וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עטיית מסיכה משומשת יכולה להיות גרועה יותר מללכת בלי מסיכה כלל

יש מקום לאופטימיות כשהחיסונים לקורונה כבר עושים דרכם למחוסנים, אך המסיכות שהפציעו בחיינו השנה, ישארו איתנו עד האביב הבא לפחות. כעת, מחקר מצא כי אם עוטים את אותה מסיכה חד פעמית במשך כמה ימים זה מצמצם את ההגנה שלה משמעותית

מהי הדרך הנכונה ללבוש מסיכת פנים?/באדיבות היחידה למניעת זיהומים במרכז הרפואי העמק

אתם אולי לא תודו בזה, אבל כולנו עוטים את אותה מסיכה חד פעמית מספר ימים רצוף ומעטים האנשים שמחליפים אותה מדי יום. על פי מחקר חדש עטיית מסיכה חד פעמית משומשת יכולה להיות פחות יעילה בהגנה מפני נגיף הקורונה. החוקרים בחנו מסיכות כירורגיות תלת שכבתיות, שנפוצות מאוד בקרב אנשי מקצוע בתחום הבריאות, ואצל כולנו למעשה.

החוקרים גילו שכאשר הן חדשות, המסיכות הללו יכולות לסנן כמעט שלושת רבעי מהחלקיקים הזעירים המשתהים באוויר והאחראים העיקריים להדבקות בקורונה. אך כאשר משתמשים בהן יותר מפעם אחת הן מסננות רק רבע מהטיפות הזעירות מכיוון שהמסיכות מתעוותות ונשחקות ככל שעוטים אותן.

הצוות, מאוניברסיטת מסצ'וסטס ואוניברסיטת קליפורניה, אומר כי הממצאים מספקים ראיות מדוע יש לשקול גורמים אלה כאשר בוחנים את ההגנה שהן מספקות. בנוסף, החוקרים מציעים להכניס זאת לסל השיקולים כחושבים על עיצוב מסיכות חדשות.

"טבעי לחשוב שעטיית מסיכה, בין אם חדשה או ישנה, צריכה להיות תמיד טובה יותר מכלום", אמר אחד ממחברי המחקר ד"ר ג'ינקסיאנג שי, מומחה להנדסה ביו-רפואית. "התוצאות שלנו מראות כי אמונה זו נכונה רק לגבי חלקיקים גדולים מחמישה מיקרומטר, אך לא לגבי חלקיקים עדינים הקטנים מ-2.5 מיקרומטר".

מסיכות תלת שכבתיות חד פעמיות מורכבות משכבה פנימית עשויה מחומר סופג, שכבות האמצעיות המשמשות כפילטר והחלק החיצוני עשוי מחומר שאינו סופג.

מסיכות N95 ומסיכות כירורגיות חד פעמיות. ShutterStock
להחליף מסיכה בכל יום. מסיכות חד םעמיות וכירורגיות/ShutterStock

לצורך המחקר, שפורסם בכתב העת Physics of Fluids, הצוות פיתח דגם מחשב של אדם החובש מסיכה כירורגית משומשת עם קפלים. לאחר מכן הם בדקו את התנהגותם של אירוסולים, טיפות נוזל זעירות וחלקיקים שיכולים להתעכב באוויר.

הם בדקו היכן אירוסולים נחתו על המסיכה ועל הפנים, ואם הם עשו את דרכם לתוך האף או לריאות. הכלי הראה שכאשר אנשים עוטים מסיכות, הן משנות את הדרך בה האוויר זורם סביב הפנים. חוקרים מצאו כי האוויר אינו נכנס דרך האף והפה בנקודות ספציפיות, אלא דרך כל שטח המסיכה במהירות נמוכה. לאחר מכן הם בדקו את יעילות הסינון של מסיכות כירורגיות חדשות.

החוקרים גילו שכאשר מדובר במסיכות חדשות, הן יכולות לסנן 65 אחוזים מהחלקיקים, אך כאשר משתמשים בהן כמה פעמים, הן יכולות לסנן רק 25 אחוזים. משמעות הדבר היא שמסיכה, כשהיא חדשה, מציעה הגנה טובה, אך עטייתה מספר פעמים יכולה להיות גרועה יותר מאשר לא לעטות מסיכה כלל.

החוקרים סבורים שזה בגלל שקפלי המסיכה הכירורגית משפיעים על דפוסי זרימת האוויר, וכאשר משתמשים בהם שוב ושוב, הם משנים צורה ויעילותם פוחתת. לצורך מחקר עתידי, הצוות מקווה ללמוד כיצד צורות המסיכה השונות משפיעות על ההגנה."אנו מקווים שרשויות בריאות הציבור מחזקות את אמצעי המניעה הנוכחיים לריסון העברת COVID-19, כמו בחירת מסיכה יעילה יותר, עטיה שלה כראוי להגנה הגבוהה ביותר, והימנעות משימוש במסיכה כירורגית בשימוש מוגזם או שפג תוקפה", אמר שי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully