וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמי חנוכה יכולים להיות אחד הדברים הכי טובים שקרו לילדים שלכם

לאה שטרן

11.12.2020 / 7:55

ולא, לא מפני שהם יוכלו לקנות עוד ממתק או עוד קלפים של בראול סטארס, אלא כי מדובר בהזדמנות מעולה ללמד אותם כלכלה נבונה. כך תעשו את זה נכון

ילד עם קופת חיסכון אילוסטרציה. ShutterStock
בדרך להיות מבוגר אחראי. ילד מחזיק קופת חיסכון/ShutterStock

חנוכה ממש עוד רגע איתו כאן, ולצד הסופגניות, הלביבות והסביבונים, יש עוד מנהג אחד שהילדים שלנו מחכים לו בקוצר רוח - דמי חנוכה. המנהג לתת לילדים כסף בחנוכה הוא יותר מסתם פינוק רגעי, מדובר בהזדמנות נפלאה להתחיל ללמד את הילדים שיעור חשוב בהתנהלות כלכלית.

כהורים, התפקיד שלנו, בין שאר המשימות, הוא להכשיר את הילדים שלנו להתנהלות עצמאית ואחראית, הן בהיותם בוגרים והן כשהם עדיין ילדים. חינוך להתנהלות כלכלית נבונה יאפשר לילדים שלנו לרכוש מיומנויות משמעותיות לחיים, כמו אחריות, בחירה שקולה, יכולת תעדוף, התמודדות עם מציאות בלתי רצויה, התנהלות בצורה מיטיבית בתוך מסגרת תקציב נתונה ועוד. הנה כמה עצות שיאפשרו לכם להפיק את המיטב מההזדמנות הזו:

1. התמודדות עם תסכול
כאשר הילדים שלנו מקבלים דמי חנוכה מאיתנו או מבני המשפחה, הם מאושרים עד הגג. רבים יבקשו שניקח אותם לחנות הצעצועים/בגדים/מחשבים, שבה הם בטוחים שיצליחו לרכוש את כל מה שעולה על רוחם. הם כבר מדמיינים איך הם חוזרים הבית עם חצי חנות לפחות. נכונה להם, כמובן, אכזבה מרה וסביר שבחנות הילדים יראו שהכסף שלהם מספיק לפחות מוצרים ממה שציפו.

יש כאן שיעור חשוב בהבנת הערך של הכסף. התפקיד ההורי שלנו כאן הוא ללוות אותם בסיטואציה ולאפשר להם בחירה גם במצב של מציאות בלתי רצויה: להסתפק בפחות ממה שהתכוונו, להמשיך לחסוך או לבחור במוצר שונה וזול יותר ממה שרצו לרכוש.

2. חסכון מול בזבוז
כדאי לקנות לילדים קופה שבה הם ישמרו את הכסף הפרטי שלהם. הילד ילמד לגלות אחריות לשמור על כספו, וביכולתו להחליט האם יבזבז את הכסף שבקופה, או שאולי כדאי לו לשמור אותו ולחסוך, על מנת שיוכל בעתיד לרכוש דבר יקר יותר. יש כאן למידה של דחיית סיפוקים ויכולת הצבת מטרות שהיא משמעותית לשכלול היכולות של הילד בפן הכלכלי ובכלל. ואגב, לא פעם אנו "נתקעים" בלי כסף קטן ואז אנו לווים מהקופות של הילדים. במקרה כזה, חשוב שניידע אותם שלקחנו מהם כסף וכמובן גם בעת החזרת הסכום לקופה.

דמי כיס קופת חיסכון. ShutterStock
שיעור בדחיית סיפוקים. ילדה סופרת את הכסף שחסכה/ShutterStock

3. בחירה נבונה
כאשר הילד שלנו יתלבט מה לרכוש מבין כמה מוצרים או מותגים, נוכל ללמד אותו לבחון את הכדאיות. מושגים כמו גודל אריזה, כמות, משך הזמן שהמוצר יעבוד, אחריות, מרכיבי המוצר וכדומה, הם מונחים חשובים שיסייעו לילד שלנו ללמוד לקבל בחירה אחראית ושקולה. יכולת זו ניתן ללמד בכל רכישה, אפילו בעת ביקור משותף בסופר. שם נוכל להתייעץ עם הילד למשל איזה קורנפלקס או עוגיות משתלם לנו יותר לקנות. שיקולים אלה יסייעו לילד שלנו ללמוד כיצד להתנהל בתוך מסגרת תקציבית נתונה. התנהלות שתסייע לילד שלנו בהתנהלות היומיומית בהיותו בוגר.

4. יש לי המון כסף בקופה
ילדים צעירים מתרשמים מאד מכמות המטבעות שצברו. זה "נחשב" בעיניהם יותר מכמה שטרות. לכן, חשוב שנלמד את הילד לספור ולחשב את הסכום שקיבל, נלמד להבחין בין ערך של מטבע לעומת שטר, ונלמד מה המשמעות של כל מטבע ושטר, בהתאם לגודל המטבע ולצבע השטר. נוכל לתרגל את המשמעות הכספית של הילד גם בעת שהוא קונה מכספו, וגם כשהוא מתלווה אלינו לקניות שלנו.

ילד בחנות צעצועים אוחז ביד של אמא שלו. ShutterStock
ובסוף זה גם כיף. ילד בחנות צעצועים/ShutterStock

5. לדבר על כסף בבית
ככל שבבית שלנו הנושא הכלכלי אינו "טאבו", כך גדלים הסיכויים שהילד ידע להשתמש בתבונה בדמי החנוכה ובכלל בכספו האישי. חשוב מאד שהילדים שלנו יבינו את ההתנהלות הכלכלית שלנו, כהורים. מדוע קנינו את מה שקנינו, מה החלטנו לדחות למועד מאוחר יותר ועל מה החלטנו לוותר, אם בשל אילוצים כלכליים ואם בשל החלטה עקרונית המתבססת על הערכים שלנו. תיווך ההחלטות שלנו יסייע לילדים להעריך את המאמץ שאנו עושים כדי להתפרנס, מול האתגר שלנו להתנהל בצורה אחראית בהתאם ליכולות שלנו.

מתי מתחילים לתת דמי כיס?

כדאי להתחיל לתת דמי כיס לילדים בגילאי בית הספר היסודי. תחילה, ניתן להם עודף שנשאר מקניה משותפת או סכום לטיפ שביקשנו לפרוט. זאת, בעיקר, כדי לתרגל את המשמעות של כסף, את התחושה שלו ואת החשיבות שבשמירה עליו.

בגילאי 8-9 אפשר להתחיל במנהג קבוע שבו הילד או הילדה מקבלים סכום קבוע ולא גבוה מדי אבל כדאי שיהיה ידוע מראש ויתוזמן לפעם בשבוע או פעם בחודש. אם קבענו, חשוב לעמוד בהסכם ולהעביר את הסכום בזמן. אם יש עיכוב - נעדכן. הדבר נכון גם לנערות ונערים בגיל ההתבגרות, רק שאז - בהלימה לגובה ההוצאות על מפגשים חברתיים, בילויים וקניה של משחקי וידיאו, בגדים או לימודי נהיגה - הסכום עולה.

בכל הגילאים, נקח בחשבון שהמטרה שלנו בהענקת דמי כיס היא חינוכית ולא רק כלכלית. היא מסייעת לילדים שלנו לקבל החלטות משלהם, להפעיל שיקול דעת, לבחון רווח מול מחיר, לקחת אחריות על הבחירות שלהם, לתרגל חשיבה והתנהלות פיננסית ולטפח את תחושת העצמאות שכל כך חשובה להתפתחות שלהם.

לאה שטרן - מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully