וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הקור: 4 סיבות חשובות להתעמל גם בחורף

החורף הוא התירוץ האולטימטיבי להוריד הילוך בפעילות הגופנית. לא רק שקר ורטוב בחוץ - גם חלק מהאנשים מאמינים שההתעמלות אף תגרום להם לחלות. אז זה הזמן לנפץ את המיתוס המוכר הזה ולהבין כמה בריא להתאמן דווקא בעונה הקרה

מאמן הכושר אור גרמן מציג אימון קצר לבטן שטוחה/צילום: אור גרמן

אחרי יותר מדי חודשים דביקים, לחים ומעיקים - אנחנו סוף סוף זוכים לשנות קצת את האווירה. פתאום, איך שמתקרר בחוץ, גם התחושה הפנימית של רבים מאיתנו משתנה. פתאום הכירבולית על הספה בסלון הרבה יותר מפתה, המאכלים הלא בריאים הם הנחמה המושלמת וגם איום הקורונה הופך בסך הכול לעוד תירוץ מעולה לא לצאת מהבית.

אבל למעשה, דווקא העונה שבה רבים מוותרים לעצמם על אימונים גופניים כדי להתכרבל בבית מול הטלוויזיה, היא זו שבה פעילות גופנית יכולה להשפיע עליהם הרבה יותר - ולטובה כמובן. אז אם אתם רוצים להמשיך ולהשתמש בחורף כתירוץ להתעצל, כדאי שתפסיקו לקרוא - כי אנחנו הולכים להפריך את הטענה הזאת בעזרת חמישה טיעוני נגד סופר-משכנעים:

1. זה החיזוק המושלם למלחמה במחלות החורף

מרגישים את הגרון מתחיל לעקצץ ואת הנזלת מתחילה למלא את האף? במצב כזה כנראה שהדבר הראשון שתרצו לעשות יהיה לשכב במיטה ולרחם על עצמכם - אבל זה, תאמינו או לא, דווקא התזמון המושלם להזיז את עצמכם.

בניגוד למה שהרבה אנשים חושבים, פעילות גופנית בקור לא תגרום לכם להתקרר - אלא בדיוק להיפך. מחקר שנערך ב-2006 בקרב נשים בגיל העמידה מצא שכשהנשים הלכו או רצו במשך שעה שלמה הן חוו הקלה בתסמיני ההצטננות. החוקרים ציינו כי פעילות גופנית יכולה להאיץ את פעילות ההורמונים בגוף ולגרום להגברת הייצור של כדוריות דם לבנות שמחזקות את מערכת החיסון.

עם זאת, פעילות אינטנסיבית מאוד בזמן מחלה יכולה דווקא להחליש את הגוף ולהאריך את זמן ההחלמה. אז אם אתם ממש חולים - אולי עדיף לוותר על אימון משמעותי שיתיש אתכם עוד יותר.

2. זה אפילו עשוי לשפר את ההתגוננות מקורונה

בחודשים האחרונים פורסמו כמה מחקרים שמציעים כי מחסור בוויטמין D עשוי להגביר את הסיכון לסיבוכים ולתמותה בעקבות מחלת הקורונה. על אף שהתוצאות לא חד משמעיות, מחסור בוויטמין D ידוע כבר שנים כגורם שעשוי להשפיע על הסיכון למחלות שונות, בדגש על מחלות בדרכי הנשימה העליונות.

למעשה, ישראלים רבים סובלים ממחסור בוויטמין הזה, למרות שקל מאוד להשלים אותו בחשיפה של רבע שעה לשמש בכל יום. למרבה המזל, בעוד שבאירופה לפעמים עוברים שבועות ארוכים עד לימים שמשיים בחורף - בארץ זה קורה כמעט בכל יום גם בעונה הזאת. לכן, אם תנצלו את הזמן הזה שבו קרני השמש מפציעות לאימון גופני - תוכלו לחזק את הבריאות שלכם בעוד מובן חשוב ומשמעותי.

מתוך "שקרים קטנים גדולים". Giphy
קשר הדוק בין פעילות גופנית ומצב רוח טוב. נשים רצות בים/Giphy

3. זו דרך מעולה לנצח את העצבות שכל כך נפוצה עכשיו

אם לא היו לנו מספיק סיבות להיות עצובים ומדוכדכים עד עכשיו - בשבועות האחרונים קיבלנו עוד סיבה שנתפסת בעיני רבים כבלתי נמנעת. על פי ההערכות, כ-20 אחוזים מאיתנו סובלים ברמה כזו או אחרת מתופעה המכונה "דיכאון חורף" או בשמה המקצועי והאירוני באנגלית - SAD (Seasonal Affected Disorder).

לאורך השנים, פורסמו מחקרים רבים שמצביעים על הקשר בין פעילות גופנית לבין שיפור המצב הנפשי. סקירה השוואתית, שפורסמה ב-2017 ובחנה 38 מחקרים בנושא, מצאה כי מספיק להתאמן בין 10 ל-30 דקות כמה פעמים בשבוע כדי להבחין בשיפור ניכר במצב הרוח בעקבות ההתעמלות. במציאות שבה רובנו גם ככה נמצאים בבית ולא עושים יותר מדי - זה יכול לעשות הבדל משמעותי שישפיע על האופן שבו נעבור את החודשים המאתגרים שלפנינו.

4. זה שורף יותר קלוריות

אז נכון, אנחנו מתעמלים כדי להיות בריאים ורגועים יותר - אבל בואו נודה באמת - אחת המטרות המרכזיות של הפעולה הזאת בעיני רבים היא פשוט לשרוף קלוריות. ובכן, מחקר שנערך בנושא ופורסם בכתב העת Human Biology מצא שכשאנחנו מתעמלים בסביבה קרה, אנחנו שורפים יותר קלוריות מאשר באימון בסביבה חמה.

במחקר מצאו כי המשתתפים שרפו יותר קלוריות בשיעור של 34 אחוזים בממוצע, כשביצעו הליכה ברגל בטמפרטורה של (10-) עד (5-). הסיבה לכך, מערכיים החוקרים, טמונה בכך שבסביבה קרה, הגוף שורף קלוריות גם בניסיון לחמם את עצמו. ובכן, אנחנו יודעים שגם בשיא החורף בישראל כנראה לא נגיע למידות החום האלו, אך המחקר הזה מוכיח שהאימון בקור לא יפגע בתוצאות שלכם - אלא רק יסייע להן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully