וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שמתחיל לעשן בגיל צעיר עלול גם למות מוקדם

מעשנים ורוצים להפסיק, אבל לא מתאים לכם עכשיו? מחקר חדש מראה שיש לכם עד גיל 40. לאחר מכן הסיכויים שלכם למות ממחלות לב ושבץ הולכים וגוברים. הנה כל הפרטים

מה סיגריות אלקטרוניות עושות לגוף שלכם?/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

מגיל צעיר אנחנו יודעים שעישון סיגריות מזיק לבריאות, אבל זה לא מונע מבני נוער רבים להתחיל לעשן בגיל מאוד מוקדם. כעת מחקר חדש מצא כי התחלת עישון בשלב מוקדם בחיים עלולה להעלות את הסיכוי למות צעיר. אבל יש גם חדשות טובות - אלה שמצליחים להיגמל מקטינים את הסיכון במידה ניכרת, וככל שהם צעירים יותר, כך טוב יותר, אמרו מחברי המחקר שפורסם בכתב העת איגוד הלב האמריקני (JAHA).

החוקרים אספו נתונים בין השנים 1997-2014, של 424,793 מבוגרים בארה"ב, בגילאים 25 עד 74. כמעט 400 אלף בני אדם נכללו במחקר והם קובצו לפי היסטוריית העישון, בהתבסס על הגיל בו התחילו לראשונה, או הגיל שבו עישנו לאחרונה. 58 אחוזים מעולם לא עישנו, 23 אחוזים היו מעשנים לשעבר, ו-19 אחוזים עישנו בהווה. בקרב המעשנים בהווה, 2 אחוזים החלו לעשן לפני גיל 10, ו-19 אחוזים החלו לעשן בין הגילאים 10 עד 14.

כאשר החוקרים ניתחו את התוצאות של אלו שהפסיקו לעשן, הם גילו כי לאלה שהפסיקו בין הגילאים 15 ל-34 היה סיכון למות ממחלות לב או שבץ מוחי שדומה לאנשים שאינם מעשנים כלל. לעומת זאת מי שהפסיק בטווח הגילאים 35-44 היה בסיכון גבוה ב-20 אחוזים למוות ממחלות לב או שבץ, מי שהפסיק לעשן בטווח הגילאים 45-54 שנים היה בסיכון גבוה - 60 אחוזים, ובטווח של גילאי 55-64 שנים הסיכון היה גבוה ב-70 אחוזים. אלו שעישנו בהווה היו בסיכון מוגבר של כמעט פי שלושה למוות משבץ או מחלות לב.

בנוסף, החוקרים הבהירו כי מי שמפסיק לעשן עד גיל 40 יכול להפחית את הסיכון למוות בטרם עת ממחלות לב וכלי דם ב-90 אחוזים. בסוף המחקר, 4,479 אנשים מתו ממחלת לב או שבץ מוחי לפני גיל 75.

מפסיקה לעשן. ShutterStock
אין לכם הרבה זמן להפסיק. אישה מכבה סיגריה במאפרה/ShutterStock

"מניעת עישון מהדור הבא יכולה להציל חיים, אך עלינו גם להדגיש כי הפסקת עישון יכולה להציל חיים כעת ובשנים הבאות", אמר בהודעה לעיתונות, המחבר הראשי, ד"ר בלייק תומסון מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה. "לגרום לאנשים להפסיק לעשן נותר בראש סדר העדיפויות הבריאותי הגדול ביותר בעולם".

על פי נתוני המחקר בארה"ב, נכון לעכשיו, ישנם כ-25 מיליון אנשים שמעשנים מדי יום, כולל 5 מיליון שהפכו למעשנים קבועים לפני גיל 15. בישראל המצב לא מזהיר גם כן. ביוני 2019 התפרסם סקר של לשכת הפרסום הממשלתית ומכון גיאוקרטוגרפיה שנערך בקרב בני נוער בנושא שימוש והתפיסות בעניין סיגריות אלקטרוניות. הדוח בדק 819 ילדים, מתוכם 509 יהודים ו-310 ערביים. בסקר נמצא כי כחמישית מבני הנוער (12-18) מעשנים, בשיעור גבוה יותר בקרב הבנים מאשר בקרב הבנות. בקרב המעשנים, כמחצית מעשנים סיגריות טבק מחפיסה ושיעור דומה מדווחים על שימוש בסיגריות אלקטרוניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully