למרות הקיצורים, יש סיכוי שיציאה מבידוד לפני 14 ימים מלאים יכולה להיות רעיון גרוע במיוחד. דוח חדש של ה-CDC שבחן 185 אנשים שקיימו קשר ביתי עם מישהו שנדבק ב-COVID-19 מצא כי אחד מכל חמישה מגעים ביתיים אלה יהפוך לסימפטומטי או יקבל תוצאות חיוביות של בדיקת COVID-19 בין היום ה-7 ליום ה-14 לאחר שהאדם בביתו חלה, למרות שנראה כי לא נדבק בשבוע הראשון.

"בקרב אנשים שנחשפו ל-COVID-19 במשק הבית, שהיו ללא תסמינים וקיבלו תוצאות בדיקת מעבדה שליליות עד 7 ימים לאחר הופעת הסימפטום בחולה, 19 אחוזים חוו תסמינים או קיבלו תוצאות בדיקה חיוביות בשבוע שלאחר מכן", נכתב בדוח. במילים אחרות, גם אם זה אולי נראה כאילו הצלחתם להתחמק מהנגיף בשבוע הראשון, אתם עדיין יכולים למצוא את עצמכם חולים בשבוע השני.

"אומנם קל יותר להקפיד על בידוד קצר יותר לאחר חשיפה ל-COVID-19, אך זה מהווה סיכון מסוים להעברה הלאה. אנשים שיוצאים מבידוד צריכים להמשיך להימנע ממגע קרוב ולעטות מסיכות כאשר הם נמצאים סביב אחרים עד 14 יום לאחר חשיפתם האחרונה", מסכמים כותבי המחקר.

האם מי שחוסן צריך בידוד?

שאלה מעניינת נוספת הקשורה לבידודים מגיעה בעקבות התרחבות החיסונים בארץ, ורבים תוהים האם אחרי שיקבלו את מנת החיסון השנייה הם יהיו פטורים מבידוד. על פי אתר משרד הבריאות אין חובת בידוד על מי שחוסן במנה השניה, אבל התשובה מעט מורכבת יותר.

מתן חיסונים בראשל"צ 30 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
האם מי שמחוסן במנה השניה עדין צריך להיות בבידוד אם נחשף לחולה?/ראובן קסטרו

"המערכת החיסונית שלנו צריכה זמן כדי 'ללמוד' את החיסון לפני שהיא מפתחת את אותו זיכרון חיסוני שיגן עלינו מפני הדבקה, לכן המנה הראשונה בהחלט לא מספקת את מלוא ההגנה מפני הנגיף", מסבירה ד"ר נטליה פרוינד, מרצה בכירה וראש המעבדה לנוגדנים הומאניים בפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל אביב. "לאחר המנה השניה, אנחנו גם צריכים לתת למערכת החיסונית שלנו קצת זמן (פחות מאשר אחרי המנה הראשונה, כשבוע עד-10 ימים) עד שנקבל את ההגנה הדרושה".

ד"ר פרוינד מציעה לכל מי שנמצא שבועיים אחרי המנה השניה לבקש מהקופה לבצע בדיקה סרולוגית שמוודאת שהוא אכן נושא בגופו נוגדנים כנגד נגיף הקורונה. הבדיקה הזאת היא פשוטה מאוד והיא היחידה שתצביע על חסינות לנגיף, וגם פטור מהצורך בבידוד.

"שאלת הבידוד תלויה בכמה גורמים: אחוז המחוסנים בארץ, ומתוכם כמה מקבוצות הסיכון השונות התחסנו. התשובה גם תלויה בהחלטה עקרונית איך מתייחסים לנגיף מרגע שאחוז גבוה של קבוצות סיכון מחוסן, ומה עלול להיות העומס על מערכות הבריאות אם הווירוס ממשיך להסתובב באוכלוסייה שהיא חלקית מחוסנת", מוסיפה ד"ר עדי שטרן מהמחלקה למיקרוביולוגיה מולקולרית וביוטכנולוגיה בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב, "עמדתי האישית היא שאם אחוז מספיק גדול של אוכלוסיות בסיכון מוגנות ממחלה, לא צריכה להיות חובת בידוד למחוסן שנחשף לקורונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully