וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה במדינה הזו מתים יותר אנשים מנולדים

נתונים מדרום קוריאה חושפים בעיה כלל עולמית של ירידה בפיריון. כעת, כשמגיפת הקורונה משתוללת יש חשש שהמספרים עוד יצנחו, ויש לכך השפעה דרמטית על הכלכלה והחברה

בווידאו: קוריאה הדרומית מחמירה את ההגבלות בעקבות עלייה בתחלואה/צילום: רויטרס

בפעם הראשונה אי פעם, דרום קוריאה רשמה יותר מקרי מוות מאשר לידות בשנת 2020 ועוררה חשש אמיתי במדינה שכבר אוחזת בשיעור הילודה הנמוך ביותר בעולם. רק 275,800 תינוקות נולדו בשנה שעברה, ירידה של 10 אחוזים לעומת 2019. בסביבות 307,764 בני אדם מתו. הנתונים גרמו למשרד הפנים לקרוא ל"שינויים מהותיים" במדיניותו.

אוכלוסייה הולכת ומתמעטת מעמיסה על המדינה מאוד. מלבד לחץ מוגבר על ההוצאות הציבוריות ככל שהביקוש למערכות בריאות ופנסיות עולה, אוכלוסיית נוער בירידה מובילה גם למחסור בעבודה מה שמשפיע באופן ישיר על הכלכלה. בחודש שעבר השיק הנשיא מון ג'ה-אין מדיניות שמטרתה לטפל בשיעור הילודה הנמוך, כולל תמריצים כספיים למשפחות.

לפי התוכנית, משנת 2022, כל ילד שנולד יקבל בונוס כספי של 2 מיליון וון קוריאני ששווי ערך לששת אלפים שקלים, בכדי לסייע בכיסוי הוצאות טרום לידתו, בנוסף לתשלום חודשי של 300,000 וון שחולקו עד שהתינוק יגיע לגיל שנה. התמריץ יגדל ל -500,000 מדי חודש החל משנת 2025.

הורים ממתינים לילדיהם הנבחנים לאוניברסיטה בתיכון בסיאול, קוריאה הדרומית, 3 בדצמבר 2020. AP
הורים ממתינים לילדיהם מחוץ לאוניברסיטה בסיאול/AP

בגדול, זה מכיוון שבדרום קוריאה, נשים נאבקות להשיג איזון בין עבודה לדרישות חיים אחרות. היון-יו קים היא אחת מהן. הבכורה מבין ארבע, היא חלמה להקים משפחה גדולה משל עצמה. אך בפני תנאים שאינם ידידותיים למשפחות בדרום קוריאה, היא שוקלת מחדש את תוכניותיה להביא ילדים לעולם. לאחרונה קיבלה עבודה חדשה וכעת היא חוששת להיעדר ממנה לטובת חופשת לידה. "אנשים אומרים לי שיותר בטוח לבנות את הקריירה שלי קודם", אמרה ל- BBC.

עליית מחירי הנדל"ן היא נושא מרכזי נוסף. קים מציינת כי עליית מחירי הנכסים במהירות מייאשת גם זוגות צעירים. "כדי להביא ילדים לעולם, צריך שיהיה לך בית משלך. אבל זה הפך לחלום בלתי אפשרי בקוריאה". נשמע לכם מוכר? קים גם לא משוכנעת מהתמריצים שמציעה הממשלה."יקר לגדל ילד. הממשלה שמספקת עוד כמה אלפים לא תפתור את הבעיות שלנו".

שיעור הפוריות בירידה

בחודש יולי האחרון פרסמו חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון בכתב העת המדעי The Lancet אזהרה כי "העולם אינו ערוך להתרסקות בשיעור הילודה הגלובלי שהשלכותיו על החברה צפויות לשמוט לסתות".
לדבריהם, משמעותה של הירידה בשיעור הפוריות היא שכמעט כל מדינה בעולם תסבול מדלדול באוכלוסייתה עד סוף המאה הנוכחית. אוכלוסיותיהן של 23 מדינות, בהן ספרד ויפן, צפויות להיחתך בחצי עד שנת 2100. המדינות גם יתמודדו עם הזדקנות דרמטית של האוכלוסייה, כשמספרם של האנשים שיגיעו לגיל 80 ישתווה למספרם של התינוקות שיוולדו.

שיעור הפוריות - המספר הממוצע של תינוקות שכל אישה יולדת - נמצא בירידה. אם הנתון הזה ירד מתחת ל-2.1 ילדים בממוצע, האוכלוסייה העולמית תתחיל להתכווץ. בשנות ה-50 של המאה הקודמת נשים ילדו בממוצע 4.7 ילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully