וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם פתיחת התיכונים מסכנת את הבריאות שלנו?

חוקרים מאוניברסיטאות בן גוריון והרווארד בחנו את קצב ההדבקה בקורונה אצל ילדים מרגע פתיחת בתי הספר בפלורידה, וגילו כי בגילאי 14-17 - הזום עדיין הכרחי

בווידאו: ועדת החינוך החליטה - תלמידי ה'-י' ילמדו בבית הספר בסגר/צילום: ערוץ הכנסת

הסגר השלישי שאמור להתחיל היום (ראשון) אחר הצהריים שונה מאלו שקדמו לו: הפעם מערכת החינוך נשארת פתוחה. בעוד שיש המון יתרונות לחזרת התלמידים, בכל הגילאים, למסגרות - חברתיים, רגשיים ולימודיים - קיים חשש אמיתי כי בתי הספר יהפכו ל"מדגרות קורונה" ויאיצו את ההתפשטות בקהילה. החשש הזה מקבל היום חיזוק נוסף לאור מחקר ישראלי שקובע כי פתיחת התיכונים ללימודים פרונטאליים מעלה משמעותית את סיכוי ההדבקה בנגיף הקורונה.

חוקרים מאוניברסיטאות בן גוריון בנגב והרווארד בחנו את קצב ההדבקה בנגיף הקורונה בילדים לאחר פתיחת בתי ספר במדינת פלורידה. הם גילו כי במחוזות בהם פתחו את בתי הספר ללימודים, נצפתה עלייה בקצב ההידבקות בנגיף הקורונה, במיוחד בגילאי התיכון, לעומת מחוזות בהם בתי ספר לימדו מרחוק. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Archives of Disease in Childhood.

מדינת פלורידה היא המדינה היחידה שאוספת נתוני תחלואה מתאימים על פי גיל, ולכן החוקרים בחנו את קצת ההתפשטות שם. אורן מירון, דוקטורנט במחלקה לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, עקב אחר נתוני תחלואה במשך 10 ימים לפני פתיחתם מחדש של בתי הספר ללימודים פרונטאליים, ובמשך 20 ימים נוספים לאחר פתיחתם מחדש. כאמור, הוא מצא שמחוזות שפתחו בתי ספר ללימוד פיזי דיווחו על עלייה בהדבקות בנגיף הקורונה, במיוחד בטווח הגילאים 14-17. מחוזות בהן בתי ספר לימדו מרחוק, לא ראו עלייה בהדבקות הקורונה.

קצב העלייה בהידבקות בפלורידה. אוניברסיטת בן גוריון,
גרף המראה את העלייה בקצב ההידבקות בפלורידה, לפי ימים/אוניברסיטת בן גוריון

"לניתוח שלנו יש השלכות משמעותיות עבור כל מדינה המנסה לקבל החלטה אם לפתוח פיזית את בתי הספר בעוד הם נלחמים בשיעורי ההדבקה", אמר מירון עם פרסום התוצאות, "החיסונים לא יינתנו לילדים בתחילה ולכן יש חשיבות עליונה לצמצם את שיעורי ההדבקה באמצעות סגירת בתי ספר".

המחקר הנוכחי הוא לא הראשון שמדגיש כי ילדים גדולים יותר נמצאים בסיכון גבוה יותר. לפי דיווח של ה-CDC, מתבגרים בגילאי 12 עד 17 נמצאים בסיכון כפול להדבק בקורונה מאשר ילדים בגילאי 5 עד 11. בנוסף, העלייה בתחלואה בקרב תלמידי בית ספר עלולה להיות מדאיגה במיוחד לאור העובדה שילדים אינם מראים סימפטומים למחלה. מחקר שפרסמנו בשבוע שעבר, שכלל יותר מ-2,400 ילדים שנמצאו חיוביים ל-ב-COVID-19, מגלה כי שליש מהילדים שאובחנו עם COVID-19 היו ללא תסמינים.

תלמידים חוזרים ללימודים, חטיבת ביניים השרון, רעננה, 6 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
בחירה בין שתי אפשרויות לא טובות. תלמידים חוזרים ללימודים ברעננה/ראובן קסטרו

מנגד, ילדים, גם אם הם בני 14-17, משלמים מחיר כבד על הניתוק החברתי שנכפה עליהם בשנה האחרונה, ורבים מהם גם מתקשים ללמוד מרחוק בתנאים הקיימים היום. כך, שיותר משהמחקר הזה מעיד על כך שצריך לסגור את בתי הספר, הוא מעיד על כך שחייבים לשפר את מערך הלמידה מרחוק ולשכלל אותו כך שיענה גם על צרכים רגשיים.

"המחקר מעיד שכדאי לבחון את הרחבת הלימוד מרחוק בבתי ספר, באופן מונגש ומותאם לחלקי האוכלוסייה השונים בדגש על אזורים שאינם ירוקים ובמיוחד בגילאי התיכון", אמר פרופ' נדב דוידוביץ', ראש ביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, "הצורך לכך בישראל מתחזק לאור העלייה בהדבקות הקורונה, והעדר היכולת לחסן את רוב התלמידים בשל גילם הנמוך. למערכת החינוך חשיבות רבה בהתפתחות הקוגניטיבית והנפשית של הילדים, ויש להשקיע את המשאבים הנדרשים בתקופה המורכבת בה אנחנו נמצאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully