וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורונה והיריון: מעבר הנוגדנים לעובר פוחת בטרימסטר השלישי

חוקרים שבדקו את מעבר הנוגדנים מאימהות שחלו בקורונה בזמן ההיריון לעוברים שלהן דרך השליה גילו שהוא פוחת משמעותית בטרימסטר השלישי להיריון וסמוך ללידה

בווידאו: ראשון לציון חיסנה אנשי הוראה מעל גיל 60/מערכת וואלה! NEWS

ההנחיות של ארגון הבריאות העולמי בעניין התמודדות עם משבר הקורונה העולמית כוללות התייחסות מיוחדת לנשים בהיריון, משום שהן נמצאות בקבוצת סיכון שעלולה לסבול מסיבוכים עקב מחלות של דרכי הנשימה. לאורך השנה האחרונה שבה השתוללה מגיפת הקורונה בכל רחבי העולם היו בין הנדבקים והנדבקות גם לא מעט נשים הרות. ונרשמו גם דיווחים של מקרים שבהם תינוקות נדבקו בנגיף מאמם עוד בהיותם ברחם.

לצד זאת, חוקרים גילו שגם נוגדנים נגד הנגיף יכולים לעבור מהאם לעובר בהיותו ברחם וכן לאחר הלידה בחלב האם. אך ממחקר חדש עולה שייתכן שמעבר הנוגדנים מהאם לעובר פוחת משמעותית ככל ששלב ההיריון מתקדם יותר. במחקר, שפורסם בכתב העת Cell, נמצא שמעבר הנוגדנים הספציפיים נגד הנגיף SARS-CoV-2 (שגורם למחלת Covid-19) דרך השליה הוא נמוך, וזה ניכר במיוחד בהדבקות שמתרחשות בשליש השלישי להיריון.

החוקרים ניתחו דגימות מחבל הטבור וכן דגימות דם שנאספו מנשים הרות במהלך החודשים הראשונים של המגיפה. הם השוו את המעבר של נוגדני קורונה בין האם לעובר לשתי מחלות נוספות של דרכי הנשימה שנגדן ניתנים חיסונים: שפעת ושעלת. הנוגדנים לשעלת ולשפעת נמצאו בכמות גבוהה יותר בחבל הטבור מאשר בדמה של האם. זה מעיד על מעבר יעיל מאוד של נוגדנים אל העובר ותרומה משמעותית ליצירת חיסון נגד המחלות הללו אצלו.

אישה בהריון מתקדם הולכת ברחוב עם מסיכה בזמן משבר הקורונה העולמי. ShutterStock
אישה בהיריון מתקדם הולכת ברחוב עם מסיכה/ShutterStock

עם זאת, במקרה של נוגדני הקורונה, התמונה שהתגלתה היתה שונה. רמת הנוגדנים הספציפיים לנגיף SARS-CoV-2 היתה נמוכה יותר בחבל הטבור מאשר בדם של האם - מה שמעיד על מעבר לא יעיל של נוגדנים אל העובר.

המעבר הנמוך של נוגדני הקורונה עשוי להיגרם בשל הבדלים בתהליך הגליקוזילציה שלהם. גליקוליזציה היא תהליך שבו פחמימה מתווספת לאזור ה-Fc של הנוגדן (זהו האזור של הנוגדן שמתקשר עם המערכת החיסונית). אותו אזור יודע להיקשר גם לקולטנים מתאימים אצל העובר, וזה מה שמאפשר את מעבר הנוגדנים מהאם לעובר. הגליקוליזציה של הנוגדנים משפיעה על המעבר של שלהם דרך השליה, ותהליכי גליקוליזציה שונים מקבלים עדיפות שונה במעבר הזה.

אילוסטרציה. ShutterStock
רמת הנוגדנים בחבל הטבור היתה נמוכה יותר מאשר בדם האם. עובר ברחם/ShutterStock

החוקרים מצאו שהנוגדנים הייחודיים לחלבון ה-spike של נגיף הקורונה עוברים גליקוליזציה שונה מהרגיל, וזה עשוי להיות ההסבר לכך שהעברתם לעובר משתבשת. מדובר מן הסתם בממצא לא מעודד, אך היו גם נקודות חיוביות במחקר: ראשית, אף אחד מהתינוקות שנולדו במסגרת המחקר לא נדבק ב-Covid-19. בנוסף, נראה שההבדל בגליקוליזציה לא שיבש את מעברם של נוגדנים לנגיפים אחרים בשליה.

בנוסף, החוקרים לא מצאו ירידה ביעילות המעבר של נוגדנים בקרב נשים שנדבקו בקורונה במהלך השליש השני להיריונן, אלא רק באלה שנדבקו בשליש האחרון. הם משערים שייתכן שההבדל הזה נובע משינויים שנגרמו עקב עלייה בדלקתיות והשפיעו על הגליקוליזציה ואשר הספיקו להיפתר בהדבקות המוקדמות יותר (הדבקות בשליש השני).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully