וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבייבי בום שיגיע אחרי הקורונה יהיה מהסיבות הלא נכונות

פעמים רבות, כשנה אחרי מלחמות או זמני משבר אנחנו חווים ילודה רבה יותר. דווקא במשבר הקורונה מומחים העריכו כי לא נראה בייבי בום, אבל מתברר שיש לא מעט מדינות בעולם שחוות אותו ממש עכשיו, והסיבה לכך לא משמחת

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

בעתות של מלחמות או משברים קשים, אנחנו רואים פעמים רבות תופעה של בייבי בום, שבה שיעורי הילודה עולים בהשוואה לתקופות אחרות. דווקא בתקופת הקורונה חזו מומחים כי לא נראה תופעה של בייבי בום בשל חוסר הוודאות הגדול, גם הבריאותי וגם הכלכלי. ובכל זאת יש סיכוי שילודה רחבה תתרחש בחלקים אחרים בעולם, כאשר הסיבה לכך היא לא הישרדותית או משמחת, אלא קשורה לכך שקרוב לשני מיליון נשים ונערות איבדו גישה לאמצעי מניעה ולשירותי הפלות במהלך המגיפה, בעיקר באיזורים עניים ברחבי העולם.

ארגון מארי סטופס אינטרנשיונל (MSI) חושף כי 1.9 מיליון נשים פחות ניגשו לשירותים שהארגון מספק ברחבי העולם בין ינואר ליוני בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הארגון הוא אחד הספקים הגדולים ביותר של שירותי בריאות לנשים בעולם ופועל בעשרות מדינות. דוח שפרסם הארגון צופה כי הדבר יגרום ל-900 אלף היריונות לא מכוונים, 1.5 מיליון הפלות לא בטוחות ויותר מ-3,000 מקרי מוות מיותרים של האם.

"באופן מדכא זה בכלל לא בלתי צפוי", אמרה ד"ר קלייר וונהאם, מומחית למדיניות בריאות עולמית בבית הספר לכלכלה בלונדון, לטלגרף. "ראינו את זה עם התפרצות האבולה, ראינו את זה עם התפרצות הזיקה. אני חושבת שזה צפוי מאוד. ממשלות היו יכולות לעשות משהו כדי למנוע מצב זה לו הן היו עוצרות לחשוב על סוגיות בריאות מינית ופוריות", הוסיפה.

סגרים מחמירים, סדרי עדיפויות של טיפול בנגיף, הפרעות בשרשרת האספקה באמצעי מניעה וחששות מפני זיהום במרפאה, כל אלה תרמו להפחתת הגישה לשירותי בריאות המין והפוריות.

לפי נתוני MSI, הודו היא כיום הסובלת הגדולה ביותר - עם 1.3 מיליון פחות נשים עם גישה לשירותים המסופקים על ידי הארגון. סקר מצא שכמעט שליש מהנשאלות בהודו המבקשות הפלה אמרו כי המרפאה באזורם הייתה סגורה ותשעה אחוזים דיווחו על זמן המתנה של יותר מחמישה שבועות. תת היבשת שאימצה את אחד הסגרים הקיצוניים בעולם, צפויה לראות מיליון הפלות לא בטוחות, 650 אלף היריונות לא מכוונים ו-2,600 מקרי מוות של אימהות כתוצאה מחוסר גישה לשירותי MSI בלבד.

נשים וילדים עם מסכות בניו דלהי שבהודו בשל העלייה בתחלואת נגיף הקורונה במדינה. 06 ביולי 2020. רויטרס
הסובלות העיקריות. אמא ופעוט בדלהי בהודו/רויטרס

הדוח הנוכחי מוסיף לגוף ההולך וגובר של ראיות המצביעות על כך ש"נשים נושאות את החלק העיקרי של האסון הגלובלי הזה", אמרה ד"ר רשמי ארדי, מנהל השירותים הקליניים בתוכנית הודו של MSI. היא הוסיפה כי בריאות מינית ופוריות "כבר נמצאת בראש סדר העדיפויות", אולם אצל שירותי בריאות הנמצאים תחת עומס עצום ברחבי העולם זה רק החמיר - במיוחד מכיוון שמדינות רבות, במיוחד באסיה, לא קבעו את בריאות האישה ותוכניות לרבייה כ"חיוניות" במהלך המגיפה. כלומר, הטיפול הושהה.

מוקדם יותר החודש אמר ארגון הבריאות העולמי כי שני שלישים מ -103 מדינות שנסקרו בין אמצע מאי לתחילת יולי דיווחו כי שירותי הבריאות המינית והפוריות השתבשו. קרן האוכלוסין של האו"ם (UNFPA) ניבאה כי העולם יכול לראות שבעה מיליון היריונות לא מכוונים כתוצאה מכך. מומחים רבים צופים כי הדבר יגרום לבייבי בום מכיוון שנשים אינן יכולות לגשת לשירותים חיוניים, בעוד האלימות במשפחה, שיעורי הנישואין והלידה בקרב בני נוער והפלות מסוכות שנערכות בבית נמצאים במגמת עלייה.

על פי הדיווחים, בחלקים של מערב אפריקה, הירידה של אמצעי מניעה מסוימים נפלה בכמעט 50 אחוזים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כך על פי פדרציית ההורות המתוכננת הבינלאומית (IPPF). ספקיות רבות המייצרות בין היתר אמצעי מניעה לנשים ניסו למצוא פתרונות כמו רפואה דרך הטלפון ומשלוחים ביתיים של אמצעי מניעה. למשל באוגנדה, MSI שיתפה פעולה עם UNFPA בכדי לספק אמצעי מניעה באמצעות אפליקצייה דומה לשירות שנותנת אפליקציית אובר, בעוד שבריטניה אפשרה לקחת כדורי הפלה בבית לאחר התייעצות טלפונית עם רופא.

עם זאת, כמה ממשלות שמרניות יותר הקשו על ההסתגלות למגבלות על ספקי הבריאות המינית והפוריות. אחת מהן היא ארה"ב - הדמוקרטיה הגדולה בעולם. מספר מדינות בהן טקסס, יוטה, איידהו, אלבמה - החליטו כנראה כי הפלות אינן שירות רפואי חיוני, ולכן לא ניתן לגשת אליהן במהלך מגיפת הקורונה. לטענת ד"ר וונהאם זה משמש כתירוץ למדיניות מגבילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully