וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם טיפול החירום הזה יכול למנוע הדבקה לאחר חשיפה?

מדענים בבריטניה מזריקים שני סוגים של נוגדנים לאנשים שנחשפו לחולה מאומת, בתקווה שהטיפול ימנע מהם לפתח מחלת Covid-19. "הזריקה מדלגת על השלב שבו הגוף שלכם צריך לעשות את העבודה הקשה"

בווידאו: החלה הפצת החיסונים של פייזר בצרפת/צילום: רויטרס

עשרה אנשים קיבלו טיפול בנוגדנים כתגובת חירום לאחר שנחשפו והיו במגע הדוק עם חולה קורונה מאומת בטווח של 8 ימים. המטופלים קיבלו זריקת נוגדנים במסגרת בחינה של פרוטוקול חירום חדש, בתקווה שטיפול הנוגדנים יוכיח את עצמו כיעיל במניעת הדבקה לאחר חשיפה, ויוכל לשמש כאמצעי להגן על מי שטרם חוסנו ובעיקר על מי שלא ניתן לחסן אותם מסיבות שונות בחיסוני הקורונה החדשים.

הניסוי מתקיים בבתי החולים האוניברסיטאים של יוניברסיטי קולג' בלונדון בפיקוח שירותי הבריאות הממשלתיים בבריטניה, ומטרתו לבדוק האם זריקה שמכילה שני סוגים של נוגדנים יכולה למנוע מאדם שנחשף לנגיף הקורונה לפתח את מחלת Covid-19, או לכל הפחות למנוע ממנו לפתח מחלה קשה.

אמנם מבצעי חיסון המוניים יצאו לדרך ברחבי העולם, במטרה לחסן אחוזים נרחבים ככל שניתן מהאוכלוסיות, אך יקח מספר שבועות עד שמי שקיבל את החיסון יהיה מוגן באופן אפקטיבי. אולם, טיפול הנוגדנים הנוכחי, שפותח על ידי חברת התרופות אסטרה-זניקה, אמור להצליח לנטרל את הנגיף באופן מיידי, ולאחר מכן לספק למטופל הגנה פעילה מפני הנגיף למשך שנה שלמה.

מתחסנת בת 90, מקבלת חיסון נגד קורונה של חברת פייזר בהמילטון, סקוטלנד, בריטניה. רויטרס
הטיפול הניסיוני עשוי להיות שימושי במיוחד עבור חוסים ועובדים בבתי אבות. בת 90 מקבלת את החיסון של פייזר בסקוטלנד, בריטניה/רויטרס

הטיפול הניסיוני עשוי להיות שימושי במיוחד עבור סגל רפואי, עובדים וחוסים בבתי אבות, שמצויים בסיכון חשיפה גבוה לנגיף, וכן עבור אוכלוסיות רגישות שלא יכולות לקבל את החיסון. בנוסף, טוענים מדענים, טיפול הנוגדנים עשוי למנוע התפרצויות נקודתיות של הנגיף בעקבות מקרים בודדים, בתנאים שעלולים להתלקח מהר כמו למשל במעונות סטודנטים.

את המחקר מובילה ד"ר קתרין הוליהאן, שמקווה לגייס לטובת המחקר 1,000 מתנדבים. היא ועמיתיה מחפשים במיוחד מתנדבים מאזורים שבהם סיכויי החשיפה גבוהים במיוחד, כמו בתי חולים ומעונות סטודנטים. מי שירצו להגיש מועמדות להשתתף במחקר יצטרכו לספק הוכחות לכך שאדם בסביבתם הקרובה הוא חולה מאומת.

"תרומת נוגדנים"

הזריקה היא למעשה "תרומת נוגדנים" - "היא מדלגת על השלב שבו הגוף שלכם צריך לעשות את העבודה הקשה" (כדי לייצר אותם), הסבירה ד"ר הוליהאן. "אנחנו יודעים ששילוב הנוגדנים האלה יכול לנטרל את הנגיף, ולכן אנחנו מקווים להוכיח שמתן הטיפול הזה בזריקה מספק למעשה הגנה מיידית מפני התפתחות של מחלת covid-19 באנשים שנחשפו לנגיף - כלומר, בשלב שכבר מאוחר מדי לתת להם את החיסון", אמרה.

ד"ר הוליהאן הוסיפה עוד כי הטכניקה הזאת נמצאת כבר בשימוש לטיפול בחשיפות לנגיפים אחרים - כמו כלבת, ומקרי חשיפה לאבעבועות רוח בנשים הרות.

הכנות להגעת החיסונים לקורונה בבית חולים באינדיאנה, ארצות הברית, 12 בדצמבר 2020. רויטרס
מקווים להוכיח שזריקת הנוגדנים מספקת הגנה מיידית מפני התפתחות מחלה וכן הגנה עתידית מהדבקה לשנה. הכנות להגעת החיסונים בבי"ח באינדיאנה, ארה"ב/רויטרס

ניסוי נוסף שמתנהל בימים אלה ביוניברסיטי קולג' באותה זריקת נוגדנים, מבקש לבחון האם היא יכולה לשמש כאמצעי מניעתי עוד לפני החשיפה לחולה מאומת (בדומה לחיסון). אפיק טיפולי זה עשוי להיות שימושי במיוחד לטיפול באנשים עם חסר חיסוני או שעוברים טיפולים המדכאים את המערכת החיסונית, כמו חולי סרטן המקבלים טיפולים כימותרפיים, למשל.

הרבה יותר יקר מחיסון

ד"ר ניקי לונגלי, מומחה למחלות זיהומיות המפקח על הניסוי בנוגדנים עוד טרם החשיפה לנגיף אמר כי הטיפול נבדק על נסיינים עם מצבים רפואיים כמו סרטן ו-HIV, שעלולים לפגוע ביכולתה של המערכת החיסונית להגיב לחיסון. "אנחנו רוצים להבטיח גם לאנשים שעבורם החיסון הוא לא אופציה שאנחנו יכולים לספק להם הגנה חלופית יעילה באותה מידה".

עם זאת, ד"ר הוליהאן הדגישה שזריקת הנוגדנים אינה מוצעת כאלטרנטיבה מתחרה לחיסון, בין השאר משום שמדובר באפשרות יקרה הרבה יותר מחיסון. תוצאות ראשוניות של שני הניסויים הבריטיים שמתקיימים בימים אלה בזריקת הנוגדנים צפויות להתפרסם באביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully